Potmeter waarden keuze

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Iets wat ik niet echt terug kan vinden (of hoe je het moet benoemen om er info over te vinden) is het volgende:

Hoe en waarom kies je in een schakeling voor bv. een 100k pot of elke andere waarde.
Ik zie in schema's van modulars vaak de 100k terugkomen en soms 50k, maar wat zijn nou de beweegredenen om voor deze waarden te kiezen.
Heeft dat te maken met de lengte van de weerstandbaan, zodat je een grotere keuze (range) hebt of ligt daar een heel andere reden aan ten grondslag. (Los van de fysieke levensgrenzen van de potmeter, natuurlijk).

Heeft een 10k bv ook zin en zo nee waarom niet. Zo ja hoor ik dat ook graag. :)

Dit zou mij veel verheldering verschaffen
Alvast bedankt.

Als de potmeter puur als spanningsdeler gebruikt wordt om een spanning aan een hoogohmige ingang aan te bieden maakt het niet uit of het 10k of 100k is. het enige verschil is dan de stroom die continue door de potmeter loopt. Ofwel een 100k maakt de schakeling zuiniger.

Als je bv een weerstand van 10k variabel wil maken dan heb je bij een 100k potmeter wel erg veel "overhead" wat effectief zit niks te doen. Alleen van 0 - 10k doet ie iets in de schakeling (in principe dan, reeel gezien is het niet zo zwart-wit).

ha ! de simpelste vragen zijn de moeilijkste.

Stroom kiest de weg van de laagste weerstand.+)

Bijvoorbeeld in een VCO. Heb je daar meer aan een 100k of kan je met een 10k ook vooruit? En wat zijn dan de voor-,nadelen.

Een schmitt-trigger oscillator als voorbeeld:
SchmittTriggerOscillator2.png

De frequentie van de blokgolf aan de uitgang wordt bepaald door de rc tijd. (1/correctiefactor*r*c dacht ik als ik me niet vergis.) Een instelbare condensator is niet te krijgen in grotere waarden. Alleen in enkele picofarads. Dus blijft er om de frequentie te varieren alleen de weerstand over die prima is te vervangen door een potmeter. Hoe groter de potmeter-waarde hoe kleiner de frequentie. Dus door de potmeter waarde bepaal je de kleinste frequentie die je dan vervolgens van (in theorie) oneindig tot die kleinste frequentie kunt varieren.

Bedankt Kaftoeter.

Het gaat dus in eerste instantie om welke maximale weerstand je nodig hebt voor de betreffende schakeling en soms heb je weinig keus daarin als je bv vast ligt met condensator waarden.

Als eenvoudige spanningsdeler maakt het in feite niet uit.

Back