Geruis tijdens opnemen met line-in ( USB Lexicon Lambada studio )

promaxius

Ingeburgerd
Hallo iedereen.
Ik kocht me gisteren de lexicon lambada studio editie ( via usb ) om in studiokwaliteit te kunnen opnemen als ik m'n synthesiser bespeel.

Nu alles te hebben geinstalleerd, en aangesloten hoor ik tijdens het opnemen een ruis. Hoe luider de line-in hoe harder het geruis.

Ik heb het voor jullie opgenomen. Tijdens de opname draaide ik langzaam het line-in volume.
Is dit een fabrieksfout? Het volume van mijn synthesiser stond zelfs maar op 20 procent, dus het kan niet liggen aan het overbelasten van de input.

http://www.2shared.com/file/8281472/7b45a3d8/geruis_line_steeds_luider.html

Dank op voorhand !

Tip 1: zet het synthgeluid bijna vol open, anders geeft dat ook ruis als je 't line-in volume harder zet.

Tip 2: ALS je digitaal (SPDIF/Coax) aan kan sluiten: doen. Dat scheelt veel.

nee is via grote jacks...

Het synth geluid ook al proberen vollebak zetten. Bedankt voor je uitleg in elk geval !

Nog iemand die iets weet?

Hoi iedereen.
Ik heb alles uitvoerig uitgetest; en ik weet echt geen raad meer. Het probleem is echt raar...

Wanneer heb ik geruis?
Wanneer ik mijn synthesiser aansluit via de main output met de line-in van de lexicon lambada.
Wanneer heb ik geen geruis?
Wanneer ik de phones uitgang gebruik van mijn synth en deze verbind met de line-in van de lexicon.

Nu kunnen jullie zeggen, waarom gebruik je deze output dan gewoon niet?
Het is echt vreemd maar er zit gelijk een delay op het geluid, en sommige instrumenten spelen heel stil, andere vallen soms zelfs weg. Sommige spelen perfect af.
Hoe is dit mogelijk?

Ik moet ook erbij zeggen dat wanneer ik de main-out rechtstreeks aansluit op mijn stereo ik nog nooit last heb gehad van geruis...
Is er nu iets mis met mijn lexicon lambada, of met mijn roland v-synth???

Groetjes !

Wanneer ik mijn gewone hoofdtelefoon insteek, speelt de v-synth perfect !
Dus de phones output is niet kapot, denk ik toch niet...

Ik heb nog 1 output die ik nog niet heb geprobeerd omdat ik de juiste kabels niet heb, en das de coax interfact in & out.
Wat voor kabels zijn dit?
Hoe moet ik die dan aansluiten en bestaat dat een coax naar jack? Das van digitaal naar analoog, werkt dit wel??

Daarnet een andere audiobron ( mijn mp3 speler ) proberen aansluiten via de line-in.
Dit geeft geen storing maar het afspelen gebeurd niet zoals het moet. Het geluid gaat soms iets luider, soms iets stiller en de bassen klinken dof alsof mijn bass van mijn stereo volledig uit zou staan..

Let erop dat een hoofdtelefoon-uitgang niet het zelfde signaal geeft als een line-out. Een apparaat sluit je dus bij voorkeur niet via de hoofdtelefoon-uitgang aan.

Ruis kan komen door heel veel dingen, bijvoorbeeld slechte kabels. Probeer je kabels evt. ook weg te houden van stroomkabels of adapters, dat is ook een bekende storingsbron.

Verder heeft je v-synth als het goed is ook een digitale uitgang (s/pdif) en je lexicon heeft een digitale ingang (ook s/pdif). Als je deze gebruikt om de boel aan te sluiten, heb je het meest optimale signaal.

hoezo mijn lexicon heeft een s/pdif ingang?
Die heeft alleen line-in gangen hoor.
Welke ingang is volgens jouw de digitale ingang? want zoveel ken ik er nog niet van hoor.

de Lambda heeft helemaal geen digital in, ik zou em terug brengen voor voor een paar tientjes meer de Omega kopen ;)

De omega heeft wel sp/dif

141.jpg

Jongens jongens, ik vind dit weer zo grote stappen snel thuis. Natuurlijk heb je signaalverlies met line ten op zichte van een digitale aansluiting, maar niet zo sterk als in het voorbeeld. Een line-in moet gewoon goed werken, dus vind ik het weer merkwaardig dat we ineens hup digitaal gaan aanraden.
Als ik jouw voorbeeld luister zit er een grote storing. Het is meer piep dan ruis. Nogmaals, een line-in moet beter dan dat klinken. Ik denk ook aan de kabels. Zijn ze goed geisoleerd en belangrijker: liggen ze dicht bij mogelijke storingsbronnen? Als ik wel eens wat dunnere audiokabels met tulp-naar-jack-verloop gebruik en ze liggen te dichtbij 220-snoeren, dan krijg ik last van eenzelfde storingsgeluid. Goede jack-kabels zijn essentieel.

Maar om het probleem precies te lokaliseren moet je wat meer testjes gaan doen:
* Sluit een ander apparaat met line-signaal aan via line-in met dezelfde kabels. Probleem weg? Dan zit het wellicht in de V-synth output. Probleem nog steeds? Iets anders!
* Sluit de V-synth aan met andere kabels. Probleem weg? Dan zit het wellicht in de gebruikte kabels. Probleem nog steeds? Balen, want kabels is wel een van de meest eenvoudig op te lossen dingen.
* Sluit de V-synth met dezelfde en met andere kabels aan op een andere geluidskaart, bv. de on-board van je pc. Natuurlijk is de kwaliteit slechter, maar als er een storing is moet je die er op terug horen.
* Probeer de verschillende apparaten eens op verschillende stopcontacten aan te sluiten, en probeer dat eens gescheiden te doen (dus synth in stopcontact A, computer met geluidskaart in B) en check of het verschil maakt.

Zo kun je in een paar stappen een duidelijk beeld krijgen van waar het probleem zit.

Heb 'm terug gebracht en de omega gekocht !
Dezelfde kabels en alles hetzelfde aangesloten.
Probleem opgelost !
Enkel vind ik nog steeds dat het niet 100 procent is...
Er zit geen gepiep meer in, maar wel zeer licht geruis wanneer de line-in er niet opgespeeld word, dus enkel tijdens een pauze hoor je even iets. Valt wel op te lossen, maar kdenkt digitaal te gaan.
Wat voor kabel is dit precies?

Groetjes !

Back