Audio export machinedrum->cubase 5

everlong

Ingeburgerd
Hoi SF-ers,

Ik ben van plan om een machinedrum MKII aan te schaffen als uitbreiding op mijn software set-up. (Ik wil aan knoppen draaien !!! :-))

Specs , manual etc heb ik doorgenomen en ik heb talloze forums afgestruind maar 1 ding is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Hoe gaat audio bouncing in zijn werk als ik gemaakte sequences in machinedrum verder in Cubase 5 wil afmixen, FX toevoegen? Kan je per spoor exporteren en verder bewerken naar cubase of wordt het 1 audiobestand (wat niet mijn voorkeur heeft)?

Kan iemand me dat uitleggen?
Alvast bedankt.

groeten,
Patrick

Dat ligt helemaal aan hoeveel ingangen je overhebt op je audio interface.. Als je alle drums los wil, dan moet je net zoveel losse ingangen hebben als drums om ze als losse tracks binnen te krijgen..

Dat ligt helemaal aan hoeveel ingangen je overhebt op je audio interface.. Als je alle drums los wil, dan moet je net zoveel losse ingangen hebben als drums om ze als losse tracks binnen te krijgen..
ok, dus als ik het goed begrijp moet je de sequence die je gemaakt hebt in machinedrum gewoon opnemen in cubase. Je kan dus niet een wav bestand exporteren via usb ofzo naar cubase?

Wat ook kan is dat je hem als external instrument gebruikt.. Dan kun je hem in principe als 'vst' gebruiken.. Moet je evengoed wel voldoende ingangen hebben wil je de drums los bewerken/mixen.. Dan kun je uiteindelijk je hele track exporteren vanuit Cubase die dan de drums gewoon mee exporteert.. Alleen kan het op die manier wel alleen dmv realtime exporteren, omdat Cubase je machinedrum gewoon moet triggeren en opnemen.. Je kan dus niet offline bouncen..

Wat ook kan is dat je hem als external instrument gebruikt.. Dan kun je hem in principe als 'vst' gebruiken.. Moet je evengoed wel voldoende ingangen hebben wil je de drums los bewerken/mixen.. Dan kun je uiteindelijk je hele track exporteren vanuit Cubase die dan de drums gewoon mee exporteert.. Alleen kan het op die manier wel alleen dmv realtime exporteren, omdat Cubase je machinedrum gewoon moet triggeren en opnemen.. Je kan dus niet offline bouncen..
super, bedankt voor je hulp !

Je kunt ook multitracken natuurlijk als je meer verschillende tracks wilt opnemen op verschillende sporen en je hebt niet genoeg audio-inputs. Dus als je bv. maar twee audio inputs hebt eerst kick en snaren opnemen, daarna hihats, daarna percussie, etc. Moet je je md natuurlijk wel goed sync hebben lopen over midi.

Ik heb ook een machinedrum en ik gebruik hem eigenlijk hoe jij hem wilt gaan gebruiken.
Ik doe het op de volgende manier:

Zoals je weet heeft de MD 6 outputs. Die kan je vrij toewijzen aan 6 parts. 2 outputs (part A&B) daarvan zijn altijd L & R , daar worden de parts naartoe gestuurd die niet naar losse outputs geroute worden.
Ik heb een audio interface met 8 in en outputs via firewire aan mijn pc hangen. Aan die audio interface zit weer een adat bak voor nog een keer 8 in en outputs.

Evengoed, de kickdrum is geroute naar MD out 3 (C), snare MD out4 (D). RAM machine naar output 6(F) en dan alle andere tracks naar output A&B. Op mijn audio interface (die ook een mixer en midi interface is, tascam FW1884) heb ik alles goed gepanned, kickdrum midden, snare midden en dan de output links naar links en rechts naar recht.

In cubase kan je dan alle inputs aanmaken en zodoende alles op loss sporen binnen laten komen. ´Zoals je misschien opmerkt heb ik nog 1 output over. Die heb ik niet ingebruik omdat ik vaak meerdere hihats gebruik en deze toch allemaal los op wil nemen. Overigens kan je meerdere parts naar 1 output routen. Mocht je 5 hats gebuiken dan kan ik die eventueel ook naar de output E routen die nog over is. Ook kan je natuurlijk losse takes opnemen van 4, 8 of 12 bars , wat je wilt.

Nadeel van apart routen is dan de interne effecten van de MD verloren gaan. Reverb en delay , compressie ed vallen dan gewoon weg. Deze worden alleen toegepast op de main outs A&B.
Dat is het enige nadeel.

Ook heeft de machinedrum 2 inputs. Hier kan je audio door samplen maar ook FX processing op uitvoeren. Je kan dus ook een externe FX toevoegen in cubase en zo audio sporen die in cubase staan filteren met de effect machines die in de machinedrum zitten.
Oja, misschien niet geheel onbelangrijk, het audio samplen zowel van externe apparatuur als alles audio die je door L&R outputs stuurt (je leest het goed , de machine kan zijn eigen output samplen..) kan alleen maar als je de UW versie hebt.
Mocht je de machinedrum kopen dan raad ik je ook ten alle tijden aan om de UW versie te kopen. Deze heeft gewoon zoveel meer te bieden dan de SPS 1 versie,

Verder kan ik je adviseren om lekkere beats te maken op de machinedrum en hem niet aan te sturen in cubase. Zoals je weet werkt de sequencer met parameter locks en met deze kan je resultaten bereiken die je vanuit cubase niet aan kan sturen. Je kan hem als soundmodule gebruiken en de drums triggeren maar dat vind ik zonde van de MD. Het ding moet gewoon gebruik worden met de sequencer om zijn volle potentieel te benutten.

Verder dien je natuurlijk de MD goed te syncen met cubase. Dit is geen probleem kan ik je uit ervaring vertellen.

Back