minikorg 700(s) mods?

murphf

Stamgast
Ik tikte een ouwe Minikorg 700s op de kop. Een instant flashback naar de 70ies (1974!), niet alleen qua geluid, maar ook qua vormgeving - mooie knoppen!

700S2-Front2.JPG

700S2-TopPanel.JPG

Ik vind het geluid prachtig en zal er veel plezier van beleven zoals ie is.

Maar iets meer flexibiliteit zou mooi zijn. Vooral resonance knoppen (op de Minikorg een aan/uit knop genaamd "bright") en sturing van het niveau waarop de EG de filter beïnvloed (op de Minikorg een aan/uit knop genaamd "expand") zou leuk zijn.

Iemand dergelijke of andere mods gedaan of laten doen?

Hier zijn wat mods te vinden, maar niet die welke ik zoek:
http://www.cykong.com/Synths/Korg%20700S/Korg700S-Mods2.htm
http://www.cykong.com/Synths/Korg%20700S/Korg700S2.htm

Volgens mij is de Traveler het filter op de 700. Nu zitten daar van die plastiek uitstekels op zodat je de resonance nooit hoger kan zetten dan de cutoff. Dit is een kleine aanpassing die makkelijk te herstellen is met veel mogelijkheden.

Als de traveler hetzelfde is als op de M-500 dan inderdaad. Heb de schema's niet bij de hand maar als ie intern ook op de M-500 lijkt heb je Korg35 schreeuwfilters erin. De M-500 lijkt intern erg op de MS-serie; een soort preset MS10 qua interne opbouw en elektronica.

Een vriend van mij heeft deze 700 en die traveler klinkt iig als het filter.
Als je een beetje kan soleren is dit echt een wonderbaarlijk vette synth. Het geluid is echt heel mooi vind ik.
Je kan hem ook echt laten brullen totdat alles van de tafel is afgetrilt, ik was iig zwaar onder de indruk van toen ik er mee mocht spelen :okdan:

Als de traveler hetzelfde is als op de M-500 dan inderdaad. Heb de schema's niet bij de hand maar als ie intern ook op de M-500 lijkt heb je Korg35 schreeuwfilters erin. De M-500 lijkt intern erg op de MS-serie; een soort preset MS10 qua interne opbouw en elektronica.

Er zit geen Korg35 IC in. Maar wel een, ala Arp 2600, ingepakt circuitje voor filters en oscillator.

De oude Korgs klinken imo vele malen beter dan de MS serie. Ik gebruik een Mini Korg700 in een experimentele hardcore band.

Een resonantie knop moet heel erg eenvoudig zijn: Gewoon de weerstand opzoeken die de schakelaar veranderd en inplaats daarvan een pot.
Envelope modulatie gaat op dezelfde manier.

Een vriend van mij heeft deze 700 en die traveler klinkt iig als het filter.
Als je een beetje kan soleren is dit echt een wonderbaarlijk vette synth. Het geluid is echt heel mooi vind ik.
Je kan hem ook echt laten brullen totdat alles van de tafel is afgetrilt, ik was iig zwaar onder de indruk van toen ik er mee mocht spelen :okdan:

Die traveler is inderdaad het filter. Of eigenlijk: de filters. 1 high pass (de onderste) en 1 low pass (bovenste). Een vorige eigenaar heeft de uitsteeksels van de filter al afgehaald, maar echt interessante geluiden krijg je niet als je de een langs de ander trekt. Simpelweg al het geluid - alle frequenties - wordt weggefilterd.

Op internet lees ik dat het de voorloper is van de ms filters. Lijkt erop, maar toch anders. Kan het zelf niet vergelijken.

De minikorg is gemaakt voordat de standaard synth layout was uitgevonden. De "bright" knop zet de resonance aan of uit, er zit niks tussenin. Wat ik bedoel dat ik voor resoance wel een draaiknop zou willen, of eigenlijk 2, een voor de high en een voor de low pass resonance.

Ik zou ook de mate waarin de envelope de filter beïnvloedt willen kunnen controleren. Ook dat is nu aan of uit met de "expand" knop.

700S2-Front3.JPG

heb er ook 1, hij ziet er goed uit , die van jou.
filter is een heel eenvoudige schakeling in een plastic doosje, niks ic of in de hars gegoten gelukkig maar.
de resonantie is denk ik intern in te stellen mbv een potmeter. daar kun je ook makkelijk een externe potmeter voor insolderen.
schema is gewoon op internet te vinden, geloof zelfs op de link die je al gevonden hebt.
filter is way better dan die van de ms serie. oscillators overstijgen zelfs de ps3100 etc serie. gewoon de beste oscillatoren die korg gemaakt heeft zitten op de 700-800 serie. kwalitatief het betere , qua mogelijkheden wat beperkt, maar erg goed te modificeren en midificeren

Attachments

• 700.asp.jpg
    700.asp.jpg
    280,9 KB · Bekeken: 83
  • keio-TS201012.pdf
    19,4 KB · Bekeken: 90
ben er nog niet aan toegekomen, zit wel in de planning

Iemand hier een 700S gemidificeerd?

Liefst zou ik ipv MIDI een externe triggering van de repeat functie willen, zodat je hem in de maat kan laten lopen. De repeat slider op de 700S is wat te grof hiervoor. De JUNO 60 bijv heeft zo'n arpeggio clock input, zodra je een plug erop aansluit wacht hij op een audio trigger van bijv drummachine aan de andere kant - zoiets zou op de 700S ook ideaal zijn

Iemand tips?

Een vorige eigenaar heeft de uitsteeksels van de filter al afgehaald
Arrrrghh! Synth vandalisme!!!
totaal onnodig, kapje losmaken, omdraaien, weer erop zetten... klaar, tabje zit nooit meer in de weg.

Back