sh 201 of virus a (rack)?

De Roland-synths zijn niet echt gezegend met uitgebreide modulatiematrices. Dit had een goede reden; voor hun echte analoge polysynths was het stomweg te duur. Voor de JP8000 van toen was de DSP niet snel genoeg. Voor de SH201 is er eigenlijk niet zoveel reden voor, behalve dat deze de JP recycle't. Een Virus, Korg of Waldorf heeft spectral waveforms, DWGS en wavetables erbij; dat vergroot het geluidenpalet al een hele hoop.

Goed, klankkarakter gaat boven modulatiemogelijkheden (daarom heb ik hier ook geen Q meer, te clean en bijna wiskundig correct) maar daar vond ik de SH201 ook niet in uitblinken. De JP8080 die ik had is ook weer weg, maar de AN1x staat hier nog (en die is ook weer gezegend met FM en interessante modulatiemogelijkheden). Ik zie hardware VA's juist als apparaten die je moet aanschaffen als je iets wilt wat je software -niet- kan.

Wat betreft bouwkwaliteit vond ik het toetsenbord teleurstellend. Moet natuurlijk wel bijgezegd worden dat vrijwel alle (goedkope) toetsenborden tegenwoordig hard naatje zijn. Een stalen onderplaat zou het geheel wat meer solide aan hebben laten voelen. De Nord heeft overigens ook een niet echt geweldig toetsenbord maar compenseert met de rest van de verpakking (staal) en knoppen die beter aanvoelen, alsmede meerdere outputs. De Ion heeft geweldige draaiknoppen, maar absoluut waardeloze drukknoppen en nog wat andere interface-deficienties, alsmede een waardeloze arpeggiator en karige keuze wat betreft oscillator-golfvormen. Een paar single-cycle dingetjes erin, en je had gelijk stukken meer gekund, terwijl het niet echt veel extra CPU hoeft te kosten.

Goed, ik weet natuurlijk wel dat een 201 niet de meest geweldige, uitgebreide VA ever is, of dat het de beste koop is voor het geld etc... Maakt ook allemaal niet uit.
Alleen is het zo dat elke keer als er op SF "SH201" wordt geroepen er een hoop mensen schande en wat al niet meer gaan roepen terwijl ze waarschijnlijk iets van 5 minuten ervaring ermee hebben. Dat valt me met deze synth echt enorm op en daar tegen kom ik af en toe graag in opstand omdat ik serieus vind dat het gewoon niet terrecht is al die bergen kritiek. Van alle VA's die ik had vond ik de jp8000 de fijnste omdat de bedienig lekker gaat en het leverde altijd iets bruikbaars op qua geluid. Dat goede gevoel kwam een beetje terug met de SH201.

we kunnen een SH201 fanclub gaan oprichten.

even serieuez, je kunt uit de sh heerlijke dunne geluiden halen, persoonlijk ben ik al lang uitgekeken op analoog compleet spektrum vullende synths, 12 synths sounds mixen is veel mooier dan 1 dikke vette baggerklank. (die je dan toch weer moet eq,en)

maar on topic: een mooi alternatief voor de sh is de korg R3, klinkt wat beter door het filter.

we kunnen een SH201 fanclub gaan oprichten.

even serieuez, je kunt uit de sh heerlijke dunne geluiden halen, persoonlijk ben ik al lang uitgekeken op analoog compleet spektrum vullende synths, 12 synths sounds mixen is veel mooier dan 1 dikke vette baggerklank. (die je dan toch weer moet eq,en)

maar on topic: een mooi alternatief voor de sh is de korg R3, klinkt wat beter door het filter.

De Korg R3 klinkt inderdaad veel voller.. Voor zon klein handzaam bakje echt een topsynth.. Heb hem zelf en verbaas me er elke keer weer over!

Je moet wel t menu induiken, maar door de 4 draaiknoppen met elk een eigen lcd display is dit echt goed te doen.. Superding!

Back