Micro Q 303

druid

Ouwe rot
Ik heb gisteren m'n Waldorf uQ binnen gekregen. Dus alle presets geluisterd (2000+) en toen alles er uit gegooid, ik hou er meer van m'n eigen geluiden te maken. Maar goed dan moet ik de uQ eerst nog even leren kennen.

Als eerste patch schroef ik een TB achtige bassline in elkaar omdat ik benieuwd was hoe dat zou klinken met de 24dB/oct filters (heb namelijk zitten denken aan novation omdat die ook 18dB/oct hebben).

Ik vind dat ie best wel TB achtig klinkt, ik heb er geen TB/rebirth naast gehad om te vergelijken maar het valt me nix tegen van de 24dB filters, zowiezo ben ik tot nu toe helemaal in m'n nopjes over de Waldorf.

Check voor de gein eens een arp-je die ik met de uQ303 patch heb gespeeld, er zit geen FX op de patch alleen 1 saw OSC, 1 24dB LP Filter, beetje drive op het filter en wat Q.

uQ303 Patch (arpegio)

Druid

Best wel okee :)... Waarmee heb je de zwik gesequence'd? Ik heb zelf een patch, zit ergens in de Forum Soundset 2 die Q-Birth heet (naar de K-Birth op de Access Virus B) en da's ook een lekker ranzig gedreven 303'tje.

Gisteren binnen, vandaag 2000+ sounds gehoord, en alvast TB gemaakt. Of ik ben gek of ik snap het niet of je zegt iets raars? :confused:

Ik speel al een tijdje met dat ding en het gevoel bekruipt me dat er een S2000 user-interface op zit. Jaar vloeken, jaar in de kast en dan hehe ik ga het snappen.

Komt ook doordat ik totaal geen gevoel heb voor hoe je zo'n sound nou opbouwt, ik kom er niet uit. De Juno 106 gaat wel aardig, die doet wel wat ik wil maar via een matrix van mogelijkheden ben ik halverwege alweer vergeten wat ik nou wilde :z

Heb je nog tips voor me dan ga ik het ook snappen!

Ik heb tips voor je. Denk dat het een Alfa-Juno is :) - edit parameter selecteren, één wieltje, de rest staat op het scherm.

Toen ik de Micro-Q inruilde voor de 'volle' Q-rack had ik zelfs iets van "wat een *#(%*&@#-interface" omdat ik gewend was alles op 't display af te lezen. Kun je nagaan.

Maar je kunt jezelf gewoon het beste een soort roadmap maken van VCO-VCF-VCA (eerst basisgolfvorm, dan door de filters, dan door de volumecurve). Het editen wordt pas moeilijk als je de tweede filter, FM, de modmatrix en de wavetables erbij gaat betrekken. Behandel 'm eerst als een soort compacte Juno-106 (en ja, ik ben soms ook eerder liefhebber van schuifjes dan van potmetertjes!), en vergeet niet om de editor te downloaden (of te kopen, die is er namelijk ook). Negeer spul zoals sync, filter-balans en maak een basis-preset die je altijd gebruikt als je wilt gaan sounddesignen.

Moi,

Ik ben geen programeer guru ofzo, maar je kan het je zelf inderdaad wel makelijker maken. Mijn tips:

1.Weet wat je wil maken.
2.Weet je het niet, gebruik de random functie.
3.Hou het eerst simpel (1osc,1Filter,1Amp)
4.Kies de juiste golfvorm, stel het filter in.
5.Gebruik de Envelope(s) voor het karakter.
6.Gebruik de LFO's for levendigheid(modulatie)
7.Ken controllers toe en stel het maximum bereik af.
8.Probeer of de FX sectie je geluid helemaal af kan maken(eventueel)

En dan af en toe terug springen naar een eerder punt om de boel te verbeteren, tot het niet meer beter wordt.(en dan er niet voorbij pielen:stupid )

Druid

Ik heb de MicroQ 'n jaar geleden in de winkel geluisterd. Toen heb ik ter plekke, zonder manual, 'n TB-patch in elkaar gedraaid. En 'n 3osc Moog-achtige bas, en 'n analoge kick (die met 'n snel gesweeped zelfoscillerend filter en geen oscs.). Dat zijn 'n beetje de patches die ik snel in elkaar flans om 't karakter van 'n synth te leren kennen. Oh ja, ook saw-strings en PWM strings.
Dus echt moeilijk is de MicroQ niet, tenminste als je nog alleen hele basic dingetjes aan 't doen bent. Misschien was het omdat ik de Pulse al kende.
Wat ik me verder herinner van de MQ is dat ie heeeeel lekker klonk!

Okee bedankt, ik heb geen analoog ervaring en ontwerp geen geluiden (mijn zwakste kant). Ik gebruik en verander een geluid altijd en de sterke kant is dan weer dat er al heel snel iets moois uit komt waar ik meteen een sequence mee maak. daar heb ik er nu ook honderden van - voor later :confused:

Ik ga weer 's een weekendje ruzie maken met het Gele Monster :biertje:

Origineel geplaatst door druid
Moi,

Ik ben geen programeer guru ofzo, maar je kan het je zelf inderdaad wel makelijker maken. Mijn tips:

1.Weet wat je wil maken.

Mee eens. Begin maar eens voor de gein met een paar van je factory-patches van de Juno na te maken.

2.Weet je het niet, gebruik de random functie.

Kan ik ten zeerste afraden als je je oren en je speakers nog heel wilt houden. De random-functie heeft me van tijd tot tijd kapot laten schrikken.

3.Hou het eerst simpel (1osc,1Filter,1Amp)
4.Kies de juiste golfvorm, stel het filter in.
5.Gebruik de Envelope(s) voor het karakter.
6.Gebruik de LFO's for levendigheid(modulatie)
7.Ken controllers toe en stel het maximum bereik af.
8.Probeer of de FX sectie je geluid helemaal af kan maken(eventueel)

En dan af en toe terug springen naar een eerder punt om de boel te verbeteren, tot het niet meer beter wordt.(en dan er niet voorbij pielen:stupid )

Druid

P'cies.

Altijd fijn als mensen het ook met je eens zijn :L

(als ik naar drank stink... ik weet van nix... het is bijn 03:00 dan moet het kunnen toch?)

Back