Probleem met midi opnemen

Roeligun

Nieuwkomer
Heej Synthforum leden..

Ik heb een probleem ik wil namelijk midi direct recorden naar een audiotrack
ik gebruik Sonar (trial versie maar ga eerdaags volledige versie aanschaffen) en heb mijn audiotrack klaargezet om op te nemen. helaas krijg ik een leeg audiospoor als ik iets inspeel.

nu heb ik al begrepen dat je eerst naar je windows volumeregelaar moet gaan dan naar opname opties en daar wave-out moet activeren... het probleem is dat er bij mij hellemaal geen wave-out tussenstaat (ook niet als ik rechtermuisknop gebruik en alles laat weergeven). :frons:

ik gebruik een apparte desktop voor muziekbezigheden met windows vista.
op mijn laptop met XP kan ik deze instellingen wel vinden...

weet iemand hier een oplossing voor?

bij voorbaat dank!

Gr, Roel

heb dit gevonden op youtube

dit is misschien wat makkelijker om het uit te leggen. (dit heb ik btw ni geupload maar is wel hetzelfde probleem).

het antwoord zit in het volgende filmpje:

bij 1.40 zie je dat er bij deze persoon verschillende opties zijn. ik heb alleen: microfoon(Y), microfoon(X), microfoon(X), lijningang(X)

hopelijk is het zo wat duidelijker

Dit heeft niks met het volume van je geluidskaart te maken. Dit heeft er mee te doen dat je uberhaupt op dat spoor eerst een software-synthesizer of de Microsoft Wavetable GS moet zetten wil je wat horen.

Je speelt op je keyboard. Dit genereert een MIDI-signaal. Je USB-MIDI interface pikt dit op en stuurt het naar de computer. Sonar vangt dit signaal op. Sonar stuurt het signaal door omdat hij weet - "nu ben ik met MIDI track 1 bezig, en daar staat dat als er hier iets binnenkomt ik het door moet sturen naar iets anders".

Dat "iets anders" is een plugin of een hardwaresynthesizer; het maakt voor Sonar geen verschil. Staat er niet in waar het naar toe moet, dan hoor je niks. Staat er niet in dat 'ie van je keyboard iets op moet vangen, dan hoor je niks. Zorg er voor dat je dat correct instelt; neem desnoods de basis-stappen voor het gebruik van een software synthesizer door.

Als je een afstandsbediening hebt en je zit er mee te zappen gebeurt er ook niet veel als de TV waarvoor 'ie is bedoeld uit staat.

WAT wil je opnemen? Heb je een hardware synth? Dan moet je de audio uitgang daarvan verbinden met de audio ingang van je geluidskaart en dat signaal opnemen op een audio spoor. Gebruik je een VSTi (virtuele software synth) dan zul je het geluid hiervan moeten routen naar de audio track en dat opnemen. (Ik ken Sonar verder niet maar wellicht heeft die ook een Export audio / VSTi FREEZE / Render VSTi functie of iets dergelijks)

Nog even voor de duielijkheid: Weet je goed het verschil tussen AUDIO en MIDI??

EDIT: Ik zie dat je ook alleen kunt kiezen tussen Microfoon inputs en een line input? Dan ga ik er vanuit dat je de onboard geluidskaart van je pc gebruikt? Het is zeer aan te raden om een goede geluidskaart aan te schaffen. Dat maakt één en ander een stuk handiger en stabieler. ALs je toch persé met de onboard aan de slag wilt, gebruik dan in ieder geval de ASIO4all driver, en sluit je synt aan op de line ingang van je computer. (je zult dan waarschijnlijk een verloop moeten hebben van 2x mono Jack naar 1x stereo mini jack)

Welkom in de wereld die audio recording heet!

neej ik gebruik geen onboard geluidskaart maar een een simpele 0202 van E-mu en die heeft van zichzelf al Asio en dat gebruik ik ook,.,.

het gene wat ik op wil nemen is puur software (softsynth, sample player, drums doet er eigenlijk niet toe) dus geen hardware.

het is eigenlijk de bedoeling dat ik een beetje live kan tweaken met FX en parametrs etc en dat meteen op kan nemen op een audiotrack en de goeie stukjes eruit kan halen zodat me midi track niet ramvol staat met automation., of zie ik dit nu hellemaal verkeerd?

ik ben totdusver van het jaar dat ik met muziek bezig ben alleen met vst's en audioparts bezig geweest maar nog niet met recording dus begrijp dat het een beetje nieuw voor me is,,,

Iig bedankt voor jullie snelle reacties,,
Gr

Laatst gewijzigd:
Je zal toch 1st de automations moeten maken/writen. Dan kan je dat stuk nog altijd bouncen naar wav en dan als audio gebruiken. Of zie ik dit verkeerd?:D

jah dit gaat inderdaad ook zit maar een handeling tussen dan laat ik het hier bij!

wil jullie in ieder geval bedanken voor jullie leerzame reacties!

Gr. Roel

Waarschijnlijk heb jij dan meer aan een goeie midi controller waarmee je lekker kunt tweaken. Ik weet niet of je geluidskaart een routings setup heeft (virtuele mixer) waarmee je de uitgang naar de ingang kunt routen, zodat je alles wat je hoort, meteen op een audio spoor kunt opnemen. (gezien de lijst met beschikbare inputs lijkt me dat niet het geval...)

Zoniet dan zul je toch alle tweaks op moeten nemen als automatiserings data en daarna de heleboel te renderen / bouncen /exporteren als audiofile. (dat moet ongetwijfeld kunnen met sonar).

Wat je nog wel zou kunnen proberen is de audio uitgang van je emu aansluiten op de ingang van de emu. Nadeel is dat je dan niks meer hoort. Daar zou je inderdaad een mixer voor kunnen gebruiken. Dus: UItgang EMU -> ingang mixer. Uitgang mixer -> ingang EMU. Zorg er dan wel voor dat je speakers op een controlroom uitgang zitten en niet op je masteruitgang.

zit wel te denken aan een Usb mixertje (oa voor de toekomst wil ook wel eens wat hardware proeven).

Back