Philicorda probleem

koen90

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb afgelopen weekend een philicorda gekocht. Het is een GM751 met transistoren. Ziet er op het eerste gezicht goed uit, vanbinnen veel stof, maar werkt eigenlijk wel goed. Behalve twee kwaaltjes die volgens mij wel vaker door ouderdom voorkomen.
De volumepotmeter kraakt, vooral in het tweede deel, na 12h zeg maar.
En de dode C's. Je hoort alle C's niet zoals het zou moeten. Je hoort bij elke C dezelfde hoge toon. Heeft iemand dit misschien ook gehad? Of weet iemand wat hier het probleem zou kunnen zijn? Ik neem aan dat er dan ergens in het C gedeelte iets stuk is, maar ik weet niet hoe ik die fout kan vinden.
DSCF1957.jpg

DSCF1958.jpg

Weet iemand welke potmeter ik zou moeten kopen, als ik deze wil vervangen?

-Koen

Wat dacht je van een (Philips) 4k7 logaritmische potmeter? Ik lees ook maar wat er op de foto staat. :) Als ze 4k7 niet hebben kan 10k ook. Kijk wel voor juiste type (recht, niet haaks en geen minipot) en juiste maat en soort as.

Wat de C's betreft: het bord is opgedeeld in kolommen per noot (met verdeler), ze staan in volgorde (edit: ik zie dat de jouwe zelfs gelabeled zijn, handig :)). Dus de kolom van de C gaan uitpluizen op fouten. Meer details kan ik er ook niet over geven, want daar stopt mijn kennis.

Bedankt voor de tips. de potmeter moet wel lukken. Ik heb bij de C al gekeken of er zichtbare foutjes waren. Die kon ik niet vinden, maar hoe merk ik of er een van de onderdeeltjes kapot is?

Je zou eens wat kunnen meten met een multi meter, en het vergelijken met b.v. de D.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn phili, maar ik heb nog geen tijd/zin gehad om er naar te kijken.
Bij mij ligt het probleem ook niet bij de C maar bij de Fis.
Hou je me/ons op de hoogte als je wat meer weet?

groetje,
Maarten

hoi Maarten,

Het is bij mij inmiddels verholpen. Alleen is mijn manier niet helemaal de handigste, denk ik.
Ik had gelezen dat de fout in de transistoren zou kunnen liggen.
Dus dacht ik, ik ga bij de C op de print kijken, en verwissel de transistoren,
met de transistoren van de Cis. Want die werkt tenslotte wel.
Een heel monnikenwerk, eerst transistoren lossolderen, dan verwisselen en dan weer vastsolderen,
en dat zo'n 13 keer. Maarja, wie weet vind ik zo de fout.
En toen ik de derde transistor verwisseld had, werkte het ineens.
De C werkte, maar ook de Cis werkte ook nog steeds.
Het is dus opgelost, maar hoe? Ik heb geen idee.
Blijkbaar was het probleem niet een kapotte transistor,
maar wat het wel was, is mij een raadsel.

Koude las van een soldeerverbinding van die tor dan waarschijnlijk. Ik zie dat ook nooit, terwijl sommigen een koude las vanop 12 kilometer kunnen herkennen...

Ik wil je hoop niet de grond in boren, maar hou er rekening mee dat er ook een component (torretje of tantaaltje zijn prime suspects...) gewoon stuk kan zijn.

Maar laat ons hopen op een slechte soldeerverbinding!

Ik wil je hoop niet de grond in boren, maar hou er rekening mee dat er ook een component (torretje of tantaaltje zijn prime suspects...) gewoon stuk kan zijn.

Maar laat ons hopen op een slechte soldeerverbinding!

Ik ga er van uit dat er iets stuk is. Al die ouwe troep ook :)
Maar het lijkt me zeker de moeite waard om eens na te lopen.

groet

Ik heb nog een vraag. Waar precies moet je de jackaansluiting maken? oftewel, welke kabeltjes moet je erop aansluiten?
Ik heb wel een jackaansluiting gemaakt, met de draadjes die naar de out gingen, voor het aansluiten van een versterker. Alleen ik vind dat ie wel heel erg veel ruis geeft. Weet iemand hoe ik dit beter zou kunnen krijgen?

Wat ik deed was de philicorda origineel laten en een kabel maken van DIN naar 2* mono jack. (2 keer omdat je dan per kanaal een ander effect erop los kan laten in de rest van je setup, maar de philicorda is gewoon mono natuurlijk). Qua aansluitingen was dit gewoon de standaard voor stereo DIN die ik gebruikte, als ik het me goed herinner.

Bij welk symbooltje ik hem dan moest inpluggen ben ik vergeten, maar dat staat op internet. De gewone output.

Bij mij was hij niet echt ruizig, toch zeker niet als ik veel registers opende. Met alle registers gesloten en enkel timbre 3 erop klinkt hij als een erg lieve SH-1000, maar dan is de S/N rampzalig. Voor SH-1000 emulaties zit je beter bij de 754. Maar goed, dat terzijde. Mijn philicorda had dus niet opvallend veel ruis. Ook niet echt weinig. Een opname maken kan ons een oordeel geven of het normaal is of niet.

Back