Hoe een label starten?

Komdatek

Nieuwkomer
Hallo,
ik zou graag wat informatie krijgen omtrend het opstarten van een nieuw label, vb: Welk kapitaal zal er ongeveer voor nodig zijn, Is het noodzakelijk dat er al enige platen zijn gedrukt door 1 of meerdere van de artiesten in het label? Word er best een pattent genomen op de naam van het label? * "een label starten" houd misschien wel in, dat er een pattent aangevraagd word.. Best mogelijk maar ik weet er niets maar dan ook niets van.. vandaar dus deze "misschien wel domme" vragen... Indien er een ^pattent moet worden genomen op de naam, waar moet iemand daar dan voor zijn? word deze prijs bepaald per letter die je gebruikt, of per artiesten die in het label zitten...
Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten Madjabu,

Een patent is in ieder geval de registratie van een uitvinding, in brede zin, en heeft dus niets met labels (merken) te maken.

Je kunt simpelweg een platenlabel beginnen door een naam te bedenken en deze te promoten. Daar hoef je niks voor te registreren o.i.d. Het is wel belangrijk dat de gebruikte naam geen geregistreerd merk is, want daar krijg je natuurlijk gezeik mee (maar waarschijnlijk pas zodra je enig succes boekt).

Iedereen die muziek maakt kan dit uitbrengen op jouw label, ook hier is geen registratie of papierwinkel voor nodig... behalve dat het uitbrengen van bijvoorbeeld vinyl geld kost, net als de distributie (en waarschijnlijk promotie) van dit vinyl. Zodra er dingen geld kosten en potentieel geld op gaan leveren zullen toch de meeste muzikanten / producers wel een afspraak willen over de verdeling van kosten/baten, ergo een contract willen afsluiten.

Ook die contracten kun je zo losjes tot officieel doen als jij en de muzikant / producer willen.

Kortom: je moet eerst eens goed nadenken over wat je met je label wilt. Zonder bestaande artiesten is je label enkel een naam en zul je het lastig vinden artiesten te vinden die willen tekenen (letterlijk of figuurlijk).

Afsluitend: de kans dat je geld gaat verdienen met een label is praktisch nul. Als dat het streven is zul je heel veel moeten netwerken met artiesten en promoters en heel veel kennis moeten hebben van het beoogde genre.

Een patent is in ieder geval de registratie van een uitvinding, in brede zin, en heeft dus niets met labels (merken) te maken.

Je kunt simpelweg een platenlabel beginnen door een naam te bedenken en deze te promoten. Daar hoef je niks voor te registreren o.i.d. Het is wel belangrijk dat de gebruikte naam geen geregistreerd merk is, want daar krijg je natuurlijk gezeik mee (maar waarschijnlijk pas zodra je enig succes boekt).

Iedereen die muziek maakt kan dit uitbrengen op jouw label, ook hier is geen registratie of papierwinkel voor nodig... behalve dat het uitbrengen van bijvoorbeeld vinyl geld kost, net als de distributie (en waarschijnlijk promotie) van dit vinyl. Zodra er dingen geld kosten en potentieel geld op gaan leveren zullen toch de meeste muzikanten / producers wel een afspraak willen over de verdeling van kosten/baten, ergo een contract willen afsluiten.

Ook die contracten kun je zo losjes tot officieel doen als jij en de muzikant / producer willen.

Kortom: je moet eerst eens goed nadenken over wat je met je label wilt. Zonder bestaande artiesten is je label enkel een naam en zul je het lastig vinden artiesten te vinden die willen tekenen (letterlijk of figuurlijk).

Afsluitend: de kans dat je geld gaat verdienen met een label is praktisch nul. Als dat het streven is zul je heel veel moeten netwerken met artiesten en promoters en heel veel kennis moeten hebben van het beoogde genre.

Ja voor mij gaat het namelijk niet om het geld! integendeel... Het belangrijkste is om artiesten te steunen die vb nog niet onder een label spelen, of er geen vinden.. De minder bezochte artiesten wat naar de voorgrond brengen.. dat is m'n intentie voor als ik een label zou starten... Heb al goede connecties om platen te drukken kwaliteit voor een degelijke prijs. 'k weet ook al meerdere artiesten die onder een label willen spelen die ik zou starten. maar stel dat ik een label start en een artiest laat via mij zijn platen drukken.. moet ik dan die vinyl aanbieden aan andere labels om te promoten? of moet ik deze in een winkel aanbieden... Of gewoon een webpage maken voor het label en on line de vinyls verkopen en om alles omtrend het label in orde brengen... Feesten te organiseren en datums van feesten op te plaatsen..

Alvast bedankt!

Het lijkt me toch wel een beetje belangrijk dat je heel erg goed weet hoe alles gaat verlopen, ik bedoel, niet gaan nadenken er over, maar zeker weten! Een bedrijf of label of zoiets dan ook starten gaat helaas niet door te zeggen: "Op Uw plaatsen, klaar... AF!" Maak gerust je bedrijfsplan. En vraag wat hulp :) Zoiets als: "Weet je wat jij moet doen? Ga naar de Kamer van Koophandel!" Ik kan niets vertellen omdat ik jouw situatie niet ken en dat geldt voor iedereen hier.

Wout

Oh ja! Vergeet vooral de belastingsdienst niet, want dat doen ze jou op zeker niet. Er gaat toch wel degelijk geld heen en weer? Dan krijg je heus een aanslag :)

Wout

Ja voor mij gaat het namelijk niet om het geld! integendeel... Het belangrijkste is om artiesten te steunen die vb nog niet onder een label spelen, of er geen vinden.. De minder bezochte artiesten wat naar de voorgrond brengen.. dat is m'n intentie voor als ik een label zou starten... Heb al goede connecties om platen te drukken kwaliteit voor een degelijke prijs. 'k weet ook al meerdere artiesten die onder een label willen spelen die ik zou starten. maar stel dat ik een label start en een artiest laat via mij zijn platen drukken.. moet ik dan die vinyl aanbieden aan andere labels om te promoten? of moet ik deze in een winkel aanbieden... Of gewoon een webpage maken voor het label en on line de vinyls verkopen en om alles omtrend het label in orde brengen... Feesten te organiseren en datums van feesten op te plaatsen..

Alvast bedankt!

Ik ben om ongeveer dezelfde redenen begonnen in 2002 en in 2008 gestopt met vinyl.
Daarnaast tegen de 100 licenties uitgegeven aan derden voor compilatiecd's en dergelijke.

Hoe meer muziek je wilt releasen, meer tijd geld en energie je er kwijt aan bent.
Let wel, kwijt dus. Want er staat weinig tegenover in dit moeilijke zakelijke klimaat van downloads.
En daar komt nog bij alle administratiezooi die je moet regelen (statements, contracten, emails, facturen plus soms incassobureau's en uiteindelijk rechtzaken aanspannen). Wil je het zakelijk goed aanpakken dan komen de kvk en belastingdienst ook om de hoek kijken.
Dat klinkt heftig, maar dat is wel de ervaring die ik nu heb.
Als ik dit van tevoren had geweten was ik er niet op dezelfde manier aan begonnen (hetgene wat jij ook wilt doen) maar had ik het een stuk kleinschaliger aangepakt.
Bijvoorbeeld alleen mijn eigen tracks uitbrengen, of alleen met muziek maken bezig zijn en daar andere labels voor zoeken ipv het zelf doen. Er gaat veel meer werk inzitten dan dat je nu in kan schatten, serieus.

Vaak geldt voor andere artiesten dat die niet aan de bak komen omdat hun muziek gewoon (nog) niet goed genoeg is. Dat wordt vaak onderschat.
Daarnaast zijn kleine labels die zichzelf nog net kunnen redden bedrijven die een veel groter deel van de markt bestrijken, zoals boekingskantoor, conceptverhuur aan evenementen (speciale area's op een festival door het label), audio visueel werk voor opdrachtgevers en merchandise verkoop.
Dat zijn bedrijfstakken waar je eerst een goede naam en contacten voor opgebouwd moet hebben wil je daarmee overleven.
Als je alleen maar met de muziek bezig gaat, hou het dan kleinschalig en investeer weinig. Pas als de boel eenmaal loopt en je doorhebt hoe alles werkt kan je altijd nog een vinyltje doen voor de lol. Ik had het geluk dat ik als artiest eerst 4 jaar release ervaring had voordat ik aan een eigen label begon.

Richt je puur op een website met downloads, zonder grote investeringen te hoeven maken (vinyl persen). Vinyl is gewoon passé aan het worden en kost je alleenmaar geld, zeker bij een beginnende artiest op een nieuw label. (even putyahandsupfordetroit niet meegerekend ;)).

Laatst gewijzigd:
wat niel zegt, ik zou zeker mezelf niet in het diepe gooien met vinyl, tenzij je er 300 wilt persen en alleen maar break-even wilt spelen. Ik ben ook ongeveer 3 jaar geleden gestopt met vinyl persen omdat het alleen maar gezeur met zich meebrent. Winkels die niet betalen, distributuers die gewoon je mail niet meer beantwoorden en als je ze belt doen alsof er niks aan de hand is en dan gewoon WEER je mail niet beantwoorden.. (omdat ze niet willen betalen dus.. en maak ze maar wat als ze in tjechie zitten ofzo).

10 jaar geleden toen ik met vinyl begon was het een totaal ander spelletje.. toen kon je haast persen wat je wilde.. nu moet je blij zijn als je er 500 verkoopt.

ik hoorde 3 jaar geleden ook al van triple vision dat Adam Beyer vroeger 8 tot 10 duizend platen verkocht en dat dat toen al terug gezakt was naar 2000.. laat staan hoe laag die verkoop nu is. Dus idd... probeer het gewoon lekker via internet te doen en probeer een nieuwe markt te zoeken dan de slaapkamer DJs die toch alleen nog maar mp3s downloaden. (of verzin iets geks waardoor ze je "plaat" toch willen kopen)

Oh ja! Vergeet vooral de belastingsdienst niet, want dat doen ze jou op zeker niet. Er gaat toch wel degelijk geld heen en weer? Dan krijg je heus een aanslag :)

Wout

en de belastingdienst is er als de kippen bij als jij ergens een fout maakt, ik spreek uit ervaring...

euh Niel, ik krijg een of andere spamsite op dat adres :(

Back