budget step cv sequencer idee

Soul C

gecalibreerde soul augurk
ik kwam dit velleman kitje tegen,http://www.velleman.eu/be/nl/product/view/?id=338563 (looplicht met 8 leds) kost 8,95
en toen dacht ik , als je iedere led vervangt voor een potmeter+ aan/uit schakelaar, dan heb je dus 8 pulsen die je in kunt stellen tussen 0 en 3 volt (gok ik)
gaat dit werken met een cv synth beste SF leden, of is het klinkklare onzin ?
en als het zou werken, wat voor waarden pots etc..
graag hoor ik ideeen van andere DHZers hierover :okdan:

Een Velleman kitje aanpassen lijkt me niet de handigste manier om aan een CV sequencer te komen. Check de baby10 eens zou ik zeggen. Of beter nog, deze hier. Stelt niks voor om te bouwen als je een beetje handig bent. De waarden van de pots maakt niet veel uit aangezien je ze als voltage divider gebruikt.

Overigens gaat er wel meer dan 8,95 in zitten ben ik bang. Niet VEEL meer, maar meer.

hee, goeie links ! bedankt Fallafel :)
baby 10 was ik wel eens tegen gekomen, leuk. alleen 10 stappen vind ik niet handig
maar evengoed, zou het werken met zo'n kitje denk je.. in theorie, want op dit moment zit ik niet te springen om zo'n ding om eerlijk te zijn :engel:
maar ik kan me voorstellen dat er een moment komt dat zoiets handig is voor mij

Geen idee wat er voor voor spul in die kit zit, maar ik denk dat je iets gelijkaardigs heel makkelijk zelf in elkaar zet. Het ziet er niet uit als iets ingewikkelds in ieder geval.
Ik denk dat je al heel wat moet knutselen om hiervan een sequencer te maken.

10 steps hoeft geen probleem te zijn. De counter IC's die een dergelijke sequencer aanjagen hebben een reset ingang. Een spanning aan deze ingang maakt dat de counter naar de 1e step springt .Door de reset ingang te verbinden met de 9e "step output" maak je een 8 staps sequencer.

Ik raad je hier trouwens niet af dat kitje aan te schaffen hoor. Natuurlijk kun je dat kitje kopen en ermee aan de gang gaan; van het in elkaar zetten en eventueel bijgeleverde documentatie kun je een hoop leren! En je zult er maar een bruikbare sequencer van kunnen maken...

EDIT

Oh trouwens gewoon doen hoor, solderen is LEUK. En je kunt heel cheap LEUKE synth-achtige dingen bouwen. Ik ben er aan jaar geleden mee begonnen en vind het erg LEUK.

Laatst gewijzigd:
Ik heb een 10 stap sequencer met resetfunctie (variabel aantal stappen). Niet zelf gebouwd, maar soit.

Ik wil maar zeggen: laat je niet tegenhouden door 10 stappen! Je hebt er 3, 4 of 8 wanneer je dat wilt. En 10 kan erg leuk zijn omdat je altijd 2 noten opschuift tov de drum als je hem in een 4/4 drumpatroon synct. Zelfde geldt voor een ander getal niet deelbaar door vier. Erg leuk.

En als je hem heel snel zet, heb je aan 10 stappen meer als waveshaper dan aan 8 stappen.

Oh trouwens gewoon doen hoor, solderen is LEUK. En je kunt heel cheap LEUKE synth-achtige dingen bouwen. Ik ben er aan jaar geleden mee begonnen en vind het erg LEUK.
:) helemaal mee eens ! al vind ik het jammer dat ik de kennis mis om echt dingen te ontwerpen.. maar als je eenmaal een niet al te moeilijk schema hebt..:P

Ik heb een 10 stap sequencer met resetfunctie (variabel aantal stappen). Niet zelf gebouwd, maar soit.

Ik wil maar zeggen: laat je niet tegenhouden door 10 stappen! Je hebt er 3, 4 of 8 wanneer je dat wilt. En 10 kan erg leuk zijn omdat je altijd 2 noten opschuift tov de drum als je hem in een 4/4 drumpatroon synct. Zelfde geldt voor een ander getal niet deelbaar door vier. Erg leuk.

En als je hem heel snel zet, heb je aan 10 stappen meer als waveshaper dan aan 8 stappen.
goed om te weten. een "mank" loopje vind ik erg leuk als arpeggio, bijv 5 tellen,
maar voor een baslijn zou ik er niet veel mee kunnen

Nee, zeker niet omdat die een schuifregister gebruikt en geen counter. Wel grappig voor rare patroontjes, maar als je gewoon wilt steppen is dat niet zo handig.
de charme van dit ding vond ik idd dat je met een druk op de knop het patroon kan veranderen

maar bedankt voor jullie inbreng :okdan:, ik ben er nu van overtuigd dat ik beter een baby 10 kan maken, mocht ik zoiets nodig hebben
ik wilde het overigens evt gebruiken om de pitch van m'n coron ds8 kloon aan te sturen. maar die is nog niet eens af :engel:

ik denk dat ik dat ik van de velleman kits wel zo'n dubalarm (noem ik het maar)
ga aanschaffen.. eigenlijk vind ik het irritante dingen, maar als je dub maakt ontkom je er haast niet aan :D

de charme van dit ding vond ik idd dat je met een druk op de knop het patroon kan veranderen

Da's ook wel weer waar natuurlijk. En als je alles aan zet is het wel gewoon een step sequencer natuurlijk.

Ik zou zelf trouwens de LEDs gewoon laten zitten en de uitgangen via wat extra elektronica doen, zodat je netjes een (eventueel schakelbare) gate hebt en ook niet de uitgangen van de 4051 belast. Sowieso moet er achter de potmeters eigenlijk nog een voltage follower als buffer als je het netjes doet, dus je bent er niet zomaar.

Met zo'n schuifregister wordt het een beetje een poor man's Klee. Best interessant op zich.

Dniet de uitgangen van de 4051 belast.

Het is een 4015 dual 4 bit static shift register.
Bekijk bijlage MC14015.pdf

Ik heb hier heel wat sequencer schema's uit de tijd (1 jaar geleden ofzo) dat ik veel met die dingen aan het experimenteren was.
Als je er wat wil hoor ik het wel.

groet

P.S. Ik vind het best een leuk idee als rotor het kitje heeft neem ik er zeker een mee voor op een regenachtige zondag middag ;)

Back