E-mu SP 12

Enzo.F

vrijwillig lid
Ik sta op het punt een E-mu SP 12 te kopen. Heb het ding in huis en ben erg enthousiast over het bakkie. Mooie functies als sampling, drukgevoelige knoppen en het laden en dumpen van samples naar disks dmv. een diskdrive. Jaren tachtig techniek. Onlangs zag ik een SP 1200 voor 1150 aangeboden, weet niet of dat ding het ook heeft opgebracht.
Wat is zo'n SP 12 waard?

Hij staat op Vingage Synth Explorer:
http://www.vintagesynth.com/emu/sp12.php

Groet, Jeroen

Is het een SP-12 of een SP-12 Turbo?

Hi Lotuz,

Ik DENK een SP 12. Kan ik zien / checken of het een turbo betreft?

Jeroen

Wat krijg je als eerste te zien op het schermpje als je 'em aanzet?

Daarnaast kun je controleren hoeveel geheugen hij over heeft (Set-up/23/13). Heb je geen eigen samples erin zitten, dan geeft de SP-12 1.2 sec aan en de SP-12 Turbo 5.0 sec. Met Set-up/23/12 maak je het geheugen leeg trouwens.

als ik m aanzet:
SP 12 TURBO
vers. 2.5 7/07/86

:okdan: Te gek! Dus een geheugenuitbouw heeft deze waarschijnlijk, kan ik concluderen. Wat is ie waard, denk je?
Heb je meer tricks voor het apparaat? zoals een reset default?
Heb onlangs een set met samples van diverse drummachines gedownload, daarin ook de SP 12 set. Een aantal van de samples kan ik niet terugvinden in de SP 12 die ik hier heb staan!
Heb je er zelf ook een?

Jeroen

Ja, ik heb er zelf ook één. En als je het geheugen wist, dan komen automatisch de originele geluiden terug. Of iemand moet de chips overschreven hebben.

Een SP-12 Turbo is tegenwoordig gemiddeld € 750 waard. Is geheel afhankelijk van de technische en optische staat en of hij eventueel modificaties zoals filterschakelaars heeft.

Hey te gek zeg, en good to know! Er zit nu in een user sound een gave kick die wil ik niet kwijt dus wacht ik even met het leeghalen van de usersounds. Geen idee of er mee gerommeld is. Hij is van een collega die in de eighties een italo hit had genaamd "desire".
Even doorgeklikt naar je site, en daar de track SP 12 contest geluisterd, klinkt gaaf!
Ik moet uitzoeken hoe en of ik middels een 5,25 floppy drive samples kan wegschrijven en laden. Heb daar geen ervaring mee. Ook las ik dat er een software pakketje is voor Apple. Heb je daar ervaring mee?

Optisch ziet ie er erg netjes uit, geen beschadigingen of slijtage. Technisch heb ik het idee dat ie ook in orde is.
Is het zo dat er op de plekken van de usersamples in default stand ook samples zitten?

Thanks for your advise!

Jeroen

Ik moet uitzoeken hoe en of ik middels een 5,25 floppy drive samples kan wegschrijven en laden. Heb daar geen ervaring mee. Ook las ik dat er een software pakketje is voor Apple. Heb je daar ervaring mee?

Nee, ik maak gebruik van de Cassette optie om de samples en sequences in Sound Forge op te slaan.

Zoek even op http://sp1200.myfastforum.org/ naar informatie over dat programma voor de Mac. Ik vond het te duur, maar daarbij speelt ook mee dat ik de SP slechts af en toe gebruik. Als ik 'em regelmatig zou gebruiken, zou ik de aanschaf van het programma en een oude Mac wel overwegen.

Is het zo dat er op de plekken van de usersamples in default stand ook samples zitten?

Nee, die zijn dan leeg, dus de SP heeft 3 x 8 = 24 geluiden aan boord. Je kunt trouwens je eigen samples vanuit bank 4 kopiëren naar bank 1 t/m 3, dus je kunt 32 samples kwijt. Maar dat worden dan wel heel korte samples, zelfs al pitch je de originele geluiden eerst omhoog en daarna in de SP weer omlaag.

He Lotuz,

Thanks for the advice!
Ik ben erg geholpen door je feiten en tips!

Jeroen

Back