op zoek naar prodigy en pendulum drumkit/samples

beun_co

Stamgast
hey, ik ben al een hele tijd op zoek naar drumkit/samples zoals the prodigy en pendulum gebruiken in het songs want die klinken perfect hetzelfde. Heeft iemand een idee welke toestellen zij gebruiken of waar ik zo van die free samples kan vinden. Die drums en die subbasslines zijn fantastisch van hen.

mvg dries

The Prodigy deedt het ooit met een W30 en een Sequential Pro-one (meen ik?). Jij hebt een PC en het internet. Waar wacht je op? :kimono:

hey, ik ben al een hele tijd op zoek naar drumkit/samples zoals the prodigy en pendulum gebruiken in het songs want die klinken perfect hetzelfde. Heeft iemand een idee welke toestellen zij gebruiken of waar ik zo van die free samples kan vinden. Die drums en die subbasslines zijn fantastisch van hen.

Ga nog eens goed luisteren, want in mijn beleving lijken de drumsounds van Pendulum en The Prodigy echt totaal niet op elkaar. De ritmes (d&b) die ermee gespeeld worden echter wel.
De drumsound van Pendulum is inderdaad moddervet en is ook terug te horen in Noisia (meesterlijk!!).

Ook denk je er veel te gemakkelijk over. Zo van, doe mij die presetjes en ik maak die muziek ook wel even, nou ik moet je teleurstellen.
JUIST om die sound te krijgen komt er veel creativiteit aan te pas.
In de drums van Pendulum is duidelijk te horen dat er veel gelayerd is; zo hoor je bijvoorbeeld nooit 1 snare alleen, maar zijn het vaak verschilldende samples op elkaar: een doffe POEF, een felle KLAP met veel attack en een soort open hihat voor het tophoog. Dit samen vormt zich in jouw brein tot een dikke snare, maar dat is het niet.

Ja, ik snap je wel, jij wilt gewoon dit totaaltje als één sample hebben, zodat je lekker makkelijk muziek kunt gaan maken.

Nu probeer ik jou te bekeren tot het feit dat je dit niet moet willen. Als je dat wilt, kun je net zo goed een complete breakbeat van Pendulum of The Prodigy samplen en daar muziek mee gaan maken. Dat is natuurlijk poep en dan leer je het nooit!

Nee, er is niets moeilijker dan dit soort wereldhelden proberen te evenaren en ik zou zeggen ga het vooral proberen, maar liefst niet the easy way.

Welke samples zijn dan geschikt?
Alle drumsamples die je tegenkomt zijn geschikt. Stylus zou een mooie plugin zijn voor je, daar vind je honderden snares, kicks en hihats op een rij.
Maar ook de Vengeance Club / House / Electro sample cd's zijn ideaal. Goede samples, redelijk voorgeproduceerd en goed georganiseerd!

hey merci voor uw uiteenzetting maar ik vond net dat the prodigy hun gearlist

Current gear list Ableton Live software Access Virus TI AIWA DAT AKAI S1100 sampler
AKAI DR8 HDR
AKAI CD 3000 XL sampler, (10MB)
AKAI S2800, (10MB) x2
AKAI 3200XL, (10MB) x2
AKAI S5000
AKAI Z8 sampler
ALESIS COMPRESSOR/GATE
Alesis BRC MIDI MACHINE
APHEX TYPE C AURAL EXCITER
Apple Macintosh 7100 Computer
Apple Mac G4 laptops x4
BBE SONIC MAXIMISER 322
BEHRINGER ULTRAFEX II ENHANCER
BOSS GUITAR PEDALS (distortion, overdrive, phaser, flanger)
BOSS SE-70 EFFECTS UNIT x4
CLAVIA NORD LEAD SYNTHESISER
CELESTION SPEAKERS
DBX 160A Compressor/Limiter x4
DRAWMER DL221 Two Channel Compressor/Limiter
DRAWMER LX20 STEREO COMPRESSOR x3
DYNATECH HARDRIVE (270MB)
DYNACHORD LESLIE EFFECTS CABINET
DYNAUDIO ACOUSTICS M3A MONITORS
E-MU ORBIT
E-MU WORLD MODULE
E-MU VINTAGE KEYS MODULE
E-MU SP 1200 SAMPLING drum machine
E-MU PROTEUS 3 ETHNIC SOUND MODULE
ELECTRIX FILTER FACTORY
ENSONIQ DP/2 x2
EVENT MONITORS
GEMINI MX2200 DJ MIXER
GIBSON LES PAUL (STEVE JONES REPLICA)
JVC AK-22 HI-FI AMPLIFIER
JOEMEEK COMPRESSOR
KORG ELECTRIBE EM-1
KORG ELECTRIBE ES-1
KORG ELECTRIBE ER-1
KORG KM2 MIXER
KORG MicroKorg (x3)
KORG MS-20 KEYBOARD
KORG MS-2000
KORG PROPHECY SYNTHESISER
MACKIE 32 TRACK MIXING DESK
MACKIE CR 1604 MIXER
Manley Pultec EQP1A EQ
MOOG PRODIGY
MORLEY WAH PEDAL
NUMARK BLUE DOG DM900 MIXER
NOVATION BASS STATION
OBERHEIM 2 VOICE
OBERHEIM Four Voices
OCTAVE CAT
PHILIPS CD 624
Propellerhead Reason software
ROLAND ALPHA JUNO-1
ROLAND ALPHA JUNO-2
ROLAND E-660 DIGITAL EQ
ROLAND JP-8000
ROLAND JUNO 106 SYNTHESISER
ROLAND JD-990 RACK MODULE (with expansion boards)
ROLAND MC-303 GROOVEBOX
ROLAND MC-505 GROOVEBOX
ROLAND SH-09 MONOSYNTH
ROLAND SH-101 MONOSYNTH
ROLAND SP-808
ROLAND TB-303 WITH KENTON MIDI BOX x2
ROLAND TR-808 drum machine
ROLAND TR-909 drum machine
ROLAND U-220 SOUND MODULE
ROLAND VP-320 VOCODER
ROLAND VP-330 VOCODER PLUS
ROLAND VK-7
ROLAND W-30 SAMPLING WORKSTATION x5
Sherman Filterbank
SEQUENTIAL CIRCUITS PRO ONE
SONY DTC 750 DAT MACHINE
SONY DTC 1000 ES DAT MACHINE
SQUIER FENDER BASS GUITAR
STEINBERG'S CUBASE ON THE MAC
STEINBERG'S RECYCLE
SYQUEST EZ135 HARD DRIVE
Tascam DA-20 DAT recorder
TC ELECTRONIC FINALIZER 96K
THERMIONIC CULTURE PHOENIX STEREO VALVE COMPRESSOR
THERMIONIC CULTURE VULTURE STEREO VALVE DISTORTION
TLA AUDIO VALVE EQ
TEAC V3000 STEREO CASSETTE DECK TECHNICS SL1200 TURNTABLE x2
TOA 280 ME MONITOR SPEAKERS
Gear that has been in use ALESIS QUADRAVERB EFFECT UNIT x2 Picture/Info ART MULTIVERB ALPHA 2.0 MOOG MINIMOOG
ROLAND JD-800
ROLAND JUPITER-6
ROLAND JUPITER-8
SCI PROPHET V (Software Synth)
TASCAM M-3500 32 TRACK DESK
YAMAHA SPX 1000 FX UNIT

Ik kan weinig anders dan beamen wat Subgroover zegt.

Die gearlist maakt geen zak uit. Die geluiden vind je er niet in, en samplers tellen toch niet mee omdat je daar alles inlaadt wat je nodig hebt. Harddiskrecorders tellen ook niet mee. Belangrijker: al had je het zelf allemaal, dan klonk je nog niet als The Prodigy!

Gearlists zijn in vrijwel alle gevallen nutteloze trainspotting; behalve als er foto's bij zitten, dan is er tenminste nog wel iets interessants te zien. Waar het om gaat is know-how en productieproces.

Probeer eens precies wat Subgroover zegt; pak eens (we doen eens gek) een 909 snare, een snare die uit een breakbeat is geknipt, en desnoods nog eentje van een akoestische drumkit.

Vervolgens ga je met EQ aan de slag; je pakt het laag van de 909, het hoog van die van de breakbeat, en het midden van de akoestische. Plak ze op elkaar, smijt er nog eens een distortion over om het aan elkaar te lassen, en luister naar het resultaat. Is het niet goed, verander dan de EQ en de volumes, of pak een ander effect. Of vervang gewoon de sample door weer iets anders.

Zo blijf je een tijd bezig met bouwen, maar da's niet veel verschillend van wat ze bij Pendulum doen. Ook ligt de volgorde niet vast; niemand zegt dat EQ eerst moet en compressor laatst, of dat er geen distortion tussen mag. Of dat je de samples juist op die toonhoogte moet houden. Of dat je voor elke snare dezelfde samples moet gebruiken.

Na een uur of 3 prutsen heb je een snare drum. Of meerdere, als je je resultaten tussentijds hebt opgeslagen die interessant klinken.

Heb je dan wat? Nee, eigenlijk niet, want de rest van het liedje moet er nog bij. Heeft het dan wel nut om dit te doen? Jazeker, want je leert er van. Wat is de hoofdzaak bij drum 'n bass? De baslijn. http://producer-network.de/wissen/tutorials-und-howtos/optical-noisia-calyx-baesse-so-gehts heeft een lijstje, en je ziet wat er gebeurt - de bron maakt uiteindelijk niet zoveel meer uit omdat er zo veel overheen gaat, en de keuze is puur gebaseerd op "mh, laten we vandaag eens dit proberen".

Muziek maken kost tijd, samples bouwen kost tijd, voor niets gaat de zon op en alles wat je zelf kunt scheelt je centen in de beurs.

Bedenk je zo; iemand met een Nexus die verder niks kan moet wachten tot ReFX weer eens een nieuwe expansion uitbrengt. Vervolgens is hij - en duizenden anderen - druk bezig met het downloaden. Hop, door de presets scrollen, kijken of er wat bruikbaars bij zit. gauw een hitje proberen uit te pompen en misschien ben je dan de eerste die van die radicaal nieuwe preset gebruik maakt, maar 't zit er dik in van niet. Dus, hop, daar ging weer 200 euro, en met wat pech heb je maar 20 bruikbare geluidjes - maar goed, er waren nog duizenden anderen die in de tussentijd ook niet stil hebben gezeten.

Het is als een grasveld waarop je 200 koeien dumpt; binnen de kortste keren kaalgevreten en volgescheten.

haha die gearlijst is zeker 15 jaar geleden!

apple mac 7100 staat erin enzo, enkel maar bij mij zieje nog zulke ouwe meuk in de studio ;)

beun_co heeft het duidelijk over de nieuwe cd "Invaders must die" die volgens mij volledig software gemaakt is..
"Omen" bvb bevat de typische sound van dat Pendulum hitje

die sound is iets hoover achtig, vast en zeker software.
kan je met Reason maken waarschijnlijk, en zou me niet verbazen indien het zo gemaakt is ook :)

Back