Lo-D Hitachi synthesizer!

Wat is een divider systeem?

De synth heeft één oscillator op een vrij hoge frequentie met daaraan een deler die een heel octaaf genereert. Van daaruit maken ze met delers de onderliggende octaven.
Wat zijn de nadelen daarvan? M.a.w. waarom werd dat niet vaker op analoge synths toegepast?

Wat zijn de nadelen daarvan? M.a.w. waarom werd dat niet vaker op analoge synths toegepast?

Het vereist erg veel elektonica. En eigenijk kun je alleen blokgolven fatsoenlijk delen, dus vaak zie je (ook in string synths) dan nog weer per toets allerlei elektronica om daar nog enigzins andere golfvormen van maken. Maar driehoeken of zagen ga je bijvoorbeeld niet halen zonder nog veel meer elektonica.

Oja, en geen PWM, osc sync (sowieso is meer dan 1 osc al een drama), etc, etc.

En je hebt niet per toets een filter (tenzij je erg veel geld hebt), dus je krijgt het rare effect dat je oscillators 100% polyfoon zijn en dan daaroverheen maar 1 filter met 1 trigger.

Ok. Thx. Terug on-topic.

De meeste divide down systemen die ik ken hebben per noot van het hoogste octaaf een oscillator, die telkens gedeeld wordt voor de lagere octaven. Zo werkt bv de Philicorda ook, en Eminent orgels volgens mij ook.

Als ik de omschrijving van deze synth goed begrijp, is het een divide down systeem met een attack envelope per toets en nog wat toeters en bellen.

Moest hij "Korg PS3000" heten, was en er nu vast al duizenden euro's op aan het bieden. ;)

en Eminent orgels volgens mij ook

Hoe de orgels werken weet ik eigenlijk niet, ik bedoelde specifiek de string synths. De Solina heeft in ieder geval één oscillator met een top octave divider (de M087). Heb hier nu toevallig een String Melody staan die ook zo werkt, vandaar dat ik ervan uit ging dat meer string synths wel zo zouden werken.

Vaag..maar met sequencer ? Jammer dat ie geen foto van de achterkant heeft, outputs..

Hoe de orgels werken weet ik eigenlijk niet, ik bedoelde specifiek de string synths. De Solina heeft in ieder geval één oscillator met een top octave divider (de M087). Heb hier nu toevallig een String Melody staan die ook zo werkt, vandaar dat ik ervan uit ging dat meer string synths wel zo zouden werken.

Solina string ensemble werkt inderdaad met 1 oscillator. Andere, zoals de Freeman string symphonizer werken met een hele octaaf aan oscillators die gedeeld worden, zelfde systeem van de orgels dus.

Hoe ze die 12 oscillators dan perfect relatief gestemd houden weet ik niet zeker; ik dacht dat er een gemeenschappelijke referentiefrequentie was waar ze min of meer aan gesynct werden.

En welk systeem die Hitachi dan mag hebben is me al helemaal onbekend. :frons:

Back