Rhodes settings voor RD-700GX

pip

Ouwe rot
Hoi, ik ben de laatste tijd een beetje aan de slag gegaan met het instellen van Rhodes geluiden voor mijn RD-700GX. Misschien dat enkele mensen hier er wat aan hebben! Ik ben uitgegaan van Herbie Hancock's solo in 'Steppin' in it' (Man-child album) en het 'Winter in America' album van Gil Scott-Heron. Vooral in het mid-to-high gebied hoor ik nauwelijks nog verschillen! (Wel grappig gezien het feit dat ik niet al te lang geleden wel tevreden was met de Rhodes geluiden, maar het idee had dat sommige (soft)synths beduidend beter waren. Ik ben compleet van mening veranderd!

EP Designer 1
Tone Type: Tine EP
Bar Angle:+2
Pickup Distance: 0
Bell Thump: -10
Bell Character: 0
Damper Noise: 0
Key Off Reso: -6
Hum Noise: +5
Tuning Type: Type 2
Level: 127

EP Designer 2
Effect: LINEDRIVE
Strength: Soft
Type: 1
Drive: 60 (varieren met de MFX1 knop)
Low Gain: 0dB
High Gain: 0dB

EP Designer 3
Amp Type: Old Case
Treble: -10
Bass: 0
Tremolo Sw: on
Tremolo Rate Mode: Hz
Tremolo Rate: 1.25 Hz
Tremolo Depth: 0 (varieren met de MFX2 knop)
Tremolo Duty: -5
Speaker Sim: Old

EP Designer 4 (Key Touch Edit)
Key Touch: Light
Key Touch Offset: 0
Velocity: Real
Velo Delay Sens: +5
Velo Keyflw Sens: 0
Key Touch Mode: Mode 2

In een paar verschillende set-ups pas ik dan de volgende effecten toe i.p.v. Linedrive: Phaser, Wah (met pedaal) en Ring Mod.

Laatst gewijzigd:
Wat doe je met de rest van de settings? Laat je die default staan? (Ergo: Moet ik eerst al m'n EP geluiden resetten voordat ik je instellingen toepas?).

Ik heb nu een jaar of 1,5 denk ik een RD-700GX en zie nu net weer een update van OS 1.06 voorbij komen en Roland heeft weer een expansie-iets voor 17 SuperNATURAL piano's... en niemand die er verder iets vanaf weet. Pff. :-)

Graag zou ik eens met je in contact willen komen om wat ervaringen uit te wisselen. Het aantal RD-700GX gebruikers met een wat meer technische gebruiks-invalshoek is in mijn omgeving redelijk beperkt. Zelf hou ik er dus wel van om e.e.a. te tweaken maar heb nog geen medestanders getroffen op dit vlak verder.

Ik ga zeker je instellingen toepassen - ben erg nieuwsgierig! Graag hoor ik van je. Groeten uit Den Haag (zag dat je in Delft woont in je public profile).

Hoi Jord, op "rolandclan forums" kan je veel info vinden over de RD700GX, inclusief lange discussies over de beste stage piano :) Er is daar nog iemand die EP settings voor de Roland heeft gepost. Ik vind die van mij echter beter haha ;). Volgens mij zijn er weinig andere EP settings dan deze, dus er hoeft niks gewist te worden.

Op dat forum is ook veel te vinden over de SuperNatural piano's. Men is er daar extreem positief over. Ik moet echter zeggen dat ik erg blij ben met de bestaande piano's, de hoofdreden om het apparaat te kopen. Ik gebruik de RD700GX m.n. om te oefenen en voor optredens, dus niet zo veel voor opnamen. In die gevallen is de bottleneck meestal de versterking, en niet de 'interne' klank van de piano.

Ik tweak verder niet zo heel veel. Wat ik wel tweak is:
- Set-ups: handig om de juiste klanken snel bereikbaar onder de juiste toets te hebben.
- Effecten in de set-ups. Dus naast dat ik denk 'Rhodes onder knop 2' wil ik graag de juiste MFX1 en MFX2 hebben ingesteld, zodat ik in live-situaties snel kan draaien aan de effecten.

Tnx voor de snelle reactie en de tip! Ik ga daar eens kijken... Heb jij bij chance al ervaring met de 1.06 rom-update voor de GX? Ik sla mijn presets/setups wel op USB stick op, maar ik ben bang dat ik ze niet meer terug kan zetten als het mis gaat. Voordat ik ga updaten naar 1.06 ben ik daarom heel benieuwd naar welke veranderingen er in die update precies zitten en wat 't precies doet met m'n huidige settings. Weet jij daar toevallig al wat meer over (m.a.w. ben jij al de mist in gegaan met updaten - dat is eigenlijk de verkapte vraag die er onder verborgen zit ;)).

Als je de mogelijkheid hebt om nog specifieke EQ settings te maken, dan kun je daarmee nog meer body en presence in je sound stoppen. Ik kwam er met mijn RD-700 achter dat de Rhodes nog beter ging klinken met de volgende EQ settings (zat al deels in een preset).

Meer body en attack:
200 Hz +7 dB
4k Hz +4 dB
8k Hz +1 dB (Q 0.5)

Meer presence:
1k Hz +3 dB (Q 0.5)

Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van hoe de rhodes gesampled is; een echte Rhodes heeft vaak veel baat bij een forse boost rond 55 Hz en 2000 Hz (+15 dB) en een cut rond 300 Hz (-8 dB)

Het is inderdaad een goed idee te kijken naar de equalizerinstellingen. Wat ik persoonlijk doe, is het instellen van high en low in de amp-settings, en de normale equalizer te beschouwen als snelle redder in nood voor optredens met matig geluid. Voor zover dat iets helpt dan... nu zijn de sampler van de voorgangers van de GX wel anders dan de gemodelleerd piano, en kunnen sommige aanpassingen worden gedaan door aan andere schuifjes te trekken.

De 1.06 of andere updates heb ik nooit gedaan; ze haalden slechts enkele kleine bugs uit functies die ik nooit gebruik...

Ben benieuwd naar de meningen over de supernatural settings. YouTube eens naar de genoemde muziek ter vergelijking...

Tnx voor de EQ post - daar ga ik ook eens mee aan de slag! Nooit iets mee gedaan, maar werd getriggered door opmerkingen op verschillende fora, voornl. ook hoe je klinkt in de zaal e.d. Goeie tip!

Verder heb ik van het roland clan forum idd een aantal nuttige presets gehaald en is je EP-tweak ook heel lekker (@pip)! Ik heb een SRX-07 waar ik een favo patch voor een rhodes tussen heb zitten, maar ik ga met deze ook eens live experimenteren.

Waar ik nu nog naar op zoek ben is eigenlijk (behalve de drawbar theorie die je natuurlijk overal terug kunt vinden) een slimme tip hoe ik m'n tonewheel-emu in die GX wat voller kan laten klinken (los van het standaard effect dat al op de patches staat per default). Ik mis nl. wel het e.e.a. in de patches aan body waar ik m'n vinger niet achter kan krijgen hoe ik dat wat mooier kan laten klinken.

Heeft iemand van jullie daar toevallig ook wel eens naar gekeken? Nu gebruik ik de SRX presets, maar zou 't leuk vinden om die drawbars wat meer te gebruiken - ook met solo's e.d. om soms zo eens wat meer registers bij of weg te kunnen schuiven...

Hoi, hier heb ik gemerkt dat het toevoegen van effecten eigenlijk het grote geheim is. Probeer een subtiel LineDrive effect toe te wijzen aan de MFX1 of 2 draaiknop, en dan met de alle settings spelen, inclusief het LowBoost effect ofzoiets (dat standaard al bij sommige presets zit inbegrepen). Ik ben inmiddels erg tevreden over mijn orgel :-)
Hij klinkt standaard minder "agressief" dan sommige emulatoren kunnen klinken (al is de vraag of dat 'authentieker' is), maar met die effecten bereik je dat wel.

Back