Boss RE-20 vs DD-20

vinnieq

Lidl
Heeft iemand wel eens de 201 emulatie naast de Giga Delay gehad? Hoe verhouden de analoge/tape simulaties zich tot elkaar?

Laatst gewijzigd:
Mijn gitarist heeft de Space Echo, en de Giga Delay ook getest. De Giga Delay klinkt volgens hem erg digitaal, de Space Echo is analoog. Ontzettend vet ding!

Heeft iemand wel eens de 201 emulatie naast de Giga Delay gehad? Hoe verhouden de analoge/tape simulaties zich tot elkaar?

Ik heb ze beiden in huis.

De DD-20 doet simulatie van zowel analoge delay als tape-echo. De RE-20 doet uiteraard alleen een emulatie van welbekende Space Echo.

Deze laatste heeft een heel specifiek geluid. Door de gesimuleerde onvolkomendheden van het originele apparaat ontstaat er een lichte modulatie op het delaysignaal - het komt een beetje in de buurt van het effect van een chorus. Dat kan heel mooi zijn, maar het is natuurlijk niet in elke setting handig.

De DD-20 daarintegen is veel meer 'general purpose'. De tape-echo en analoge settings klinken wat warmer dan de 'gewone digitale' delays die erin zitten, maar het wordt natuurlijk nooit een analoge delay, noch een tape echo. (En niet elke tape-echo is een space echo...). Een groot verschil is date de DD-20 geen reverb ingebouwd heeft zoals de RE-20. Dit kan een hoop verschil maken in je sound.

In mijn vorige band speelde ik gitaar, en gebruikte ik de DD-20 voor digitale delays (ritmische delays waarbij je de aanslag van je spel in je delay wilt bewaren waar mogelijk), en de RE-20 voor meer 'sferische' sounds, tegen de zelfoscillatie aan voornamelijk waardoor hij in de achtergrond wat mooie overtonen genereerde - mooi in combinatie met de ingebouwde reverb.

Nog even een praktisch dingetje. Als je aanschaf overweegt, is dit wel handig om vtv even te weten:

Delayspeed. Dit is bij beide pedalen een beetje apart. De DD-20 heeft een getrapte speed-knop, in te stellen op BPM of milliseconden. Varieren van de delayspeed terwijl het effect geactiveerd is, is ALTIJD getrapt en resulteert dus in de regel in tikjes/plopjes en andere rare artefacten in je gedelay-de signaal. De enige manier om een "traploze" delay-sweep te maken is via de 'warp' stand (of was het nou 'twist'? even vergeten) waarbij je het voetpedaal indrukt. Het pedaal is bijzonder nauwkeurig in te stellen, maar het heeft dus zijn prijs.
De RE-20 is zoals gezegd ook apart hierin. De Delay speed is traploos, maar niet realtime. Als je je speedknop aanpast (of een nieuwe snelheid intapt) kost het het pedaal even om die nieuwe setting te matchen. Dit is 'by design' - het simuleert de inertie van de motor van de tapeloop.

Het netto effect is dat als je een mooie sweep wilt maken met je speed-knop, je bij beide pedalen een beetje bedrogen uitkomt. Dus ik heb er een tweedehands analoog delaypedaaltje bij gekocht om dat gemis nog even op te vangen :)

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info iig...

Gr!

Op het net vindt men de Line6 DL4 (of zoiets) minder dan de RE-20. Ik heb een Eventide Timefactor dus ik denk dat ik naar een DD-20 ga kijken.

Nog even een aanvulling: ik gebruik de RE-20, de DD-20 en de M13. De laatste bevat alle DL4 delays plus nog wat meer. De RE-20 klinkt echt heel goed, en wint het makkelijk van de anderen mbt de analoge tape delay sound. De DD-20 is inderdaad meer general-purpose maar persoonlijk vind ik de analoge delay ook erg lekker klinken en deze heeft wel een max delay tijd van 23 seconden, de RE-20 maar 6 sec. Heel gaaf als je loopbased soundscapes wilt maken.

De M13 analoge delay klinkt echt totaal anders, is nogal schel/digitaal, klinkt ook niet echt warm. Maar....het is wel een bruikbaar effect naar mijn mening, maar niet te vergelijken dus met de warm klinkende RE-20. Verder is de M13 wel King als het gaat om gecombineerder effecten en een fantastisch apparaat met kwalitatief goede en bruikbare effecten.

Ik heb zelf gecheckt de:
line 6 echo,
re20,
mxr carbon copy,
eventide time factor

De winnaar was voor mij de line 6 echo en de MXR carbon copy.
Deze 2 klonken het meest muzikaal en diep.
De re20 vond ik wel warm, maar minder 3d klinken, een beetje plat.
De eventide klonk wel goed maar kon echt niet het prijsverschil rechtvaardigen.

Ben nu enige tijd gelukkige eigenaar van de dd-20
Schitterend ding :okdan: kan helder modern klinken zonder te digitaal te zijn en kan ook wat meer analoog klinken

Heb ook een CE-20 daar ben ik ook heel tevreden mee en die blijft zeker :halleluja

De re-20 staat op m'n wishlist :engel:

Die boss xx-20 reeks is stiekem m'n oude bossdoosjes aan het verdrijven.
Line-level en een paar presetjes onder je voeten doet daar veel aan 8)

Back