Copyright op oude kinderliedjes?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Even een kort vraagje waar hopelijk iemand het antwoord op weet. Zit er nog copyright op oude kinderliedjes als Zag twee beren en Jan Huigen in de ton etc? Dus geen K3 ofzo, maar echt dat oude spul.

Wil er voor de grap wat opnemen in een lager tempo zodat onze zoon van 2 ze ook bij kan benen en deze dan op YouTube gooien, maar met de Buma weet je het tegenwoordig nooit. Of maak ik me nu onnodig zorgen? :engel:

vaak zijn die gemeengoed dus geen auteursrecht

tenzij specifieke dan moet je eens kijken van wie die zijn en of het auteursrecht al verstreken is

En naar wie gaan de opbrengsten? De componisten zijn, als ze al te achterhalen zijn allang dood en verteerd? Ik zou zeggen: laat maar komen.

Het zou kunnen dat het ze sec gaat over het kopieëren van bladmuziek uit moderne uitgaves. Dan hebben ze wel een punt. Dat is hier ook verboden. Maar dat heeft niks met het copyright op de muziek zelf te maken. Het artikel reageert dan ook een beetje verkeerd. Ik dacht even dat het ging over betalen voor het uitvoeren ervan.

Overigens zeg ik hierboven dat de SEMU de Belgische B/S is, maar dat is niet zo. SEMU is duidelijk een uitgeversclub, geen muzikantenclub.

In België schijnt de SEMU (de Belgische BUMA/STEMRA) wel een heffing te kennen voor oud-Hollandse liedjes:

http://www.trotsemoeders.nl/2008/10/06/klein-klein-kleutertje-kost-277-per-kind-2/

Echt te bizar voor woorden...

Ze kunnen het gewoon niet hebben dat wij hollanders van die briljante kinderliedjes maken, maar het kan natuurlijk ook van de waalse kant een pesterij zijn om de vlamingen over de zeik te helpen. Check maar of dat ook voor franse liedjes geldt. Maar het kan ook een truuk zijn om het begrotings tekort op een makkelijke manier op te lossen. :dubbel:

Rare jongens die SEMU (oeps copyright asterix&obelix) ;)

Uhh...
Het is toch maar België?
Dat land waar kleuters liedteksen op papier krijgen?
En dat kunnen ze dan lezen?
Het land van de sprookjes :D

Simpel gesteld: moet je in België ook betalen voor het volkslied, de Brabançonne?

Wout

Back