Kan iemand me hiermee helpen? (modular bussen)

lie3vie3

Stamgast
Dag iedereen,

ik zou wat hulp kunnen gebruiken bij het volgende.

Ik heb voor mijn modular een module met op het frontpaneel 32 jack bussen gemaakt. 8 daarvan heb ik ondertussen al als 2x4 multiple in gebruik.

Nu was ik aan het bedenken wat ik met de andere jack bussen kan doen. Ik heb al een clock divider (mbv een cmos teller) en een switch (zie schema) waarmee ik tussen de twee Cv uitgangen van mijn sequencer kan switchen op breadboard gemaakt.
attachment.php

Maar nu heb ik dus nog 16 jack bussen over. Heeft er iemand een idee welke (simpel uitvoerbare) ontwerpen hier nog bij zouden passen? Ik zou nog logische poorten kunnen maken met cmos ic's maar dat zou dan enkel in het DC bereik werken en dit zou volgens mij niet veel toevoegen aangezien ik maar één sequencer heb.

Dit is wat ik nu in gebruik heb:
1 x Paia Midi2Cv
2 x Mfos Vco
1 x Mfos Noise Cornucopia
1 x Mfos S&H
1 x Mfos Adsr
1 x Mfos 24dB/Oct Lpf
2 x Mfos Dual Vca
1 x Mfos Lfo
1 x Mfos Dual Ar
1 x Mfos State Variable Filter (12dB/Oct)
1 x Mfos Ring Mod
2 x Multiples
1 x Yusynth Ac-Dc Mixer
1 x Baby 10+ Sequencer

Hier nog eens de indeling van het frontpaneel.
attachment.php

Alvast bedankt om even mee te denken.

Attachments

• Switch.gif
    Switch.gif
    2,6 KB · Bekeken: 80
  • front.gif
    front.gif
    9,6 KB · Bekeken: 85
Logic is makkelijk, goedkoop en kan heel leuk zijn om met een modular te gebruiken.
NAND, OR, XOR kun je leuke dingen doen met triggersignalen.

Passieve attuenators ook altijd handig.

CGS simple wavemultiplier.

Hilltree van het forum heeft hier ook aardig wat leuke simpele schemas geplaatst.

BTW, zou je iets meer kunnen/willen vertellen over je clock divider?

Logic is makkelijk, goedkoop en kan heel leuk zijn om met een modular te gebruiken.
NAND, OR, XOR kun je leuke dingen doen met triggersignalen.
Ja maar in mijn modular met slechts één sequencer (tot nu toe) zie ik niet onmiddellijk hoe ik daar leuke dingen mee kan doen. Maar misschien moet ik het gewoon maken en dan al experimenterend zien wat de mogelijkheden zijn.

CGS simple wavemultiplier.
Goed idee, er zijn ook juist vier stuks panel hardware en het schema is eenvoudig genoeg om op een gaatjesprint te maken. Deze zal erin komen.

BTW, zou je iets meer kunnen/willen vertellen over je clock divider?

Dat is een gewone 4-bit CMOS teller, de uitgangen zijn dan clock /2 /4 /8 en /16.

Niet veel speciaals maar genoeg om te doen wat ik ermee wil.Bv. om de zoveel stappen wisselen naar de andere rij cv's op m'n sequencer mbhv van de vc switch (zodat ik dus 16 stappen kan halen uit mijn Baby10).

Ik heb een 4520 dual binary counter gebruikt. Gewoon de ingang beschermen met een diode en met pulldown weerstand aan de gnd hangen. De enable aan Vdd handen en reset naar de gnd.

Bij nader inzien kan je ook delen door oneven getallen. Als je de reset naar het frontpaneel stuurt en de bv de uitgangen /2 /4 met een AND-poort gecombineerd naar de reset patcht heb je je clock signaal /3. Dus ik ga zeker die logische poorten ook toevoegen.

Dus dan heb ik:

2 x 4-mults
1 x clock divider (Input, Reset, /2, /4, /8, In A, In B, A And B)
1 x switch (Enable Switch, In A, In B, Out)
1 x logic A (In A, In B, A And B, A Or B)
1 x logic B (In A, In B, A XOR B, A NAND B)
1 x logic C (In A, inv A, In B, inv B)

Dit zijn 32 stuks dus dan heb ik wel geen plaats meer voor de wave multiplier maar die bouw ik later wel eens.

Nog opmerkingen over deze configuratie?

Volgens mij kan je A B C ook gewoon alleen als NAND's uitvoeren, die kan je dan patchen voor een v.d. gewenste functies........of klets ik nou?

Als je er ooit nog wat leuke schmidt trigger oscillatoren hebt, kun je met logic mooie ritme patronen genereren.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar om bijvoorbeeld een OF-poort te maken heb je al 3 NAND's nodig en nog wat multiples omdat ik niet met banaan werk. Op die manier zou ik volgens mij in het totaal minder mogelijkheden hebben.

Maar ik zal dit idee wel gebruiken om intern wat minder IC's te moeten gebruiken.

Back