VST-i op het podium

wallplug

Ingeburgerd
Hoi,

Ik mag komend jaar een aantal keer in het buitenland spelen met m'n bandje. Leuk! Maar (in het vliegtuig) veel hardware mee te nemen is lastig, kwetsbaar en zwaar. Ik gebruik nu een V-synth en een Fantom X7 met synth SRX-kaart vooral voor gekke splits, zelf gemaakte sounds en verder strijkers, koren, orgels, 'cp70'. Nu is het plan het volgende: In plaats van de fantom wil ik een Laptop met NI Complete mee gaan nemen. Complete gebruik ik ook in de studio en biedt voldoende mogelijkheden voor de geluiden die ik zoek. De laptop is in de handbagage te vervoeren en ter plaatse kan ik hier dan een (geleend) toetsenbord aan hangen en lekker gan spelen.

1) Hoe kort is dit door de bocht? m.a.w. Wat moet ik behalve een laptop en geluidskaart nog meer aanschaffen?
2) Welke combi Laptop/geluidskaart /........ werkt probleemloos?

Kortom deel uw ervaringen zodat er een goede liveset ontstaat.

Welke combi Laptop/geluidskaart /........ werkt probleemloos?
Goh, in theorie ben je met een quadcore zéker gedekt maar in de praktijk wil zelfs dát al eens tegenvallen.
Nogal wat threads hier omtrent krakend geluid en gestotter terwijl de specs er meer dan goed uitzien.
Wel met 10-tallen plugins tegelijkertijd open en maar al te vaak op een windows bak. Al blame ik niet zozeer het OS. Apple's hardware is gewoon veel beter op elkaar afgestemd.

Qua geluidskaart heb je niet veel nodig aangezien je gewoon live wil spelen en niet recorden en dergelijke.
Eentje met ASIO 2.0 driver support én een midi interface. (dan kan je er eender welk midi keyboard aanhangen ipv enkel die op usb)

Misschien de exacte setup kopiëren van iemand die je kent en geen problemen ondervindt ?

Tip: een slot voor een PC card kan wel handig zijn ivm uitbreidbaarheid, bv. http://www.uaudio.com/products/uad/uad2sl/index.html
Een DSP-kaart ontlast je CPU. Heb je nú misschien geen nood aan, maar kan welkom zijn in de toekomst. (rekening houden met toekomstige ambities kan geen kwaad)

Ook firewire is leuk en geeft je een véél ruimer aanbod aan interfaces.

Laatst gewijzigd:
En zorg voor een backup-scenario. Die laptop kan onderweg overlijden natuurlijk, dus ook cd'tjes meenemen zodat je eventueel op een geleende/gehuurde laptop verder kunt.

Goh, in theorie ben je met een quadcore zéker gedekt maar in de praktijk wil zelfs dát al eens tegenvallen.
Toch nog eventjes nuanceren.
Een Core 2 Duo zou in feite al moeten volstaan aangezien je wsl live niet zoveel instrumenten tegelijkertijd zal bespelen.

Voor het geavanceerdere studio-werk is een quadcore wel aangenaam.

ok dames en heren,

Dank voor de informatie tot nu toe! Ik begrijp uit dat ik vooral in een wereld van onzekerheid ga stappen. Of niet?

Wellicht is een ander optie zo'n nieuwe Open labs bakkie (Soundslate) of V-rack. Beiden nog niet op de markt maar goedkopere altrnatieven voor de muse receptor waarvoor je speciale versies van VST-i's nodig hebt.

Ik zou gewoon je Fantom X7 meetrekken...of als het mogelijk is de organisatie waar je gaat spelen laten kijken wat de huurmogelijkheden zijn in het land. Weet niet of je in die luxe positie zit maar als dat kan is dat de beste oplossing. Neem je je eigen files/cards/backups mee en laad je die daar in, je eigen SRX board mee en klaar.
Een beetje sjouw werk hoort bij het vak hoor!

Ik neem ook al een V-synth mee dus naast weekendtas en kabeltas zit er niet in vrees ik. Wat nog wel kan wellicht is een extra Fantom Xr (rack aanschaffen en de programs uit de X7 kopieren....

Back