Realtime vs offline effect processing (Steinberg DAW)

boeklanoei

Ouwe rot
Ofline vs realtime effecten. De titel zegt het al een beetje.
Sinds dat de edit en de mogelijkheden en opties bij ffline effecten imiddels ook een stukje uitgebreidder is. Dacht ik waarom voortaan niet alleen maar werken met offline effecten werken?

Je kunt ook met terugwerkende en overzichtelijk terug kijken welke fx processen je hebt gedaan en deze ongedaan maken of zelf helemaal opnieuw aanpassen. Ik heb het dan over de offline manier van effect processing.

Het werkt mijn inziens een stuk makkelijker sneller en zonder geroute enz.

Waarom dan toch voor de realtime manier van effecten toevoegen gebruiken (dus: routen,send,return aux enz)?

Ik weet (inmiddels) dat offline effetc processing voor bijv; pitchshifting,timestreching,normarlize enz wordt toegepast. En realtime (inserts: preamp,compressie) en send/returns voor: reverbs,phasers,delay's enz). Maar waarom niet alle soorten fx via deze manier? Met de vele functies,opties die de offline effect processing nu inmiddels heeft?

Lijkt me voor de hand liggend:

- realtime controle

- effecten die offline geprocesst worden zijn niet te automatiseren

- offline processen werkt op audio-events en niet op tracks of groupchannels, hoe wil je op die manier fatsoenlijk equalizen, compressen, ... zonder mogelijkheid tot mute / solo of vergelijking, ...

Welke vele functies hebben de offline geprocesste effecten dan? Leg eens uit?
Vanwaar eigenlijk altijd die eigen-aardige vragen?! Wat leer je hieruit?

Waarom dan toch voor de realtime manier van effecten toevoegen gebruiken (dus: routen,send,return aux enz)?

Ik weet (inmiddels) dat offline effetc processing voor bijv; pitchshifting,timestreching,normarlize enz wordt toegepast. En realtime (inserts: preamp,compressie) en send/returns voor: reverbs,phasers,delay's enz). Maar waarom niet alle soorten fx via deze manier? Met de vele functies,opties die de offline effect processing nu inmiddels heeft?

Als je een project opslaat zijn voor zover ik weet je undo historie ook weg. Of niet?

En timestretchen en pitchshiften kun je ook realtime. Denk bv aan AudioWarp.

Realtime kun je gewoon veel sneller aanpassen, en op bussen gooien. Scheelt gewoon veel werk. Offline is bv handig voor iets als Normalizen (als dat nodig mocht zijn).

Zelf ga ik als het enigszins kan altijd voor Realtime (=non-destructive) editing.
Is ook geen probleem meer dadelijk, nu ik vandaag een custom built i7 besteld heb :{

Destructive editing doe ik meestal alleen bij Mastering, in WaveLab. Helemaal aan het einde van de keten.
En dat is meestal niet veel meer dan het volume nog net iets pushen, want masteren doe ik grotendeels op hardware.

Laatst gewijzigd:
Mixen doe je met je oren, niet je ogen.

Oke! Nou dankzij deze eigenaardige vraag kom ik heel veel te weten, dit zegt me nu opeens een stuk meer (en voor meerdere onwetende lezers hopelijk ook).

Je kunt idd. een stuk minder tav. group tracks, automation wist niet dat dit dan ook wegvalt bij offline processing. En zo idd. nog wat meerdere dingetjes.
Daar heb ik niet direct bij stilgestaan. Wat kun je nog meer niet/wel?

ik gebruik het wel vaak voor niet dynamische effecten (lowcut, Filters, EQ) en hele zware plugins (Nebula, SIR). voor de rest houdt ik het toch op realtime zolang de processor het nog trekt.

Ook is het soms wel leuk om elk partje een andere setting (of zelfs ander effect) te geven.

Gewoon 1 van de tools die je hebt. hoefd geen of/of te zijn toch?

Offline processing wordt gebruikt als je compressor het realtime niet bij kan benen en ook bij bepaalde (oudere) types plugins om de zelfde reden.

Als je een moderne computer hebt dan kan waarschijnlijk alles wel realtime.

Een voorbeeld van offline processing was AA 1.5 waar alles ofline ging omdat het maar beperkt compatable was met VST's.
Was echt waardeloos, maar toen de technology.

Groeten

Wim

Back