yamaha orgel met cs 80 look..

bliepertronic

Vintage kloon
in de ban
de bedieningsknoppen zijn het zelfde als op de beroemde cs serie
staat nu te koop voor 65 euro bij kringloopwinkel emmaus in utrecht.
ab harrewijnstraat 18 utrecht..
(open van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag, donderdag koopavond tot 9 uur)
ik heb er even op gespeeld en werkt perfect.
ik dacht, ik meld het even...

Attachments

• DSCN9086.JPG
    DSCN9086.JPG
    244 KB · Bekeken: 102
  • DSCN9087.JPG
    DSCN9087.JPG
    262,5 KB · Bekeken: 80
  • DSCN9088.JPG
    DSCN9088.JPG
    232,1 KB · Bekeken: 80
Zowat elke analoge Electone heeft dat soort knoppen. Marktplaats staat er vol van.

Voor meer informatie over analoge electones die PASS synthese bezitten (zoals de CS80), zie een recente lezing van ondergetekende. ;)

Dit orgel heeft overigens géén PASS synthese, dus enkel interessant als je echt om knopjes voor je CS verlegen zit, of het gewoon een leuk orgeltje vindt voor wat het is.

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1210698&postcount=7

Maar let dus vooral op de bottom line: zelfs al heeft een orgel PASS synthese presets en functies, blijft het een grotendeels een orgel, géén full blown moduleerbare synth, en je maakt er ook geen van.

Of je het dan interessante instrumenten vindt of niet, is geheel aan jezelf.

En niks hiervan is dus van toepassing op het orgel in dit draadje.

Hier een opname die ik met mijn Yamaha C-605P heb gemaakt. Dit is de portable ("luggable") versie van de C-605, de meest recente analoge electone en een behoorlijk uitgebreide. Het is niet zeker of dit model al dan niet PASS synthese gebruikt in enkele van zijn voices, maar er zitten in ieder geval schitterende mogelijkheden en klanken in. Niet alleen als orgel, ook als tja, als Electone dus he. :)

Alles wat je in de opname hoort is de C-605P in 1 take (ritmebox, arpeggio, upper keyboard en lower keyboard; voetpedalen hier niet rechtstreeks gebruikt maar automatisch gekoppeld aan lower keyboard), met misschien een klein beetje Virtualizer reverb effect eroverheen maar zeker ook niet meer dan dat. De C-605P heeft ook intern behoorlijk wat (analoge) effecten aan boord, dus ik weet niet meer wat electone is en wat virtualizer qua reverb effecten in deze opname. Soit, het gaat om de klanken. Er is geen smallstone overheen gegaan ofzo hoor. ;)

Attachments

• C-605P magic.mp3
    2,9 MB · Bekeken: 84
VOOR DEGENE DIE NOG SOON ORGEL WILLEN !!!
KHEB NOG EEN C35/55 STAAN
DAARWILK OOK VANAF
KRATBIER MET ...EEN TEGOED BON CHINEES KAN WONDEREN DOEN ;)

nicholaas klinkt niet slecht [of heel anders moetk zeggen
veel meer zwaarte injouw bak ,..
was dit die portable inje auto toen ..
weird / vol geluid
mn orgel heeft niet zulke ..lange / sustainde strings s
ofmoet er bassje by trappen ..hehe
:kroon:

basje bijtrappen Ron. Dat is de truuk. Maar de mijne kan dus desgewenst automatisch een basje bijtrappen via het lower keyboard, zonder dat je een pedaal hoeft in te drukken. Daar komt de zwaarte vandaan in deze opname. Een slimme layering van orgelklank, stringklank en bas geeft een volle, aangehouden string. Layeren is *het* geheim van het gebruik van deze electones. Veel klanken klinken apart niet wonderlijk, maar gooi er nog een paar voices bij en o-o-o.

De C-605P is inderdaad de portable die ik toen in de auto had liggen. Het hoeven niet altijd YC's te zijn als je naar portable electones zoekt, maar de C-605P is behoorlijk onbekend en zeldzaam...

is het orgel wat ik zag staan eigenlijk een c 605 dan?
ik kon het typenummer niet zo snel ontdekken..
(zal wel ergens klein op een plaatjwe aan de achterkant staan ofzo)

neen dat "van jou" is geen C-605. Het is een eenvoudiger model. Zo te zien een relatief oude Electone ook.

Dit is dus een "gewone" electone met geen enkele link naar CS synth technologie, maar het kan natuurlijk nog steeds een leuk orgel met mooie voices zijn.

Ik zoek even verder, mogelijk vind ik typenummer en bouwjaar dan wel.

die emmaus heeft wel regelmatig leuke spullen als je er snel bij bent..
laatst een roland tr 505 voor 25 euro gescoord..
er stond ook nog een korg s3 drumdoos (50 euro) maar die heb ik maar voor de volgende liefhebber laten staan
nou maar hopen op zo,n klein zilveren plastic doosje voor een degelijke prijs...

"die electone dingen"...Je kan toch onmogelijk zo'n 100 verschillende apparaten over één kam scheren? "electone" is de algemene naam voor de orgelreeks van Yamaha, en die brengen al 50 jaar lang soms meerdere modellen per jaar uit. Tegenwoordig digitaal, vroeger analoog.

Als je naar de mp3 van de mijne (C-605P van de jaren '80) luistert, klinkt die dan dun voor jouw smaak?

Met die BK modellen uit de vroege '70's heb ik geen ervaring. Kan best zijn dat die dun klinken, zeker als je niet veel voices layert.

die bk 20 zit een opvallend goede sound in..
ik heb natuurlijk niet alles uitgeprobeerd..
hij is vrij makkelijk van hammond naar phillicorda om te toveren
verwacht natuurlijk geen wonderen door het te vergelijken met de moderne hammondklonen ed

Back