Digitale Interfaces (AES/EBU, LightPipe, WordClock)

CraZ

..
Niet dat ik er veel mee te maken heb.. maar ik vraag me het steeds vaker af. Wat voor digitale standaarden zijn er allemaal.. en waar dienen ze in hemelsnaam voor:

• AES/EBU
  • Adat LightPipe
  • WordClock
  • Adat Sync
  • SPDIF

Van SPDIF weet ik dat het de Sony/Philips Digital InterFace is, een 44,1 Khz 16 Bit formaat heeft, en als aansluiting een gewone RCA-Cinch bus gebruikt.. of een optische variant met een aansluiting waar ik de naam niet van ken.

Wordclock is een 16 bit (word) clock, die werkt met een bajonet-coax aansluiting.

Maar ik zou het zinvol vinden als er aanvullende informatie over zou komen.. en wel in deze thread.

AES/EBU... kan iemand hier misschien zinnige uitleg over geven?

Origineel geplaatst door krz
AES/EBU... kan iemand hier misschien zinnige uitleg over geven?

AES/EBU digitaal audio interface

Het is een seriele transmissie van lineair digitale audio informatie
Het AES/EBU formaat is opgezet voor stereofonische transmissie: er zijn steeds 2 kanalen aanwezig. De ontvanger. (dit mogen er meerdere zijn) wordt via een hoog frequent-transformator en een symmetrisch gebalanceerde kabel aangesloten.
Met andere woorden een xlr kabel.

Je heb ook speciale kabel, 110 ohm. Dit is dezelfde kabel als bij DMX besturing van licht wordt gebruikt.

Audio Engineering Sociaty / European Broadcast Union digital interface, word bij mijn weteen vooral in de wat meer profesionele omgevingen gebruikt voor de overdracht van digitale audio. En dan met name op 16bit/48kHz vanwege synchronisatie met video, wat met 44.1kHz stukken moeilijker is.
Je kunt trouwens ook (al ken ik geen praktische toepaasing ervoor) 3 kanalen 16bit/32kHz erover versturen

En volgens mij is WordClock=LTC=VITC=wat je allemaal wel niet hebt aan timecode Het verschil zit um voornamelijk in de manier waarop je de tijdcode opslaat.

[edit] ik vergiste me denk ik, met wordclock bedoelde ik SMPTE, solly! [/edit]

Laatst gewijzigd:
wordclock ..

wordclock ..

word vooral gebruikt bij het aansluiten van meerder digitale audio verbindingen.
ik heb er ook niet zoveel verstand van want ik gebruik het niet maar is erg noodzakelijk als je met veel digitale signalen gaat werken ....als ik zo om heen kijk

lijkt mij dat wordclock en adatsync niet in het rijtje thuis horen aangezien dat synchronisatie standaarden zijn. en de rest manieren van digitaal audio (eigenlijk data) transporteren. zo'n optisch blokje heet trouwens een toslink dacht ik.
adat sync wordt bij mij weten ook alleen maar door adat zelf gebruikt om hun multitrackers met elkaar te syncen (ik heb dat nog nooit ergens anders op gezien, iemand? )

maar adat is dus alesis adat 44,1 en 48 khz en dat op acht kanalen. maakt gebruik dus van toslink kabels. is ongeveer het zelfde als optische verbinding in de data transport. alleen wordt er geen gebruik gemaakt van laser techniek maar van oerhollandse led's. kan prima is toch een redelijke korte afstand. (bij mij zijn de langste kabels maar 5 meter.

grootste voordeel (bijna) niet gevoelig voor storing. kabels zijn uiteraard niet de solderen dus gaan ze kapot ben je ze kwijt.
nadeel ? weet ik eigenlijk niet

even wordclock :

wordclock hoort inderdaad niet in het rijtje thuis. Dit is een clock synchronisatie

te delen in 2 soorten :
superwordclock en wordclock.
superworclock heeft een hogere resolutie, en enkelt alleen met superwordclock te gebruiken (je kan dus alleen wordclocl > wordclock, of s.wordclocl > s.wordclock gebruiken )

bij veel gebruik van digitale apparatuur waarbij je geluid met digitale kabels overdraagt, is wordclock een must.
een 44.1KHz kan niet goed opgenomen worden met 48KHz, deze waarden moeten gelijk zijn dus. Aangezien de apparaten allemaal net een ietjes andere clock hebben 44.1002 en 44.1003( om een voorbeeld te noemen) zal er jitter ontstaan. hoorbaar of onhoorbaar doet er nu even niet toe... met een wordclock laat je ze extern 'clocken' door een aparte clock generator, of een apparaat waar je de rest ook aan hangt (noem : computer) door iedereen dezelfde clock dus te geven heb je een zo stabiel mogelijk systeem zodat er vrijwel weinig of geen jitter meer is.

een must dus voor groot gebruik in digitale apparatuur en kwaliteitsopnames!

Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik dacht altijd dat bij digitale connecties tussen 2 digitale apparaten eentje als master fungeert (en dus de clock bepaalt) en een als slave (en op de master synct)
En volgens mij is wordclock meer voor als je meerdere digitale apparaten hebt, om ze allemaal in sync te laten lopen.

of is dit gewoon precies wat je net vertelde? :confused:

Origineel geplaatst door BDeep
Audio Engineering Sociaty / European Broadcast Union digital interface, word bij mijn weteen vooral in de wat meer profesionele omgevingen gebruikt voor de overdracht van digitale audio. En dan met name op 16bit/48kHz vanwege synchronisatie met video, wat met 44.1kHz stukken moeilijker is.
Je kunt trouwens ook (al ken ik geen praktische toepaasing ervoor) 3 kanalen 16bit/32kHz erover versturen

En volgens mij is WordClock=LTC=VITC=wat je allemaal wel niet hebt aan timecode Het verschil zit um voornamelijk in de manier waarop je de tijdcode opslaat.

[edit] ik vergiste me denk ik, met wordclock bedoelde ik SMPTE, solly! [/edit]

Ik dacht dat AES/EBU gewoon S/PDIF op een gebalanceerde lijn was...?:confused:

Origineel geplaatst door BDeep
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik dacht altijd dat bij digitale connecties tussen 2 digitale apparaten eentje als master fungeert (en dus de clock bepaalt) en een als slave (en op de master synct)
En volgens mij is wordclock meer voor als je meerdere digitale apparaten hebt, om ze allemaal in sync te laten lopen.

of is dit gewoon precies wat je net vertelde? :confused:

dat vertelde ik net ja :D
ik was alleen even onduidelijk over master en slave..

met een wordclock laat je ze extern 'clocken' door een aparte clock generator, of een apparaat waar je de rest ook aan hangt (noem : computer) door iedereen dezelfde clock dus te geven heb je een zo stabiel mogelijk systeem zodat er vrijwel weinig of geen jitter meer is.

^^ dit is idd wat vaag :)

of ik had beter kunnen lezen :D

En Wesko, AES/EBU is niet spdif, het is in zoverre hetzelfde dat er digitale audio mee verstuurd wordt, wat natuurlijk dezelfde informatie bevat. Maar de spdif standaard laat bijvoorbeeld geen 48kHz signalen toe.

Back