Hulp bij dancemuziek in Logic

onno-p

Ingeburgerd
Hallo,

Al enige tijd werk ik met Logic, maar dan vooral voor opnames.
Nu probeer ik me wat meer toe te leggen op dance, maar merk dat ik erg veel moeite heb, et t maken van een goede opbouw, overgangen etc.
Ik vraag me nu af of je ook ergens demosongs in Logic kunt vinden (om zo zeg maar een beetje andermans settings af te kijken) of misschien een goede dvd of andere tutorial waarmee ik zelf aan de slag kan.

Alvast bedankt! groet, Onno

Waarom niet gelijk bij de bron afkijken voor opbouw?

Kun je in Logic blokken in MIDI-tracks tekenen zonder eerst iets in te hoeven spelen? Dan ben je al halverwege. Wat je nu gaat doen is "droogzwemmen".

Begin met een leeg project. Maak 1 MIDI-spoor aan en noem dat "kickdrum". Zet het tempo van het project op hetzelfde tempo als de track die je als voorbeeld wil nemen. Teken nu een nieuw blokje van 4 tellen lang in.

Zet je track aan en let alleen op wat de kick doet. Wanneer hoor je 'm, wanneer niet, wanneer gaat 'ie in-of uitfaden, of versneld herhalen. Als je dan klaar bent heb je de opbouw van de kick.

Zo ga je elk instrument 1 voor 1 na. Leads, baslijnen, arpeggio's, etc. Zelfs een lullig klein effectje dat maar 1 of 2 keer voorkomt krijgt z'n eigen spoor.

Als je klaar bent en elk element hebt gehad heb je een (hopelijk; dit ligt aan je gekozen track) goede opbouw. Herhaal dit trucje met wat meer tracks.

Merge het project nu met een van je eigen projecten. Vul je eigen melodieën en instrumenten in in het skelet van de track die je geanalyseerd hebt. Kijk of het werkt.

Door dit een paar keer te doen kun je doorkrijgen hoe en waarom andere producers hun tracks op die manier hebben opgebouwd.

Lees de SOS Logic Tips ook even door voor het gemak ;)

Back