Hoe sluit je een Studio 64 X van opcode aan op de PC

rick8245

Stamgast
Ik van een forumlid een midiinterface overgenomen van het type Studio 64X (van Opcode).

Nu zitten er alleen diskettes bij voor Apple, maar ik wil deze via een Soundblaster PCI 128 op de PC aansluiten.

Nergens kan ik vinden hoe de aansluitingen moeten lopen.
De interface heeft GEEN usb.

Kan iemand mij vertellen hoe het een en ander aangesloten moet worden, zodat ik 4 synths er op aan kan sluiten ??

De opcode studio 64x wordt aangesloten via een RS232 kabel. aansluiten van de 64X staat helemaal los van een eventuele geluidskaart (soundblaster PCI 128 bijvoorbeeld dus)

Oorspronkelijk werd de 64x geleverd met windows 88 of zelfs oudere drivers. Er zijn nooit officiele drivers van opcode uitgekomen voor XP of nieuwer. Opcode is op een gegeven moment overgenomen door Gibson en die heeft een tijdje een soort legacy drivers beschikbaar gesteld waarbij het toch enigzins kon werken. Ik heb net even gekeken maar kon deze drivers niet meer vinden alhoewel deze best wel rond zullen zwerven. ( ik denk dat ik ze mogelijk ook nog ergens in de archieven moet hebben)

Het is in ieder geval niet zomaar plug and play.

Success, mocht je de drivers nu echt niet kunnen vinden (google) dan wil ik wel in mijn bakken kijken.

Ik ga het vandaag even proberen en kom hier nog op terug.:doei:
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ok, de driver is geinstalleerd en de PC herkent de Studio 64X. :eureka:
Maarrrr hij 'ziet' nog geen synths.

Als ik een softsynth open, heb ik wel de mogelijkheid om de midi instellingen aan te passen en Opcode 64 per poort aan te zetten.
Maar ik kan nog steeds niets inspelen via het keyboard of synth.

Hoort er nog meer software bij, of kan iemand mij de midi instellingen doorgeven ?
Moet ik MIDI Out gewoon op de geluidskaart laten staan, of moet ik bij MIDI ROUTING nog iets invullen ??? :?

Midi Out zul je op de Opcode willen zetten (neem ik aan), net zoals Midi In. Weet niet welke sequencer software je gebruikt maar meestal moet je zo'n nieuwe interface even "aanzetten" in de Midi Options oid. En dan moet je dat natuurlijk naar smaak per track een externe midi poort toewijzen in je projecten. Dat soort instellingen wordt niet automatisch aangepast natuurlijk, een computer kan alleen maar heel snel rekenen; niet toveren :)

Duidelijk, ik zal het morgen even uittesten, maar als midi out op de Opcode staat, stuur ik dan nog wel geluid naar mijn geluidskaart??

Als het lukt laat ik nog even weten, (en als het niet lukt ook)

Perfect, het werkt nu allemaal prima via de Opcode

wat voor besturingssysteem gebruik je?
Als ie op x64, windows vista/7 draait ga ik er ook eentje aanschaffen.

lkkr cheap tweedehands

hij draait op Windows XP, maar ik denk dat er ook inmiddels wel drivers zullen zijn voor Vista

Back