drumgeluiden massive attack, 100th window

olaf

Ouwe rot
zit net het laatste album (100th window) van massive attack te luisteren en ik vind het heel diep klinken. mooie klanken en een lekker foute (c.q. goede!) electronische drum. waar zouden ze die drumgeluiden vandaan halen? ik zit zelf op het moment over de aanschaf van een electron drummachine na te denken. zou je die sound daaruit kunnen halen?? lijkt me toch van wel.

Ik denk dat het niet zozeer een kwestie is van "waar deze geluiden van komen".. maar eerder van "hoe worden ze gebruikt & bewerkt"

gr Jzz

idd goede geluiden haal je uit je creativiteit, je hoofd, je gevoel.....heeft vrij weinig met apparaten te maken

Ik denk dat het inderdaad een kwestie van productie is...

Luister maar es naar - misschien een slecht voorbeeld :) - enkele oude platen
geproduceerd door Stock- Aitken & Waterman. Als je goed luistert
dan hoor je dat de drums gewoon uit een "goedkope" TR-707 komen.

Of luister es wat Prince, albums lang, met alleen een Linn Drum doet...

equate

Brr, ik was altijd een fan van Massive maar met deze laatste CD is het over.. Ze dachten volgens mij gewoon; "ja, laten we hetzelfde trucje nog is uithalen als met mezzanine!" Allemaal hetzelfde dus, waar is de creativiteit gebleven van Blue Lines?

sorry voor mijn 'rant'

Arv

Origineel geplaatst door Arv
Brr, ik was altijd een fan van Massive maar met deze laatste CD is het over..

imho is het een briljante cd !
Het heeft me echter wel enkele weken gekost voordat ik er doorheen was...
het is nl wel een uitdaging om er naar te luisteren, echt zo'n cd die moet groeien.

equate

Origineel geplaatst door olafmol
creativiteit, je hoofd, je gevoel

was dat??? waar kan je dat kopen? en zitten er knoppen op?

geintje. dat lijkt me inderdaad logisch. alleen als je nog niet zoveel van apparatuur af weet dan vraag je je wel eens af van: he, wat gebruiken die lui? als iemand je dat dan verteld dan weet je dat als je zoiets koopt dat je de mogelijkheden hebt om tot die bepaalde sound te komen en dan heb je de ruimte om binnen die technische mogelijkheden je creativiteit, hoofd en gevoel de ruimte te geven.
ik ben dus nog steeds best benieuwd of ze hier specifieke aparatuur voor gebruikt hebben!
:koffie:

Origineel geplaatst door olaf

ik ben dus nog steeds best benieuwd of ze hier specifieke aparatuur voor gebruikt hebben!
:koffie:

alle aperatuur is specifiek

dat hangt ervan af hoe je specifiek definieert t.o.v. algemeen. een kwestie van smaak zullen we maar zeggen. maar bedankt voor je bijdrage :halleluja

Ik heb het nieuwe album nog niet gehoord, maar wat ik me van Mezzanine herinner is dat ze allerlei mogelijke drumsounds combineerden in een hele, hele, HELE strakke productie. Crusty 8 of 12bit samples, gecombineerd met supercleane strakke 808 kicks bijvoorbeeld. Dat is dus niet echt 'n sound die je uit 1 specifiek doosje kan halen. Een sampler en 'n sample-editor met wat plugins lijkt me wel 'n aardig begin, maar 'n heel belangrijk deel doe je daarna in de mix met reverb, eq, compressie etc.

Een hoop M.A. dingen werden trouwens gemixed door Mark "Spike" Stent, waarmee je hier een leuk interview vindt. Hij gebruikt zowel 'n SSL tafel en Protools als simpele gitaarpedaaltjes en bijvoorbeeld 'n Zoom 1201... Een kwestie dus van 'if it sounds right, it IS right', en de handen en oren van 'n meester.

Origineel geplaatst door lo-fi
Ik heb het nieuwe album nog niet gehoord, maar wat ik me van Mezzanine herinner is dat ze allerlei mogelijke drumsounds combineerden in een hele, hele, HELE strakke productie. Crusty 8 of 12bit samples, gecombineerd met supercleane strakke 808 kicks bijvoorbeeld. Dat is dus niet echt 'n sound die je uit 1 specifiek doosje kan halen. Een sampler en 'n sample-editor met wat plugins lijkt me wel 'n aardig begin, maar 'n heel belangrijk deel doe je daarna in de mix met reverb, eq, compressie etc.

Een hoop M.A. dingen werden trouwens gemixed door Mark "Spike" Stent, waarmee je hier een leuk interview vindt. Hij gebruikt zowel 'n SSL tafel en Protools als simpele gitaarpedaaltjes en bijvoorbeeld 'n Zoom 1201... Een kwestie dus van 'if it sounds right, it IS right', en de handen en oren van 'n meester.

deze regel:
5. Remember that every section of the song has its own atmosphere and function. You can make a track much more attention-grabbing if you subtly change the EQ and effects for different sections of the song, especially on the vocals.

is erg belangrijk! ik ben nu "behind the glass" aan het lezen, en daarin vertellen bijna alle top-producers ook dat ook al gebruiken ze maar 1 delay en 1 reverb, dat ze minstens 2 verschillende settings gebruiken voor verschillende delen van de tracks..... ik weet van mezelf dat bij electronische muziek het vaak "Set and forget" is met effecten, daar is volgens mij nog een boel leuks mee te doen, zo krijgen verschillende onderdelen hele verschillende "atmosferen"

bedankt voor de informatie, jongens! vooral dat artikel was leuk om te lezen. daar kan ik echt iets mee. het blijft toch moeilijk voor me als ik met een nummer bezig ben om afstand te nemen en dat artikel wees me er weer op om af en toe even van afstand na te denken hoe je bezig bent. cool!

Back