MIDI voetpedaal voor gitarist(e)

falafelbiels

Learning to wiggle
Hallo luitjes,

Ik ben een vriendin wegwijs aan het maken in Abeton Live. Ze is gitariste en wil beats, je weet wel.Ze is Cubase gewend en vroeg me naar een count in bij het opnemen van de gitaar. Ik zei: "ja die is er niet, gewoon laten lopen en later de loopvlaggen verslepen". Maar goed dit is natuurlijk niet eens de bedoeling van Live en minder leuk voor haar dan gewoon doorspelen. Nu heeft ze natuurlijk haar handen niet vrij dus adviseerde ik eens te denken aan een MIDI voetpedaal. Hiermee zou ze dan ook waarschijnlijk haar Line6 Gearbox- software kunnen aanjagen, hetgeen het toefje zou wezen.
Anyhoo, ik heb een beetje rondgekeken en ik denk dat ze het meeste baat heeft bij een lekker vrij te programmeren generieke controller.

Nu de hamvraag:

Heeft iemand hier ervaring mee en/of er iets over te vertellen?

merci!

1. In ableton Live is er count-in wanneer je gaat recorden (in te stellen)
2. Generieke footcontroller. Wat wil ze ? Een paar knoppen? (roland FC50) of eerder een uitgebreide controller (roland FC200) met volume/wah pedaal?

Ook bij Cubase heb je natuurlijk een count-in, hoe je ook opneemt.

Maar m.b.t. je vraag: wat wil ze, of wat heb jij voor ogen wat die footcontroller moet doen en kunnen? Alleen dan kunnen we een zinnig antwoord geven.

1. In ableton Live is er count-in wanneer je gaat recorden (in te stellen)
Oh ja joh? ja nooit nodig gehad en dus is het me nooit opgevallen.
2. Generieke footcontroller. Wat wil ze ? Een paar knoppen? (roland FC50) of eerder een uitgebreide controller (roland FC200) met volume/wah pedaal?
Sja dat zal vooral van het budget afhangen denk ik. Maar het moet geen plank van een meter worden. Ik heb al snel te grote plannen voor andere mensen in gedachten en dat helpt vaak niet. Daarbij wil ik ook niet haar slaapkamer omtoveren in een studio zoals gozers dat misschien nog wel interessant vinden. In eerste instantie denk ik aan een controller om scenes in Live mee te wisselen.

Ook bij Cubase heb je natuurlijk een count-in, hoe je ook opneemt.

Maar m.b.t. je vraag: wat wil ze, of wat heb jij voor ogen wat die footcontroller moet doen en kunnen? Alleen dan kunnen we een zinnig antwoord geven.
Ik weet niet of zij weet wat ze wil, eigenlijk wil ik iets en dat probeer ik dan in een advies te vertalen. Anyhoo, scenes wisselen in Live dus en wellicht pedalen in Gearbox aan en uit zetten vooralsnog. Liefst zonder tussen de programma's te moeten switchen. :okdan:

Ik snap eigenlijk de bedoeling nog niet helemaal (zal wel aan mij liggen:)) maar als ik (bas)gitaar speel gebruik ik altijd mijn Frontier Tranzport, gemonteerd (speciale houder) op een mic statief. Ideaal om Cubase of andere DAW mee te bedienen!

http://www.frontierdesign.com/Products/TranzPort

Alle transportfuncties aan boord, inclusief wisselen kanaal, record, mute, solo etcetera. Echt ideeal voor gitaristen. Met houder op mic statief dan dus. Draadloos en wegens RF werkt dit ook nog zeer stabiel. Ontvangertje met USB in de PC/Mac.

Ik snap eigenlijk de bedoeling nog niet helemaal (zal wel aan mij liggen:)) maar als ik (bas)gitaar speel gebruik ik altijd mijn Frontier Tranzport, gemonteerd (speciale houder) op een mic statief. Ideaal om Cubase of andere DAW mee te bedienen!

http://www.frontierdesign.com/Products/TranzPort

Alle transportfuncties aan boord, inclusief wisselen kanaal, record, mute, solo etcetera. Echt ideeal voor gitaristen. Met houder op mic statief dan dus. Draadloos en wegens RF werkt dit ook nog zeer stabiel. Ontvangertje met USB in de PC/Mac.

dan moet je toch je klauw van je axe afhalen? dat is toch niet zo chill voor tijdens t spelen?

Hallo luitjes,

Ik ben een vriendin wegwijs aan het maken in Abeton Live. Ze is gitariste en wil beats, je weet wel.Ze is Cubase gewend en vroeg me naar een count in bij het opnemen van de gitaar. Ik zei: "ja die is er niet, gewoon laten lopen en later de loopvlaggen verslepen". Maar goed dit is natuurlijk niet eens de bedoeling van Live en minder leuk voor haar dan gewoon doorspelen. Nu heeft ze natuurlijk haar handen niet vrij dus adviseerde ik eens te denken aan een MIDI voetpedaal. Hiermee zou ze dan ook waarschijnlijk haar Line6 Gearbox- software kunnen aanjagen, hetgeen het toefje zou wezen.
Anyhoo, ik heb een beetje rondgekeken en ik denk dat ze het meeste baat heeft bij een lekker vrij te programmeren generieke controller.

Nu de hamvraag:

Heeft iemand hier ervaring mee en/of er iets over te vertellen?

merci!

Voor oefenen en recorden in je DAW is de Frontier Tranzport (op statief) toch echt ideaal. Combinatie met Cubase pre-record 2 maten en pre-count click met of zonder count tijdens record is perfect. Op deze manier neem ik al mijn gitaar en bas tracks op. :okdan:

2 woorden:

Apogee Gio

Transport controls en weet ik veel wat onder de voet voor gitaristen voor niet zo heel veel. Maar ik weet niet of het ook op een PC werkt. Tevens ook audio interface.

Die Gio is te gek alleen is nogsteeds mijn vraag niet beantwoord aangaande waar je dit voor nodig hebt. Zo als ik het nu lees is het weer eens omdat iemand te lui is om echte skills te ontwikkelen en the easy way out wil hebben, ook al kost dit geld, meer tijd om iets werkend te krijgen en veel meer kennis om de set zo te configureren dat iets niet dedicated precies gaat doen wat je wilt (en dat laatste heb ik dus nog steeds niet gehoord!) enz...gewoon je precount instellen, op de opname knop drukken, concentreren en spelen...klaar, kost je niets.

Ik zit er volledig naast als het bijvoorbeeld zou gaan om:
* een live setup voor onstage
* een live mogelijkheid om thuis lekker goedkoop te jammen met je eigen tracks en dus ook je virtuele pedalenbakken realtime mee aan te sturen, maar daar zijn genoeg dedicated oplossingen voor te vinden voor net iets meer geld dan wat je nu in gedachte hebt misschien.
* je gehandicapt bent

Sja ze wil haar klauwen graag op de axe houden en tegelijkertijd Ableton Live bedienen, dus dan blijven de voeten en inderdaad de neus over.

Ik zal eens kijken naar die Gio.

merci!

kheb laatst bij een vage "used goods" zaak een oude "yamaha mcf1" gekocht voor 35 euro. 4 pedals met a/b function, dus 8.

juist om gitaristen van multi-track loopers te kunnen voorzien in ableton.

moet wel zeggen dat de oude dinosaurus vage pitchbend messages stuurt die ableton niet meteen lust. Daarom snel een standalone in max gevrut die naar noten vertaalt en via iac bus doorstuurt.

moet wel zeggen dat de oude dinosaurus vage pitchbend messages stuurt die ableton niet meteen lust. Daarom snel een standalone in max gevrut die naar noten vertaalt en via iac bus doorstuurt.

Hehe ook niet iets waar je een leuke meid mee wilt opschepen...

merci desalniettemin.

Back