VST automation in Ableton Live ?

mandelbrot

Nieuwkomer
Ik merk dat de 'Macro mapping' funcionaliteit niet wil werken met de meeste VST's. Waar het wel werkt is bijvoorbeeld Novation's Bass Station, daar kan ik d.m.v. 'configure' en knopje in de VST koppelen aan een 'Macro control'. Bij eigelijk alle andere VST's die ik heb gedownload werkt dit niet. Is dit iets wat de VST-maker moet hebben voorbereid ? Of doe ik iets fout ?

Ik hoop wel eerst netjes betaalt......

Paul

Ik heb 5 betaalde MMO's en misschien wel 30 gratis gedownlaod, Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die ruim voldoende aan al die gratis VSt's hebben.

Beschuldigingen als deze zijn dan ook niet fair zonder te beschikken over meer informatie.

Ik krijg faders van Reaktor ook nooit geautomate terwijl massive wel weer goed werkt.

huppa, de plugin politie is ook weer wakker, en meteen bonnetjes aan het uitschrijven....

als jullie er nou eens allemaal vanuit gaan dat je betaal plugins ook gewoon kunt downloaden.....
azijnpissers!

Het is ook een van de grote redenen dat ik van Reason ben overgestapt op Ableton; de VST mogelijkheid. De leukste dingen die ik tot nu toe gevonden heb zijn o.a. de Subtractor (Reason kopie), Stelsi (rare synth met wrede bas geluiden), Rekkerd little critters (leuk voor Ambient geluiden). Allemaal graties en legaal :-)

Maar weer on-topic: bovengenoemden hebben geen automation. Automap wil werken, maar het koppelen aan een Macro in Ableton lukt dus niet.

Is dit iets wat de VST-maker moet hebben voorbereid ?
Dit is precies het probleem, het technische aspect...weet ik niks van af....maar de ontwikkelaar moet op een bepaalde manier programmeren om die configure te laten werken.

Dikke pech dus...totdat die ontwikkelaar er iets aan doet...

Heb je heel toevallig max for live? Dan kan je een vst in een M4L patch wikkelen waarvan je de knoppen dan wel weer kan automaten.

-edit-

Dit komt van de ableton website FAQs

For most VST and AU plug-ins, Configure Mode works without problems. Some plug-ins, however, don't correctly notify Live about their parameters. Here are some potential problems and workarounds:

Certain plug-ins (such as Reaktor and Omnisphere) use their own system of parameter configuration. In these cases, automatable parameters must be set up in the plug-in first and then can be automated in Live.

Certain plug-ins do not send specific messages (called "BeginEdit" and "EndEdit") to Live. In these cases, try adding this line to your options.txt file:

-NoVstGesturesRequired

Please note that with this option enabled, plug-ins may need more time when switching presets.

(For more information about using the options.txt file, see this page.)

Certain plug-ins (such as BFD 2 and Guru) send no automation information to Live. In these cases, there is currently no way to automate the plug-in parameters in Live.

Note: in cases 2 and 3, the problems are caused by an incorrect implementation of the plug-in. Please contact the developer of any affected plug-in and encourage them to fully support plug-in standards.

huppa, de plugin politie is ook weer wakker, en meteen bonnetjes aan het uitschrijven....

als jullie er nou eens allemaal vanuit gaan dat je betaal plugins ook gewoon kunt downloaden.....
azijnpissers!

En al weer een compliment voor vandaag ;)

paul

.

:okdan:

Let op mijn bold statements Paul:
"Hoe meer gejat, hoe groter de bek"
en
"Wie de schoen past, trekt hem aan"
laat ze maar..............:doei:
Ja en wie het eerst ruikt, heeft zijn :kont: gebruikt....

Pff heb je mijn post niet gelezen? Tis een vaker voorkomend probleem, voornamelijk met gratis vst's.

Doe eens normaal joh....

@LeBonTon, jij hebt info kunnen vinden wat ik niet kon. De ontwikkelaar van de vst moet dus inderdaad wat extra's doen.

Gisteren heb ik toevallig (GRATIS DEMO!) Sylenth1 eens bekeken. Die ondersteunt weer wel automation. Het lijkt er op dat het bij de commerciele spullen dik in orde is, bij Bass station (gratis bij een Novation controller!) werkt het ook allemaal. Maar de freeware VST's laten het wel een beetje afweten.

Ja en wie het eerst ruikt, heeft zijn :kont: gebruikt....

Pff heb je mijn post niet gelezen? Tis een vaker voorkomend probleem, voornamelijk met gratis vst's.

Doe eens normaal joh....

Je moet wel kunnen lezen natuurlijk.................
Dan zou je kunnen zien dat ik niet op jouw reactie reageer, of die van mandelbrot. Maar op de reactie naar ptaurus, die niet nodig is.

Een mening geven kan/mag, maar dan hoef je niet te gaan beledigen. Punt.

Hoe goed automation werkt bij een plugin is afhankelijk van zowel de host als de plugin zelf.

Je kunt dus bij beide partijen ondersteuning vragen. Iets wat vaak een concreter antwoord oplevert dan een post op een forum.
Gratis plugins staan verder niet bekend om hun volledige VST/AU implementatie dus het kan goed zijn dat bepaalde zaken simpelweg niet ondersteund worden.

Back