line out voor buizenversterker

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik heb een buizenversterker die ik graag wil gebruiken om mn geluid een beetje te kleuren, het is een mono eindblok zonder line-out alleen speaker out dus. deze wil ik niet gaan gebruiken. maar gewoon direct vanuit de amp naar de mixer.
ik zag op deze site: http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/LineOutBox.htm hoe je een line-out kunt maken maar ik snap niet helemaal waar de waarden vandaan komen. ik heb namelijk van de bouwer van de amp begrepen dat het belangrijk is om speakers met de juiste impedantie aan te sluiten. als ik die speakers dus vervang door zo'n kastje dan heb ik die impedantie toch niet opgevangen?

ja ik kan natuurlijk voor een koch loadbox gaan maar die zijn voor mij ietwat te duur.

Wat je schrijft klopt.
Je MOET een speaker of iets ander met je juist impedantie aan een eindtrap van een buizenversterker hangen. Het ding wat je eraan hangt moet het vermogen van de versterker aankunnen (dus geen 1 watt weerstandje aan een 50 watt versterker hangen).

Je komt helaas niet onder een speaker of een loadbox uit. (als je creatief bent kan je zelf een loadbox maken met vermogensweerstanden, dat is goedkoper dan eentje van koch of een ander merk)

50 W weerstanden zijn rond de 8 euro. Mocht het vermogen van de amp hoger zijn zet je er 2 parallel. Dus dan bij 8 ohm belasting 2 x 16 Ohm

51.27.jpg

Zorg dan wel dat je eerst de bedoelde impedantie kent van deze buizenbak, want oudere types werken soms op iets heel anders dan de klassieke 4/6/8/16 ohm waarden. bv 800 ohm komt ook voor...

waarom is zo'n koch loadbox dan bijna 400,-!!!!

Ja..goede vraag is dat.

mn amp heeft keuze :) 4/8/16/50/200/400 ohm
dan weet ik even genoeg... TOP!

Laat je nog even weten of het gelukt is?
Ik heb zelf namelijk nooit met vermogensweerstanden gewerkt (ook niet met een 'officiele' loadbox o.i.d.), maar ik heb wel een aatal buizenversterkers.
Ik ben erg benieuwd naar jouw resultaat.

De impedantie van een speaker is natuurlijk afhankelijk van de frequentie (het is tenslotte een spoel en geen weerstand). Kan zijn dat die loadbox dat gedrag nabootst. Maar dan nog is het veel geld.

en wat als je gewoon de spoel uit een speaker sloopt en die gebruikt? ik heb nog wat oude speakers liggen uit een philicorda die het niet meer deed.

Daar zat ik ook aan te denken. Alleen weet ik niet of je een spoel zomaar uit een speaker kan slopen. Je kan wel de konus uit de speaker slopen...dan maakt ie in ieder geval geen geluid :)

Of als je dan toch op die toer gaat:
sluit er dan meteen een speaker op aan en zet daar een microfoon voor.
Dan heb je NOG meer kleuring :)

dan zal ik een geluidsdichte kast om de speaker moeten maken :P en dan een preamp achter de mic om dat vervolgens in een effect line te zetten.... of andersom is natuurlijk makkelijker en denk ik beter voor de kleuring, eerst effecten en dan de amp dan de speaker en dan de mic. dan nog heb ik een geluidsdichte kast nodig omdat ik hem in een vrij kleine studio wil gebruiken waar we met krk monitor speakers werken.

heej das een goeie, en dan gewoon een hele lange kabel naar de studio...
hhhm de galm in onze badkamer is helaas niet zo goed, misschien moet ik de buren vragen of ik m daar mag plaatsen. en voordeel is dat hun badkamer ongeveer naast onze studio zit. gewoon een gat boren. of aan beide zijden van de muur een patchpanel kun je m ook af en toe voor andere opnames gebruiken of voor meerdere mics, zal ook vast een interessant stereo beeld moeten kunnen geven.

De loadbox heeft ook een DI, Direct outs, Koptelefoon output en een soort speaker/mic plaatsing simulatie.
En idd is de impedantie van een speaker afhankelijk van de frequentie en is dus nooit gelijk. Maar fluctueerd nu ook weer niet zo dat het de klank beinvloed.
Overigens wanneer je alleen de conus van de speaker sloopt komt er nog steeds geluid uit, klinkt niet best maar hij zal het nog steeds doen. Wanneer je alleen de spoel zou gebruiken is je impedantie ook niet meer wat het hoort te zijn. Immers de spoel moet heen en weer bewegen in het magnetisch veld. Hoe verder de conus uitslaat (bij lage freqs) hoe lager de impedantie.
waarom is zo'n koch loadbox dan bijna 400,-!!!!
mn amp heeft keuze :) 4/8/16/50/200/400 ohm
dan weet ik even genoeg... TOP!

en wat als je gewoon de spoel uit een speaker sloopt en die gebruikt? ik heb nog wat oude speakers liggen uit een philicorda die het niet meer deed.

Het vermogen van een spreekspoel gaat erg omlaag als je hem uit de speaker haalt, omdat hij dan niet meer beweegt en dus niet meer zo goed gekoeld word.
In andere woorden: Die is zo stuk.

Back