interferentie/aardings probleem?

dj invizible

Een blikje
Een vraagje voor de sterkstroom kenners :)
Sinds maandag doet al mijn apparatuur wat raar en het "ruikt" naar een aardingsprobleem :)
Nu heb ik eens gemeten op het stopcontact...
tussen de 2 net draden (om het makkelijk te maken: L1 en L2) meet ik +-220V, perfect dus..
maar tussen L1 en aarde meet ik 220V en tussen L2 en aarde meet ik 0V.
Als ik me niet vergis zou ik tussen L1 en aarde +-110V moeten meten en tussen L2 en aarde ook 110v...
Dus ik denk dat L2 contact maakt met de aardingsdraad?
Nu vraag ik me af of mijn vermoeden juist is? of redeneer ik verkeerd?
zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat er vb 3x220V binnenkomt? ik ben nooit goed geweest in 3fasige systemen :)
Ik hoop dat mijn uitleg iets of wat duidelijk is :p
Grtzz,
Maarten

Last edited by a moderator:
Bedoel je met sterkstroom een gewone 220V spanningsaansluiting? Of een echte sterkstroom aansluiting met 220/400V (2 fase draden, 1 nul-draad, aarde draad).

Volgens mij beschrijf jij nu een gewoon 220V stopcontact: 1 fase draad met 220V, 1 nul draad (0V) en een aarde. Tussen de fase en de nul draad meet je inderdaad een potentiaal verschil van 220V (en niet 2x 110, want op de nul draad staat geen spanning), en dat geldt ook voor tussen de fase en de aarding. Tussen de nul draad en de aarding meet je ook geen potentiaalverschil.

Nou wat je meet is goed,... maar wat je denkt te meten is fout ;)
Het is goed dat je tussen l1 en l2 ergens bij de 230v meet.
tussen l2 en aarde kun je geen spanning meten om dat dit theoretisch de zelfde lijn is.
l2 zit op het sterpunt in de centrale en op de aarde [ als het goed is].
Je kunt met een aardings tester , testen of je aarde goed is .
als je dit via een multimeter op de ohm stand meet knalt je aardlek als het goed is eruit [ als er een aardlek schakelaar tussen zit natuurlijk]

De laatste maand zijn de energie centrales overigens wat "wobbelig" door de grote energie afname [vorst]
Maar ook je aarde kan niet goed wezen.
Check natuurlijk ook alle contacten waar je gear op aangesloten zijn.
Toevallig de magnetron of wasmachine op de zelfe groep ?

Ik zie het al... België ;)
Denk dat je het beste uit bent met een UPS. Heb je gelijk een mooie stabiele stroomafgifte en kun je een tijdje doorspelen als je stroom uitvalt.

hey!
@Dr. RiPsaw
ik heb het idd over een gewoon 220V stopcontact en bedoelde met de 3fasen de aansluitingen die toekomen aan de meterkast :)
Nu begrijp ik mijn meetresultaten... dankjewel :d

@Hilltree
Dat van die magnetron en wasmachine is uitgesloten ik dacht eerst dat een apparaat een aardingslek had.. dus had ik ze even uitgetrokken.. en had nog steeds hetzelfde probleem..

In het appartements gebouw (uit jaren 50) waar ik nu woon hebben ze nog nooit gehoord over een aardlek schakelaar... (btw alle draden die hier binnenkomen in de
-bakelieten- zekeringskast en alle draden die er uit vertrekken zien wit... zowel 220v draden als aarde..)
En alvast bedankt voor de duidelijke uitleg! (even terzijde, Geef je les? anders zou je één van de betere elektronica leerkrachten zijn!)

Nu zit ik nog steeds met enkele vragen :)
- als ik bij mijn ouders thuis tussen aarde en L1 of L2 meet, meet ik 110v.. hoe komt dit dan (maar dit is niet echt relevant :p)
- En het grootste probleem: waarom doen mijn apparaten lastig... (stoorsignalen van alle soorten apparaten (vooral van laptop maar ook van andere apparaten) komen om één of andere reden terecht op mijn mengtafel)
de ingangsspanning op al mijn apparaten is oké (heb zo een aparaatje dat continu de stroom, spanning,fasedraaing, S Schijnbaar, Q reactief, en P actiefvermogen weergeeft..)
Er is niets verandert aan de opstelling, enkel zit er op de masterbus een nieuwe multiband compressor tussen... (heb deze al eens aangesloten zonder dat de massa verbonden was=>geen effect)
(Mijn opstelling:)
Apparaat=> kabel :) => mengpaneel=> denoiser=> multiband compressie => exciter=> ... => EQ=> splitter=> monitor controller=> monitors
Apparaat=> compressie => => recording interface
Apparaat=> gate => => ...
Apparaat=> notch filter =>
........

Ik heb alle audio kabels al eens uitgetrokken/verstoken om het probleem te zoeken en dit waren mijn bevindingen:
kabels van apparatuur naar mengpaneel uittrekken => geen effect op probleem
kabel van mengpaneel naar denoiser etc uittrekken => probleem opgelost (dus het apparaat dat het stoorsignaal oppikt zit niet tussen de apparaten na de menger?)
dus dan zou het het mengpaneel zijn dat de stoorsignalen oppikt... (terwijl deze dat tot vorige week niet deed...)
nu heb ik even de power kabel uit de voeding van het mengpaneel getrokken en nog steeds gaf het mengpaneel storing, maar minder erg dan wanneer de powerkabel aangesloten is...
-
m.a.w. ik heb geen flauw idee hoe die storingen op de uitgang van mijn mengpaneel komen... (daarom dat ik dacht aan een aardingsprobleem ;-) )
heeft iemand een idee hoe dit komt? :)
Grtzz,
Maarten

opstelling ziet er dus zo uit:
opstelling.jpg

@Ursamajor
Ik was dit al een tijdje aan het overwegen... maar ik vraag me af of dit veel zou uitmaken? (en de kostprijs is nogal naar de hoge kant als je een ups met iets of wat van vermogen wil...)

@moderator
is het mogelijk om de topic titel te veranderen naar "interferentie/aardings probleem?" of zoiets :)
alvast bedankt!

- als ik bij mijn ouders thuis tussen aarde en L1 of L2 meet, meet ik 110v..

Volgens mij is dat vrij normaal als er een zgn. "schakelende" voeding (bv. van een computer) op die stroomgroep is aangesloten; die zorgen voor een spanning van 110 volt tussen aarde en signaal en tussen aarde en nul. Effectief loopt er echter nooit stroom en is er niks aan de hand. Als je de metalen kast van een ongeaarde computer aanraakt, voel je soms een tinteling; dat is precies die 110 volt.

Maar meten tussen stroomdraden en aarde is eigenlijk niet zo nuttig; je weet toch niet wat je meet omdat het kan worden beinvloed door andere apparaten.

Krachtstroom heeft 5 aders:
L1, L2, L3 deze aders leveren de stroom.
N deze is de nul ader en voerd de stroom van L1,L2,L3 af.
En de Aarde, deze is voor veiligheid.
Tussen alle L's en de nul staat 230V
Tussen de L's onderling staat 400V

Je hebt dus tussen een L en de nul gemeten.

@zmooc
aha dat verklaart veel! :) dankjewel
@patatmet
alle verbanden tussen de netdraden en de nulgeleider snap ik...
maar de verbanden tussen aarde en de Netdraden en de nulgeleider snapte ik niet, maar ondertussen wel dankzij, Dr. RiPsaw, Hilltree en zmooc,...
edit: aha ik snap wat je bedoeld! heb idd tss een L de N, L en aarde, en N en aarde gemeten..

nu zoek ik naar wat mijn probleem juist is en hoe ik het kan oplossen :)
Grtzz

Back