HELP! Nord Lead 1 Headphone geluid springt van links naar rechts.

SolidCake

Ingeburgerd
Ik heb mijn Nord Lead 1 al een paar jaar. Ik had hem van het weekend uit de studio gehaald en naar huis genomen. Toen ik hem aan deed en de headphones er in plugde merkte ik dat het geluid steeds bij het aanslaan van een toets van links naar rechts overspringt. Dit doet hij normaal gesproken nooit. Als ik hem op Legato zet en ook in legato ga spelen blijft hij op een oor.
Bij Poly ook, als ik een akkoord een keer aan sla. Maar als ik in mono ga spelen gaat hij helemaal los. Het is geen storing omdat hij nooit bij het aanhouden van een toon overslaat of gaat kraken.

Kan iemand mij hierbij helpen???

Dit is normaal... je kan dat instellen bij je output settings... Eén van die instellingen zegt dat het mono signaal naar zowel output A(links) als B(rechts) gebruikt... dan verspringt hij... dacht in't begin ook van wow dit is vreemd...

Snap trouwens niet hoe dit nuttig kan zijn... stomme optie als je't mij vraagt, werkt enkel verwarrend...

Bedankt voor de reply!

Ik heb de handleiding niet bij mn synth mee gekregen. Klinkt misschien stom maar kan je me vertellen hoe ik mijn output settings kan veranderen?

* Ik heb het al gevonden!* Nog bedankt se7en! Nu we het toch over de Nord hebben, weet jij toevallig wat het verschil is tussen output setting 1 en 2?

Mode 2 is de mode die je gebruikt als je je hele Nord Lead mono wilt gebruiken. Alles sounds worden door beide outputs gestuurd (links en rechts gelijk, ongeacht je Unison instelling)

Mode 1 is ook een mono mode maar zodra je hier je Unison aanzet schakelt hij over naar stereo-mode. Overigens ook wanneer je bijv een soundje gebruikt die gewoon mono moet zijn, en in je andere slot een sound met Unison aan...dan is ie dus automatisch geconfigureerd als stereo.

Ik gebruik altijd mode 4: je sounds uit slot A & C door de linker out, en B & D door je rechter. Mijn droge sounds altijd via slot A & C, en sounds waarover ik effecten wil hebben altijd in slot B & D

Manual is trouwens op het net te vinden ook hoor. Moet ff kijken, misschien heb ik hem ook wel in een backup file ergens nog

... Snap trouwens niet hoe dit nuttig kan zijn... stomme optie als je't mij vraagt, werkt enkel verwarrend...
Juist een zeer slimme oplossing :)

De NordLead is een performance synthesizer, dus voor het gebruik op het podium. Maar oorspronkelijk werd hij geleverd als een 4 Voice machine, wat voor een mooi padje wel wat weinig is. En dan gaat die Unison die 4 nog eens halveren, wat als je een akkoord wilt spelen nu niet erg leuk is. Gelukkig hebben de meeste mengtafels mono ingangen met een panning knop voor het stereo beeld. Dus gewoon geen Unison gebruiken, dan worden die 4 Voices verdeeld over links en rechts en kunnen alle een toon spelen, dus een vierklank. Natuurlijk de pan niet helemaal naar links en rechts, maar zo op 3 en 9 uur.
De 'Unison' kan ook erg mooi met de FineTuning en eventueel PulsWidthMod door LFO1 gemaakt worden.

Dit is trouwens ook de reden dat de Out mode in Performance kan worden opgeslagen, want Performance is de 'gig' mode waarbij slechts één druk op de knop alle settings geeft. Vreemd is het daarom wel dat je op een niet expanded Leadje geen Performances kan opslaan. Aanvankelijk zou het expansion board alleen maar een card reader bevatten, maar een Voice uitbreiding paste er ook wel op: geen slechte keus :)

De enige fout die Clavia ooit gemaakt heeft is de slechte Manual, die je trouwens kunt downloaden op http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?p=210056#210056

Ik heb trouwens vandaag op e-m.com de vraag gesteld wie die [3.Ab] wel eens gebruikt...

Vind ik er hier noto bene eentje :D

Wout

Woutjuh!;-) Alles goed? Inderdaad ben het met je eens...super goed over nagedacht en handig, zoals veel vind ik bij Nord. Geen enkel merk is heilig maar deze gasten houden hun oren goed open en hun voelsprieten midden in de praktijk.

Bedankt Manu voor de uitleg! Zeker handig voor recordings en live!

Ook Wout, bedankt! Ik heb nog heel wat vragen over mijn Nord en volgens mij kan ik heel wat antwoorden vinden in jouw link!

Ik wens jullie nog een fijne avond!

Back