hoe krijg ik een sample onder een key?

cjl

Nieuwkomer
Oke ik geef het toe, ik ben een sukkel.

Ik ben nu al maanden aan het proberen om mijn edirol pcr 500 in combinatie met een mpu401 interface, samples te laten afspelen op mijn pc.
Het midi signaal komt binnen op mijn geluidskaart, en heb diverse programma's geprobeerd (ableton, reason etc).
Wat ik wil is simpel, onder elke toets van mijn keyboard een sample kunnen opslaan op de pc.
Ik heb nu aardig wat geld uitgegeven aan software maar krijg het niet werkend, velen van jullie zeggen dat het een eitje is.
Ik denk dat in mijn geval ik het eitje ben, handleidingen gelezen, internet en dit forum afgezocht.
Dus... is er iemand die in staat is een "stap voor stap" uitleg te geven, het kan me niet schelen met welk programma.
Gewoon samples opslaan onder een toets van mijn edirol.

Thx

Cjl

Als je geen hulp zou vragen, dan ben je pas een sukkel.

Het is een beetje een lastige vraag, omdat het niet zo duidelijk is wat er niet lukt. Wat je nodig hebt is de volgende verbindingen.

Keyboard > midi interface > pc > spoor in je muziekprogramma > op dat spoor een instrument of sampler > Via de mixer in je programma > naar je audio interface > naar je speakers of koptelefoon.

Heb je dit allemaal? Of ontbreekt er een schakel?

- je hebt een keyboard
- midi signaal komt binnen op de PC
- je hebt (bijvoorbeeld) reason openstaan.
> komt het midisignaal daar binnen op een bepaald spoor ?(ik ken reason verder niet zo goed)
> Kan je reason sowieso terug horen? Hoor je bijvoorbeeld de metronoom als je die aanzet?
> heb je een sampler of een instrument op het spoor staan waar je mee bezig bent?

Hoezo eigenlijk midi naar je geluidskaart?
Want ik had zelf een PCR 500 en die had usb en was op de pc zelf aangesloten.
Daarmee werkte midi gewoon prima.
Kun je überhaupt afspelen, inspelen / werkt midi?
Want dit valt niet op te maken uit je toelichting.

Weet niet welke sampler je getest hebt, maar vaak zie je wel toetsen staan die dit aangeven.
Bv. C5. Dan kun je de toets op de PCR gebruiken om dit af te spelen.
Zelf bij Fruity Loops zie je de 'toets' staan, wanneer je een enkele sample zou openen in een track.
Kontakt 4 is een zeer fijn werkende sampler trouwens.

Open Reason. Zorg er voor dat in de MIDI-opties is ingesteld dat Reason "weet" dat jij een controller hebt - en ja, je hebt alleen maar USB nodig als het goed is. Als je het via MIDI aansluit moet je er voor zorgen dat de MIDI-in-aansluiting van de computer in de MIDI-out aansluiting van de Edirol zit, anders krijg je het nooit aan de gang (MIDI gaat -uit- de Edirol -in- de computer).

Als je Reason opstart krijg je het demo-project. Als je iets speelt moet je iets horen. Is dat niet het geval, dan is er meer mis en dan moet dat eerst opgelost worden voordat je verder kunt.

De rest bestaat uit het aanmaken van een nieuwe NN-XT of NN-19 en dan daar instellingen maken; maar krijg eerst maar eens Subtractor aan de gang. Als dat lukt kunnen we vooruit.

Ok,.. stap 1,.
Start even reason voor t gemak.
Open een nieuw project.
Maak een subtractor,..
Klik rechts (rechtermuisklik bedoel ik) op de subtractor in je rack en klik create track for device
Dan zie je in je sequencer window een track voor die subtracto met helemaal links een kleine pic van die synth,.
Als t goed is is die roodomlijnd. Zoniet moet je er even op klikken.
Alsje nu op je toetsen drukt,.. en je ziet op die afbeelding een groen balkjedinges verschijnen,.. dan ontvang je midi!

ja?

Laatst gewijzigd:
Het midi signaal komt binnen op mijn geluidskaart

Hoe heb je dat vastgesteld? Wat Ronaldoz al zegt: je hoeft je pcr-500 niet op je geluidskaart aan te sluiten, alleen USB is voldoende. Gaat het niet toevallig daar al mis?

Een ieder al vast bedankt voor hun suggestie's...

Allereerst gebruik ik een mpu 401 omdat ik ook nog een a-station en sc155 in het bezit heb.
Als ik op de 500 een toets speel zie ik in bv Sonar dat de key wordt ontvangen en afgespeeld.
Helaas zijn dit van die zouteloze standaard geluiden, en als ik daar een zelf gemaakte wav sample van 512 kb in wil afspelen, loopt Sonar vast.
Daarom heb ik Reason en Ableton aangeschaft, welke ik fantastische proggie's vind, maar zijn schijnbaar te complex voor deze simpele ziel.
Heb nu "voor het eerst" de usb aangesloten en driver geinstaleerd, midi wordt daardoor meteen disabled op de pcr, maar goed dat terzijde.
Reason ziet mijn keyboard en reageert zoals Mario010 voorsteld.
Het geeft meteen wat meer perspectief :halleluja, maar hoe nu de sample
in laden onder een specifieke toets?

Ik wacht in spanning af..

Cjl

besef je dat je om 'een sample' te laden, je een sampler nodig hebt ? (maw je zal in ableton, reason of whatever eerst een sampler moeten inladen waar je dan jouw samples in kan laden'

wat Reason betreft kan je in de ReDrum en Dr Rex samples laden, de andere modules zijn synths en FX en daar kan je geen samples in laden
wat Ableton betreft zal je een Simpler of Impulse moeten gebruiken, daarin kan je samples laden.

BTW om 'onder elke toets' een aparte sample te hebben , zal je ook wel een goeie softwaresampler nodig hebben, in die van ableton gaat dat alvast niet (in Simpler kan je maar één geluid steken, in Impulse 6 of zo) ...je zal eerder naar Battery of Kontakt moeten gaan dan.

De vraag is maar, wat wil je bereiken ? (in Ableton kan je bvb Midi of Audioclips toewijzen aan note nrs, maw je kan voor elke toest onder je toetsenbord een andere clip triggeren)

Heb nu "voor het eerst" de usb aangesloten en driver geinstaleerd, midi wordt daardoor meteen disabled op de pcr, maar goed dat terzijde.

Als het goed is, wordt MIDI niet gedisabled; de MIDI IN en MIDI OUT van je Edirol zijn nu beschikbaar als extra gewone MIDI-poorten voor je PC die je bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken om je a-station of sc155 op aan te sluiten.

Als ik op de 500 een toets speel zie ik in bv Sonar dat de key wordt ontvangen en afgespeeld.

Weet je zeker dat Sonar dat geluid maakt? Misschien draait op de achtergrond nog software die via MPU-401 de in je geluidskaart ingebouwde synthesizer aanstuurt en conflicteert dat ding met je overige software?

Aan een ieder bedankt, met Reason kan ik en heb ik ondertussen (dank J3773) eindelijk sample's geladen onder elke toets van de pcr.
Super, dit gaat een leuk weekend worden....

Cjl

Je bent geen simpele ziel maar hebt wellicht een compleet ander idee in je hoofd van hoe dit geacht wordt te werken :).

Bij Live heb je overigens ook nog Simpler, die is zelfs nog eenvoudiger dan NN-19/NN-XT. Je kunt ieder stuk van een audio clip in Live gelijk in een nieuwe Simpler gooien en daar mee aan de slag gaan.

Back