j.baars
vintage eigenheimer
ik vindt het onderstaande complete nonsens, alsof ik een jaren 80 hi-end audioblad opensla waar van den hul tulpkabeltjes worden aangeboden voor 1000,- per stuk.
het is zeker zo dat er wat verschillen zitten in verschillende elco´s / condensators.
en soms is dit ook hoorbaar.
maar echte audiofielen horen dit vaak alleen als het echt duur geweest is......
het is vrij simpel, je hebt goedkope , wat mindere condensaturs en elco´s, ik zou vooral de chinese merken uit de weg gaan ( alle soorten).
maar om in een synth de condensators door andere typen te vervangen is complete bullshit, evenals de elco´s.
zeker als daar helemaal geen aanleiding voor is.

het is zeker zo dat er wat verschillen zitten in verschillende elco´s / condensators.
en soms is dit ook hoorbaar.
maar echte audiofielen horen dit vaak alleen als het echt duur geweest is......
het is vrij simpel, je hebt goedkope , wat mindere condensaturs en elco´s, ik zou vooral de chinese merken uit de weg gaan ( alle soorten).
maar om in een synth de condensators door andere typen te vervangen is complete bullshit, evenals de elco´s.
zeker als daar helemaal geen aanleiding voor is.

Condensatoren in het signaalpad kleuren het geluid.
Ik doe ook wat aan zelfbouw in geluid,in deze wereld wordt het nodige gezegd over de kleuring en welke condensatoren wel en niet goed klinken.
Het zijn soms minimale verschillen,maar hoorbaar.
Sommige versterkers zijn soms zo duur omdat er veel research is gaan zitten in het luisteren naar verschillende componenten.
Analoge synthesizers verschillen wat dit aangaat niet veel van analoge versterkers.
Ik heb dit met synths ook gehoord,verschillende elco's,verschillend geluid.
Elco's vindt je in olie,met zijdeisolatie enz enz,werking is hetzelfde,maar materialen zijn verschillend en dit is hoorbaar.
Tantalen klinken weer anders als propyleen enz enz.
Hier valt dus de nodige"winst/gewenste kleuring/kwalitatief beter hoog/midden/laag"te halen.
Bij versterkers ook,samen met stereobeeld,transparantie,definitie/ritme/soundstage enz enz.