DX 21 doen of niet

OORzaak

Hangend lid
Ik kan een dx21 kopen voor 70 euro, maarrrrr…..heeft dit zin (wat betr. sound) of zijn er alternatieven die beter zijn.
Ik stel deze vraag omdat ik de dx 21 niet kan proberen en op youtube is ook weinig over te
vinden is.

Qua sound zijn er geen alternatieven, althans niet buiten Yamaha. Er zijn wel mensen die zeggen dat een FM-softsynth van NI net zo goed klinkt maar goed dat zijn de zelfde mensen die hun Prophet 5 verkochten nadat ze Pro-5 gekocht hadden ;)

Het is geen beginnerssynth maar ik vind hem redelijk prettig om te editen in tegenstelling tot een TX81z. Het is de een na krachtigste 4-op FM engine na de DX-11 / TX81z engine. Voor een beginner is 4-op makkelijker dan 6-op, maar makkelijk wordt het nooit.

Het geluid kan behoorlijk analoog klinken, omdat het geen sample player is maar nog gewoon met een basis waveforms werkt, maar het kan ook compleet atonaal, smerig en rauw klinken, of redelijk realistisch. In de laatste categorie klinken de meeste presets, op een paar mooie electronische na. Dus je moet deze niet super makkelijke synth zelf gaan programmeren. Niet iedereen vindt dat leuk.

De DX21 is toch wel een van de betere DX synths dankzij de chorus, pitch envelope generator en de mogelijkheid om geluiden te layeren (hij is nl. bi-timbraal). Ik wil zelf liefst mijn DX7 de deur uit doen en omruilen voor een 21. En 70 euro... Tenzij je geen plek hebt laat daar je een synth niet voor staan, als is 't maar om 'm een tijdje uit te proberen en weer weg te doen.

heb mezelf een tijdje geleden voor 10 euro minder een DX27 gekocht (niet de s-versie) in een kringloopwinkel. In tegenstelling tot de s-versie heeft dit ding 0 effecten. Is ook een 4-op FM synthje maar had toch liever een DX7 gehad hoor :-P Deze laatste is misschien moeilijker te progg'en maar komt wel met veel mooiere presets die je meteen de 80's insturen.

De DX27 heeft me voorlopig nog niet weten boeien en idd, ik verkies de softsynths van NI boven deze. No doubt about that. Als je dan toch omslachtig wil progg'en, liever met een muis !
Het ding weegt ook een ton en is superonaantrekkelijk. Alleen een DX100 vind ik wel schattig met z'n minikeys.

Presets schmesets. De DX27 is een mannensynthesizer :maffia:

Knal hem maar eens op monofoon met fingered portamento als je preset 1 op zet. Instant funk :okdan:

Presets schmesets. De DX27 is een mannensynthesizer :maffia:

Zo is 't maar net ;) Maar goed, je moet wel je verwachtingen op orde houden. Ik kan me voorstellen dat als je niet voor de oude techno of house sound gaat, je teleurgesteld kunt raken in de DX27 en DX100. Ze zijn ergens wel iets minder 'pop' dan de DX7 of zelfs de 21.

Bedankt voor de info., inderdaad voor de prijs hoef ik het niet te laten.
En zeker interessant wat betr. klank opwekking (houd me weer een beetje van de straat)
Heb nog niet eerder met fm synthese gewerkt, en niet door kennis gehinderd kunnen er eventueel leuke klanken ontstaan.

Back