springverbs shielden..

Soul C

gecalibreerde soul augurk
ik wil eerdaags maar eens m'n spring reverbs gaan shielden, ze geven allebij best wat ruis,
en pikken ook brom etc. van andere (digitale) bakken op..
ik heb er nu noisegates achter hangen, werkt opzich ook prima, maar de onnatuurlijke decay
is niet altijd gewenst.

ik heb dacht ik nog wat koperfolie liggen, en wil het daarmee gaan proberen..
Heeft iemand nog tips /advies waar ik rekening mee moet houden etc. ?
volgens mij gaat het hoofdzakelijk om de veren zelf, niet de electronica eromheen
het is hier overigens niet geaard...
ik las in een andere discussie iets over loden platen en condensators tussen de polen...

alle relevante commentaar zal dankbaar in overweging genomen worden :)

Meestal is het toch de elementen ,en in mindere mate de electronica, wat eventueel de brom veroorzaakt.
Je kunt het hele pakket het beste shielden met jou koperfolie , lood is eigenlijk meer geschikt om atoombunkers te isoleren ;)

De veer zelf kun je eventueel met een zeer dun draadje aan de -/aarde/shield leggen.
Denk hierbij aan zo'n enkel dun draadje van een stuk soepel snoer, hiermee word de werking van de veer mechanisch niet teniet gedaan.
Zet natuurlijk geen groot apperatuur zoals trafo's in de buurt van een springreverb, Electro magnetisch gaat dan van alles mee rammelen.

Kijk ook even of de ingang en de uitgang van de springreverb niet de min elektrisch gescheiden zijn , dit veroorzaakt ook vaak erge bijgeluiden.

als ze elektromagnetische pickups hebben en geen piezo, dan zou je best ook afschermen tegen magnetische velden, dat gaat niet met koperfolie maar met bvb staal

ik sluit de complete reverb tank af met Mu metaal, en wat ook goed werkt is zink .
printplaat, ongeetst werk ook perfect.
de afscherming moet natuurlijk alleen op de plekken te zitten waar nog niets zit, de stalen behuizing os op zich prima, dus alleen de onderkant en vaak zitten er ovale gate bovenop, die moeten ook dicht, en ook de keinere gaten waar de veren in hangen.
de hoeken plak ik af met zelfklevend alufolie tape (bouwmarkt).
wat ook erg belangrijk is,.......
als je het ding inbouwd, zorg dan dat de driver aan de trafokant zit, en niet de output spoel, dat is vragen om brom.
:mega:

He he eindelijk iemand die gewoon MU metaal aanraad(is niet echt goedkoop, maar werkt erg goed). Dan ben je zelfs tegen radio straling beschermd. Verder zou ik hem in modules bouwen, dus voeding/driver enz in een losse behuizing. Maar dat is een kwestie van wat je belangrijk vind.

Back