JD990 ombouw van 110 naar 220

synthdood

Stamgast
Ik heb net een JD990 gekocht van een forumlid. Geweldig ding trouwens. Het is een 110v exemplaar en de verkoper heeft er keurig een 110/220v omvormer bij geleverd (thanx John!).

Ik heb de module even opengemaakt om te kijken of deze eenvoudig is om te bouwen naar 220v. De trafo die erin zit is geschikt voor 100,110,220,230 en 240v dus dat gaat lukken, kwestie van kabeltje omsolderen naar ander pennetje van de trafo :-) Tussen de aan/uit schakelaar en de trafo zit echter ook nog een ontstoorcircuit, twee condensatoren en een spoeltje. De condensatoren zijn 250V dus dat is op zich voldoende, maar de marge tussen 230 en 250 vind ik wat klein. Ik me af of het verstandig zou zijn om deze condensatoren te vervangen voor exemplaren die een hogere spanning aankunnen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Zou voldoende moeten zijn......maar je heb toch die step down converter?
Maar als je zeker wilt zijn kan je ze vervangen door bv 400V exemplaren.

Zou voldoende moeten zijn......maar je heb toch die step down converter?

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en het werkt op zich ook prima met de converter maar ik vind het prettiger als de boel rechstreeks aan de 220 kan. Scheelt weer een blok die ruimte en energie opsnoept. Bovendien voorkom ik er ook mee dat ik het ding ooit per ongeluk aan de 220 hang. 220 en 110 gebruiken precies dezelfde euro chassisdelen. Dat is natuurlijk vragen om problemen.

check misschien best met iemand die een JD990 heeft, vijs die open en check het voedingsgedeelte, enige manier om 100% zekerheid te hebben. marge is idd wat klein, zou het persoonlijk niet doen, die capa's hebben 20% afwijking ...

die 20% marge gaat over de capaciteit. Die condensators kun je gewoon gebruiken. 400v versies zijn eerder bedoeld voor 3 fasen systemen. Voor een synth is dit ruim voldoende. Schroef maar eens een 230 synth open. Daar worden ook 250 v versies gebruikt.

check misschien best met iemand die een JD990 heeft, vijs die open en check het voedingsgedeelte, enige manier om 100% zekerheid te hebben. marge is idd wat klein, zou het persoonlijk niet doen, die capa's hebben 20% afwijking ...

kijk wel even na of het wel degelijk 250V wisselspanning is !

Als voor 250V DC rated zijn dan kom je niet toe, de piekwaarde van netspanning is 325 V

Inmiddels is het ombouwen gereed. De opdruk op de condensators is zo klein dat het met het blote oog bijna onleesbaar is. Ik heb er eentje losgesoldeerd en met een vergrootglas bekeken. Ze zijn 4,7nF 250V AC. Wisselspanning dus, dat is mooi, die hoeven dus niet vervangen te worden! Ik heb de aansluiting op de trafo omgezet van de 110 naar de 240v pen en alles werkt nu perfect op 230V. Dat scheelt weer een omvormer.

Voor de volledigheid ook maar even een nieuw "230V" stickertje gemaakt en die over de 117V sticker op de achterkant geplakt, dat voorkomt vergissingen in de toekomst.

Another job done :-)
Volgende klus: Backlight leds in display van de Quadraverb II vervangen of zal ik toch eerst het prachtige heldere nieuwe display in de K2000 gaan inbouwen? Nee, wacht... misschien dat ik toch eerst wat 19" studio racks ga bestellen om e.e.a. netjes in te bouwen. Er staan nu echt teveel modules los op elkaar. Dat staat niet netjes en vraagt bovendien om problemen. Keuzes, keuzes.

hey JD owners,

Heeft er iemand van jullie zo'n externe PCM card met extra patches/performances & rhytms ?
Enig idee welke kaart echt de moeite is om bij te kopen ?

interne kaart heb ik de vintage expansion waar ik vrij tevreden van ben

Back