preventief recappen 80's spul?

ik vindt het onderstaande complete nonsens, alsof ik een jaren 80 hi-end audioblad opensla waar van den hul tulpkabeltjes worden aangeboden voor 1000,- per stuk.

het is zeker zo dat er wat verschillen zitten in verschillende elco´s / condensators.
en soms is dit ook hoorbaar.
maar echte audiofielen horen dit vaak alleen als het echt duur geweest is......

het is vrij simpel, je hebt goedkope , wat mindere condensaturs en elco´s, ik zou vooral de chinese merken uit de weg gaan ( alle soorten).
maar om in een synth de condensators door andere typen te vervangen is complete bullshit, evenals de elco´s.
zeker als daar helemaal geen aanleiding voor is.

:mega:

Condensatoren in het signaalpad kleuren het geluid.

Ik doe ook wat aan zelfbouw in geluid,in deze wereld wordt het nodige gezegd over de kleuring en welke condensatoren wel en niet goed klinken.

Het zijn soms minimale verschillen,maar hoorbaar.

Sommige versterkers zijn soms zo duur omdat er veel research is gaan zitten in het luisteren naar verschillende componenten.

Analoge synthesizers verschillen wat dit aangaat niet veel van analoge versterkers.

Ik heb dit met synths ook gehoord,verschillende elco's,verschillend geluid.

Elco's vindt je in olie,met zijdeisolatie enz enz,werking is hetzelfde,maar materialen zijn verschillend en dit is hoorbaar.
Tantalen klinken weer anders als propyleen enz enz.

Hier valt dus de nodige"winst/gewenste kleuring/kwalitatief beter hoog/midden/laag"te halen.

Bij versterkers ook,samen met stereobeeld,transparantie,definitie/ritme/soundstage enz enz.

Net de elco's in m'n mengtafel voeding vervangen. Waren toch wat oude Elna condensatoren. Er was er 1 stuk maar heb ze allemaal vervangen door Nichicon elco's.
Een wereld van verschil in geluid.

Bij sommige types heb je natuurlijk geen keuze, zoals die paarse '70's Elnas die hun eigen pootjes opvreten. Maar dan is er zeker wel aanleiding om te recappen. :D

Ook goede prijs/kwaliteit ervaringen met Panasonic FC en Vishay BC. En dat is dan al hoge kwaliteit. Duurder hoeft zeker niet wat mij betreft. Goedkoper kan op "niet kritische plaatsen/apparaten".

Bij sommige types heb je natuurlijk geen keuze, zoals die paarse '70's Elnas die hun eigen pootjes opvreten. Maar dan is er zeker wel aanleiding om te recappen. :D

Ook goede prijs/kwaliteit ervaringen met Panasonic FC en Vishay BC. En dat is dan al hoge kwaliteit. Duurder hoeft zeker niet wat mij betreft. Goedkoper kan op "niet kritische plaatsen/apparaten".

dat zijn idd goeie elcotjes.

de zwarte elnas zijn ook niet echt fris na een aantal jaren.

en duurder hoeft zeker niet.

:koffie:

Zaten in mijn voeding idd van die paarse Elna's en bij 1 had die idd zijn eigen pootjes opgevreten. Ik wist niet dat dat voorkwam. Kwam erachter toen m'n -17v af en toe wegviel. Ging ik ff rommelen aan de elco's breekt er 1 zo af.

Beruchte dingen die paarse Elna's, en héél vaak gebruikt ook nog.

Dit slaat dus enkel op die oude paarse Elna's van de jaren '70, niet op de moderne. Tenminste, voorlopig nog niet, wie weet over 20 jaar... :D

ik vindt het onderstaande complete nonsens, alsof ik een jaren 80 hi-end audioblad opensla waar van den hul tulpkabeltjes worden aangeboden voor 1000,- per stuk.

het is zeker zo dat er wat verschillen zitten in verschillende elco´s / condensators.
en soms is dit ook hoorbaar.
maar echte audiofielen horen dit vaak alleen als het echt duur geweest is......

het is vrij simpel, je hebt goedkope , wat mindere condensaturs en elco´s, ik zou vooral de chinese merken uit de weg gaan ( alle soorten).
maar om in een synth de condensators door andere typen te vervangen is complete bullshit, evenals de elco´s.
zeker als daar helemaal geen aanleiding voor is.

Hmmmm,complete nonsens?,complete bullshit?

Lijkt me een beetje zwart-wit.

Ook in de goedkopere types zijn duidelijk verschillen te horen.
Het is per definitie niet zo dat duurder beter is.

Bedankt voor de correctie!

Tot de volgende keer maar weer.

Jammer dat er hier niet een leuke discussie op gang komt waarin ervaringen worden gedeeld,op deze manier kun je nog eens iets van elkaar leren.

Opvallend is dat je snel wordt gebashed op dit forum,vooral door leden welke al langer lid zijn,mij iets te makkelijk.
Niemand heeft hier de wijsheid in pacht toch?.

Sommige fabrikanten proberen op een zo economisch mogelijke manier hun spullen te produceren,wat in zal houden dat ze voor componenten in een bepaalde prijsklasse zullen kiezen.
Wanneer jij als soldeerboutvastkunnenhoudende amateursoldeerder er nou lol in hebt om te proberen zo een product te verbeteren door er andere componenten in te zetten?.

verbeteren van rotte apparaten is altijd goed natuurlijk, en ik probeer je zeker niet te Bashen, wat dat ook mag zijn.

maar als je met volkomen loze termen uit de tovenaars hi-end audiowereld gaat smijten zoals , ik quote, ¨gewenste kleuring/kwalitatief beter hoog/midden/laag"te halen.
Bij versterkers ook,samen met stereobeeld,transparantie,definitie/ritme/soundstage enz enz. ¨
dan begeef je jezelf nogal op glad ijs.
straks ga ik je vragen om even uit te leggen wat transparantie , en definitie is, en hoe ik het eventueel zou kunnen meten.

en zoals ik al zei, vaak is een ander soort condensator goed te horen, maar daar is dan een aanwijsbare reden voor.
vandaar dat ik in het wilde weg een recap orgie in een gemiddelde synth uitvoeren nogal onzin vindt.

:koffie:

Jammer dat er hier niet een leuke discussie op gang komt waarin ervaringen worden gedeeld,op deze manier kun je nog eens iets van elkaar leren.

Opvallend is dat je snel wordt gebashed op dit forum,vooral door leden welke al langer lid zijn,mij iets te makkelijk.

Sommige fabrikanten proberen op een zo economisch mogelijke manier hun spullen te produceren,wat in zal houden dat ze voor componenten in een bepaalde prijsklasse zullen kiezen.
Wanneer jij als soldeerboutvastkunnenhoudende amateursoldeerder er nou lol in hebt om te proberen zo een product te verbeteren door er andere componenten in te zetten?.

verbeteren van rotte apparaten is altijd goed natuurlijk, en ik probeer je zeker niet te Bashen, wat dat ook mag zijn.

Bashen = afbranden, in de grond boren

maar als je met volkomen loze termen uit de tovenaars hi-end audiowereld gaat smijten zoals , ik quote, ¨gewenste kleuring/kwalitatief beter hoog/midden/laag"te halen.
Bij versterkers ook,samen met stereobeeld,transparantie,definitie/ritme/soundstage enz enz. ¨
dan begeef je jezelf nogal op glad ijs.
straks ga ik je vragen om even uit te leggen wat transparantie , en definitie is, en hoe ik het eventueel zou kunnen meten.

Wat is transparantie? ;)

en zoals ik al zei, vaak is een ander soort condensator goed te horen, maar daar is dan een aanwijsbare reden voor.

Ben ik ook wel benieuwd naar.

vandaar dat ik in het wilde weg een recap orgie in een gemiddelde synth uitvoeren nogal onzin vindt.

Orgies :okdan:8~:luv::D

Altijd lekker...

Zo de discussie is begonnen.....*D

Als dat (ook) op mijn reactie sloeg: ik bedoelde gewoon dat je een foutje had getypt waardoor er inhoudelijk iets anders stond dan wat je hoogstwaarschijnlijk wou zeggen.

tantaalcondensatoren

tantaalcondensatoren

Hoe zit het dat precies met die tantaalcondensatoren, want ik dacht altijd dat die supergoed waren --> hoge ladingsdichtheid en heel lage elektrische serieweerstand. Dat ze kapot gaan over tijd geloof ik als jullie het zeggen, maar waardoor gaan ze stuk dan? Komt er lucht bij of zo?

Heiko

http://www.09785.07sc.thinkquest.nl/condensator.htm

Interessant stuk over condensatoren....incl. korte uitleg over tantalums.

Van die site:

Bij tantaal condensatoren (ook elektrolytisch) wordt gebruik gemaakt van de poreusheid van een bepaalde legering van het metaal tantalum. Hierdoor ontstaat ook weer een grote oppervlakte in een klein volume.
Tantaal condensatoren vind je in waardes van ca. 1 µF tot enkele honderden µF, en met werkspanningen van enkele volts tot zo'n 50 Volt.
Ze zijn de laatste jaren wat in onbruik geraakt, en er gaan geruchten dat de betrouwbaarheid te wensen overlaat. Verder is Tantalum een zwaar metaal, met atoomnummer 73 een buur van Wolfram, eng: Tungsten, zowat het zwaarste metaal dat we kennen, en mogelijk om milieutechnische redenen ongewenst in elektronische apparatuur.

Bashen = afbranden, in de grond boren

mooi, weer wat geleerd, city slang??
en dat was dus echt niet mijn bedoeling, kom soms wel een lullig uit de hoek misschien.
waarvoor bij deze excuus

Wat is transparantie? ;)
wie het weet , die mag het zeggen
ben ook benieuwd naar de doortekendheid van het geluid,

Ben ik ook wel benieuwd naar.

bekijk waaruit ( welke grootheden)een condensator bestaat, en je hebt het antwoord.
( interne weerstand, inductie enz.) kortom alle eigenschappen van het materiaal en dielectrum.

Orgies :okdan:8~:luv::D
gaat vervelen na verloop van tijd

Altijd lekker... :mega: deze ? of :koffie: deze.
zeker weten

Zo de discussie is begonnen.....*D

welke? :D

:mega:

Is toch een beetje te gek om alles op automatische piloot maar te gaan recappen omdat het 15 jaar oud is...

De voeding standaard na 15 jaar.

Ik hen een SH1000 en een SH2000,bij deze synths was het zeker te horen dat er nieuwe caps in zitten(bijna 40 jaar oud).

Op sommige apparaten ben ik verliefd en wil er goed voor zorgen.

Ik wil ook niet het idee hebben dat ik op een tikkende tijdbom speel.

Zeker geen orgie of lukraak o.i.d.

Weloverwogen en met gezond verstand!.

Ben verder al zeker 25 jaar bezig met HI-FI,heb het nodige gezien en beluisterd/getest.

Veel fabels natuurlijk,maar ook wel echte verschillen gehoord.

Ik geloof mijn oren,meten zegt niet altijd alles.

Het is verder niet mijn bedoeling om op de stoel van iemand anders te gaan zitten binnen dit forum.

Back