buizen ringmodulator

Wat is dat addertje dan?

het zijn meer een aantal addertjes.
het originele artikel waar ik naar verwees klopt dus niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet.
dat is voor 100% van toepassing op vermenigvuldigers.
daar heeft de schrijver een behoorlijke steek laten vallen.
maar dat komt al 25 jaar vaker voor.
ik hoopte een beetje dat er meer mensen hier wat duidelijkheid konden geven, maar helaas, niet dus.
de ellende , en verwarring is ontstaan toen er echte multipliers , meestal in chipvorm, op de markt kwamen ( zoals de beroemde /beruchte LM/CA1496) dat is dus een echte vermenigvuldiger.die werden al zeer snel in de plaats van ringmodulators gebruikt, maar wel ringmodulator genoemd, en nog steeds ( zo ongeveer de eerste hit in google is geen ringmodulator maar een multiplier chip gebaseerd ontwerp)
deze dingen zijn over het algemeen gabaseert op een enkele of dubbele Gilbert cell, en redelijk perfect in staat om het wiskundige model te evenaren.
de ringmodulator is slechts een switching device, een semi vermenigvuldiger, een ring mixer, en er zijn nog meer benamingen.
als je de ringmodulator gaat ontleden op wat hij in de praktijk ¨doet¨, dan zal je al snel ontdekken dat het een hele slechte vermenigvuldiger is, er worden in het uitgangs signaal namelijkeen aantal dingen toegevoegd die in eerste instantie niets met welke vorm van vermenigvuldiging dan ook te maken hebben.
dit door het gedrag van de diodes.
OA door de waveshaping en het schakelgedrag van de diodes ( er wordt van een sinus tijdens het schakelen meer een soort blok gevormd) is er eigenlijk geen wiskundig verband meer tussen de ingangs signalen en de output, er komt veel meer uit, om het maar even grof te zeggen.
het is dus een behoorlijke kut vermenigvuldiger.
maar, al met al, aangezien het ding al zeker 20 jaar als vermenigvuldigeg door het leven gaat, zelf in sommige data sheets van geintegreerde ringmixertjes, kan ik Patat Met geen ongelijk geven in het benoemen van de ringmodulator als zijnde een vermenigvuldiger.
het is een beetje de benaming, en het gebruik wat de uiteindelijke functie zalzijn.
er is op het www namelijk geen (ik heb alle 2200 verwijzingen doorgenomen) fatsoenlijke ¨echte¨ beschrijving van de ringmodulator te vinden.
maar,........... ik heb in mijn archief ergens wel een beschrijving van nog meer verschillen dan ik genoemd heb, als ik dat gevonden heb, dan plaats ik het wel.
nog een link, een beetje in de richting van het bovenstaande........

http://www.dutchforce.com/~eforum/index.php?showtopic=30323

en nu, iedereen :mega::mega::mega::mega::mega:

:mega:

Je link gaat over het ideale geval.
Maar alle analoge schakelingen vervormen in meer of mindere mate.
Dus een ringmodulator (chip/diode/buizen) in de practijk is een vermenigvuldiger en doet daar ook nog vervorming bij.
Gebruik je buizen in de diode ring, dan heb je geen last van de "diode voltage drop". Deze schakeling zal dan mooiere vervorming geven. Jou schakeling vind ik overgens wel erg "clever", omdat je zoveel extra manieren hebt om het resultaat te beinvloeden.

Back