Vraag over panning (FL studio)

Ferry

Nieuwkomer
Aloha,

Ik val maar meteen met de deur in huis.

Als ik, in fruityloops een mixer track helemaal naar links of recht pan, blijf ik uit beide boxen geluid horen.
Ik heb het ook op mn kop telefoon geprobeerd en als ik iets 100% naar links stuur, komt er toch uit beide kanten geluid.
Hoezo is dit en hoe krijg ik het toch zo dat er maar echt uit 1 kant geluid komt.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ferry,

Is het ook als je bv. iets in winamp ofzo afspeeld?

Dat weet ik niet helemaal zeker,
ik zal straks even kijken.

Het zou wel lastig zijn om een nummer te maken als die er anders uitkomt dan die in fl afspeelt.

Ferry,

stuur je een signaal van zo'n kanaal niet stiekem pre-fader naar een send-kanaal met een effect? Want dan houd je dat signaal op links en rechts.
En wat gebeurt er als je de panknop in het pattern-edit gedeelte gebruikt? (Die voor elk kanaal zitten?

Ik heb het in winamp afgespeeld en nog steeds hoor je het uit beide speakers.

wat ik heb gedaan is de master mixer track helemaal naar links gedaan, en volgens de mixer komt er ook alleen uit de linker box geluid.

Als ik klooi met de pan knop, merk je wel verschil, hij gaat wel harder uit de 1 dan de ander, maar het lukt niet om 1 box gewoon helemaal stil te krijgen.

Zou het kunenn dat het aan instellingen ligt?
Ik zou een stukje op een cd kunnen gooien en kijken wat mijn stereo ervan maakt.

Ferry,

je master moet je in het midden houden:) anders is het logich dan is pan je naar links in je knaal en in je master weer net ndersom

Ik weet niet, maar als je je master helemaal naar links zou pannen, en op de mixer ziet dat enkel links geluid afspeeld, dan zou je enkel links moeten horen?
Gebeurt dit bijvoorbeeld ook wanneer je een nieuw project opent en de kick drum bv helemaal naar links panned?
Als ik van alles geks doe binnen FL aan pannen en de master naar links zet, dan komt er enkel links geluid, dus is er iets aan de hand ja.

Heb je in winamp ook met links en rechts instellingen getest om uit te sluiten dat het probleem niet bij je geluidskaart ligt?

Ik heb het in winamp afgespeeld en nog steeds hoor je het uit beide speakers.

wat ik heb gedaan is de master mixer track helemaal naar links gedaan, en volgens de mixer komt er ook alleen uit de linker box geluid.

Als ik klooi met de pan knop, merk je wel verschil, hij gaat wel harder uit de 1 dan de ander, maar het lukt niet om 1 box gewoon helemaal stil te krijgen.

Zou het kunenn dat het aan instellingen ligt?
Ik zou een stukje op een cd kunnen gooien en kijken wat mijn stereo ervan maakt.

Ferry,

De speakers zijn gewoon de speakers van de laptop zelf,
de koptelefoon is gewoon net als je mp3 oortjes in je ipod.
Lijkt me niks verkeerd me te kunnen zijn.

De geluidskaart is iets van realtek wat er al standaard inzat,
Sound Cards:
High definition Audio-apparaat
Realtek High Definition Audio.

mp3tje erbij,
1e stukje is midden, 2e keer volledig naar 1kant gestuurd,
de master geeft ook aan dat er aan de andere kant geen geluid uit komt.

Attachments

• pan.mp3
    141,7 KB · Bekeken: 105
Precies,
als ik alleen mn rechterkant opzet hoor ik nog steeds geluid,
maar als dat bij jullie niet zo is, weet ik iig dat het niet aan fl ligt.

kan je eens een screenshot maken van je desktop/mixer ?

Hier doet ie het wel goed inderdaad.
En als hij door de onboard luidsprekers EN door de mini jack niet goed gaat bij jou...niet aan de instellingen van FL want dan zou het mp3tje ook hier niet gepanned zijn.

dan ligt het aan je geluidskaart...toch?

@ Whouse,
waarvan moet ik een screentje maken?

& ik denk dat het indd gewoon mijn laptop zelf is, zal morgen even kijken.

* Rechter muisknop op het volumeknopje
* Afspeel apparaten openen
* Rechter muisknop op het afspeel apparaat, zoals luidsprekers.
* Klik op eigenschappen
* Tabblad niveau's

Daar kun je de balans vinden voor links en rechts.
Mocht er bij tablad verbeteringen iets aangevinkt staan, dat uitzetten.

Laatst gewijzigd:
Back