Oplossing toetsproblemen Yamaha piano's/Motif8

aart

Aart
Ik heb een probleem met een hangende toets van mijn Yamaha Clavinova CLP-170. Nadat ik bij een reparatiebedrijf om een prijsinschatting had gevraagd kreeg ik het volgende mailtje:

===================================================
Goedemorgen,

Het probleem met de toetsen is inderdaad een bekend probleem bij Yamaha.
Wij mogen daarom in dit geval onder garantie het complete toetsenboard komen vervangen.
Er zijn voor u geen kosten aan verbonden.
Als u ons uw adres doorgeeft als ook het serienummer van de piano dan kunnen wij de reparatie inplannen,
mits natuurlijk uw woonplaats binnen ons rayon ligt.

Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij

met vriendelijke groeten,

Marianne Dahmen

Music Service Center
Maaszicht 16
NL 6099 BT Beegden
Tel. : +31 (0)475 57 20 33
Fax : +31 (0)475 57 82 81
www.music-service.nl
=================================
Mocht je niet in de regio wonen dan weten ze daar wie je dan moet hebben

Volgens die mevrouw geldt het aanbod ook voor bepaalde modellen van de motif8.

Dus ik zou zeggen, heb je problemen met je toetsen, noteer je model, serienummer en bellen allemaal!

Kun je zeggen wat je probleem precies is. Ik heb een Motif8 en daar begin ik moeite te krijgen met het indrukken van 1 toets. Ik ben benieuwd of we het over hetzelfde probleem hebben?

Groet

Toets blijft half naar beneden hangen en komt niet meer spontaan omhoog. Als ik em dan weer omhoog trek blijft ie wel omhoog staan, maar na 1x indrukken is het weer hetzelfde liedje.

Overigens heeft een vriend van me, met een Motif 8, ook meteen gebeld met als resultaat dat we vandaag beide een nieuw klavier krijgen.

Vanwege het feit dat wij in de regio Rotterdam wonen zijn wij door het Music Service Center verwezen naar:

Eeka Servicecenter
Schuttershof 2,
4421 GT, Kapelle
tel. 0113-330122
http://www.muziekreparatie.nl

Ik wil dus effe een warme douche geven voor Yamaha.

Aart,

Bedankt voor de info en snelle reactie! Zo erg is het bij mij nog niet, maar wel een punt van aandacht.
Inderdaad een goede service!

Ik zou dan wel in ieder geval goed je garantie termijn in de gaten houden, zou jammer zijn als deze net verlopen is en de toets echt blijft hangen.

Vandaag zelf hersteld

Vandaag zelf hersteld

Hoi,

Ik heb hetzelfde verschijnsel met mijn S90. Ik denk dat het bij mij geen fabrieksfout is, aangezien de S90 al een jaar of 8 oud is.

Ik heb het wel kunnen herstellen, maar weet de precieze oorzaak nog niet. Mijn E en D toets bleven hangen, op de wijze zoals jullie beschrijven. Ik heb de E en D toets omgeruild met de allerlaagste D en E toets van mijn klavier. Het probleem verhuisde mee, dus vreemd genoeg moet het probleem in de toets zelf zitten. De toets zelf is niet meer dan een plastic vormpje en een rubbertje onderin. Maar verschillen tussen de werkende en niet werkende toetsen heb ik niet kunnen vinden.

Wel heb ik een idee waarmee het te maken kan hebben: de metalen beugel onder de toets. Wat de functie van die beugels precies is, weet ik niet. Echter als ik de toets terug plaatste waarbij de beugel teveel onder spanning kwam te staan, bleef de toets weer hangen. Met name bij de D en E.

Ik denk dat het een combinatie is van slijtage en het veelvuldig op de achterkant (in de koffer) laten staan van mijn S90.

Heeft iemand hier ervaring mee? Mag je gewogen klavieren niet langdurig op de achterkant horizontaal neerzetten?

Groet, Michael

geen idee of het zo opbergen van een klavier problemen kan geven. Mijn S90 heeft ook een nieuw klavier gekregen van Yamaha. Ook bij Eeka. Zeer precieze man, die Ed Kalle!

Goede service van Yamaha, 6 jaar na aankoop. Het ging volgens Ed mis bij de smeerautomaat van de toetsen, zo is het mij verteld. Die komen droog te staan en dan breekt er een nokje aan de zijkant van de toets af. De toets scharniert dan niet meer recht naar beneden, er ontstaat extra weerstand waardoor hij blijft hangen.

Harm

Back