Basic sequencer in de Yamaha e413

darkc

Nieuwkomer
Hallo,

ik heb sinds kort -als complete synth/keyboard leek - mijn eerste keyboard gekocht, de Yamaha PSR-e413. Uitermate tevreden van, maar één punt is me nog onduidelijk :

Volgens de documentatie zou er een basic sequencer in zitten. Ik vind die functionaliteit niet meteen terug, tenzij in de 6tracks recorder. Maar dat lijkt me eerder om echt mee op te nemen, en niet om bvb laagjes bassritmes mee op te zetten. Welke e413 owner kan me dit uitleggen ?

Een vriend van me toonde me onlangs zijn BOSS-RC2 loop station. Redelijk impressive, en dat was dan enkel op gitaar. Ik vroeg me af of dit ook met een keyboard gebruikt kan worden (aux aansluitingen - ik ben een leek, remember ?), en of dit interessant speelgoed is? Of kies ik hiervoor beter een echte synth ?

De grote vraag is natuurlijk: wat wil je doen? Ik neem aan dat je ook wat doelen hebben die wat verder reiken dan 'interessant speelgoed' hebben? Als je voor jezelf eens begint na te gaan wat die doelen zijn, ben je al een heel eind. Wil je vooral zelf spelen en is het type geluid van wat minder belang, dan is een keyboard prima. Wil je juist zelf geluiden maken, dan moet je eens naar een synth gaan kijken. Dat is keuze 1. Vervolgens moet je bedenken of je leuk korte loopjes wilt opnemen om daar weer een ander geluid overheen te spelen, of dat je complete nummers wilt maken. In het eerste geval is een loopstation perfect, in het tweede geval zul je iets van een sequencer moeten hebben.

Overigens, veel keyboard owners zijn hier niet vrees ik, op Bradley en Rianne_SynthiA na.

Back