JUNO 106 - 1 voice werkt niet meer

Jan dB

Nieuwkomer
Hallo allen,

Ik heb sinds de jaren 80 een Juno106. Lange tijd stond hij werkloos in mijn studio, maar sinds enkele jaren laait de koorts weer op.
Er is echter een voice stuk gegaan.
Is er een dokter die dit kan herstellen?

Omgeving Antwerpen - Brussel - Leuven

mvg,
Jan
addictive.noise.lab@gmail.com

Hallo allen,

Ik heb sinds de jaren 80 een Juno106. Lange tijd stond hij werkloos in mijn studio, maar sinds enkele jaren laait de koorts weer op.
Er is echter een voice stuk gegaan.
Is er een dokter die dit kan herstellen?
Yep, er zijn replacement chips voor te krijgen. Hier op het forum zijn diverse artsen aanwezig. :okdan:

Ik denk dat je je handjes al mag kussen dat de enige leverancier ter wereld van vervangende chips in hetzelfde land zit. Dan lijkt het me niet echt een probleem dat dat toevallig Gent is. :)

Kan je niet helpen maar kan je wel mededelen dat je nu een juno 105 hebt ;)

-C-

Er moet wel vermeld worden dat het niet zomaar eventjes een simpele vervanging is van een chip. Heel die Juno moet dan weer helemaal afgesteld worden. Een oscilloscoop blijkt onmisbaar naar het schijnt.

Ik had eigenlijk intussen een Juno 103,5. Heb heel dat bord er uit gepleurd en opgestuurd naar die jongen in Gent, met de vraag om ineens opnieuw uit te lijnen want daar heb ik de kennis noch het gerief voor. En maar ineens 6 nieuwe chips in te zetten. Terwijl hij dan toch bezig was...
Nu heb ik een Juno 106 mkII :D

hehe nou ja, met die laatste chips van d'naab is nog weinig afstelling nodig gelukkig,
dus in noodgevallen kan je er wel zo'n chippie inpleuren en dan achteraf bij regelen.

het tunen van de voice kan je op het gehoord of met een stembakje.

Er zou een eenvoudige oplossing zijn om de voice chip weer aan de praat te krijgen. De truc bestaat erin om de zwarte epoxy laag eraf te halen door de chip in aceton te weken. De kans is groot dat hij daarna weer gewoon werkt als vroeger.

Heb het zelf (gelukkig) nog niet hoeven proberen, maar op YouTube staat het stap voor stap uitgelegd. Bovendien heb je niets meer te verliezen.

deze truc is al voldoende ter sprake gekomen op dit forum

kan tijdelijk werken in sommige gevallen.

laat gewoon heel lang je voices uitdrogen achteraf voor je ze terug in je synth steekt.

ik heb bovenstaande truuk bij 10 stuks geprobeerd.
in slechts twee gevallen leek het te werken.
( op korte termijn dan, nu nog afwachten hoe het over een jaar werkt)
dus al met al, een hoop geklieder op niets af.

:koffie:

Back