oxidatie op circuitboard

303zalig303

gebruikte oscillator
men vermona drm heeft knoppen die plots niet meer werken. heb de bak open gehaald en kwam tot de constatatie dat er oxidatie op enkele weerstanden zit.

hoe krijg ik dit in godsnaam weg ? met een alcohol ?
als ik het zou weg schrapen zou ik kans lopen om een circuit te onderbreken..

wie o wie helpt me ?!
:?

(wazige foto in bijlage)

Attachments

• Foto 69.jpg
    Foto 69.jpg
    102,5 KB · Bekeken: 266
heb nog iets gevonden op het circuitboard :

(bijlage)

zou dit de reden zijn waarom sommige knoppen stroef werken en anderen gewoon niet ?!

Attachments

• Foto 70.jpg
    Foto 70.jpg
    110,7 KB · Bekeken: 353
hoe krijg ik dit in godsnaam weg ? met een alcohol ?
als ik het zou weg schrapen zou ik kans lopen om een circuit te onderbreken..

Er is op één of ander moment een corosie bevorderend middel op die pcb terechtgekomen, kan bier zijn of soldeerhulpmiddelen, defecte batterij, kortom vanalles.

Alcohol is goed om je pcb af te wassen, zelfs water is beter dan niets doen.
Als je door normaal zachthandig te poetsen verbindingen verbreekt, wees dan eerder blij dat het nu gebeurd, zo'n zwakke verbindingen falen binnen de kortste keren toch.

Na reinigen en herstellingswerken kan je flux sk10 gebruiken om verdere schade te voorkomen
http://www.display.nl/index.php?opt...69&lang=nl&page=shop.getfile&product_id=33799

zou dit de reden zijn waarom sommige knoppen stroef werken en anderen gewoon niet ?!

Jazeker, die rij weerstanden daar zitter er al tussen die niets meer doen toch ????
Je kan ze wel allemaal vervangen en dat is niet makkelijk solderen op die slechte plaatsen.
Toetscontacten reinigen kan ook al veel verbeteren, in de veronderstelling dat die weerstanden toch nog functioneren

suc6

Hej Vic
jij bent mijn adviseur van dienst :okdan: 8)

Ik heb de weerstanden uitgemeten en was maar af en toe tot nooit dat er iets door kwam, wat dus ook het geval is met de knoppen die af en toe tot nooit werken.
Ik heb de toetscontacten al eens nagekeken maar die zagen er toch vrij schoon uit.

Wel grappig hoe zo'n grote spatten vloeibare rommel op de achterkant van een pcb plaat zijn gekomen :? anyway : a thing from the GDR could have had a tough way to arrive here in antwerp anno 2010 8D

Gebruik ik dezelfde alcohol die ik ook gebruik om koppen van bandopnemers te reinigen : ether ?

ik doe dit vaak met wasbenzine, het voordeel daarvan is dat er geen residu achterblijft en de meeste laklagen niet aantast. dan met een schone kwast spoelen en daarna goed afdrogen. met een klein koperborsteltje kan je ook aardig wat schoon poetsen.
bij oa conrad kan je prachtige gereedschapjes kopen wat lijkt op de bekende tandarts staafjes.

Gebruik ik dezelfde alcohol die ik ook gebruik om koppen van bandopnemers te reinigen : ether ?

weet ik niet, zuivere alcohol ga je gewoon bij de apotheek halen
Zeg dat het voor electronica te reinigen is en zo zuiver mogelijk moet zijn (96%)
Kost 2keer niets

bedankt voor de tip flevo :okdan:, ga eens een flesje wasbenzine ibn huis halen, schijnt ook goed te zijn voor schuiven en zo ?

Kontakt chemie 90 videokoppen reiniger is ook een goed reinigingsmiddel, laat ook niets achter.

een beetje duidelijkere foto's voor ik iets onderneem

Attachments

• P1140971.jpg
    P1140971.jpg
    98,6 KB · Bekeken: 283
  • P1140970.jpg
    P1140970.jpg
    109,9 KB · Bekeken: 192
Valt wel mee. Het is blank koper, dus dat gaat nu eenmaal een keer groen uitslaan. Schoonmaken, waarschijnlijk in ieder geval die rechter weerstanden even vervangen, en zorgen dat het koper niet nog een keer gaat oxideren (printlak of vertinnen).

Vraag me wel af waarom het blank koper is en de lak precies daar ophoudt...

Heeft die Vermona een beetje vochtig gestaan ofzo? Ik zie dat er ook roest op de schroeven aan de onderkant zit.

En even de onderkant doormeten op continuiteit...dus ff een pieptest van de printbanen op foto 1, dat ziet er ook niet lekker uit. Corrossie vreet die baantjes zo op.

klinkt misschien een beetje dom, maar corrosie haal je het makkelijkst weg met een gummetje van een potlood en het laatste beetje schoonmaken doe je met Dasty en een wattenstaafje. Het is een beetje werk, maar dan heb je ook wat.

Tja, het zal niet vanzelf weggaan.

50 1kOhm weerstanden kost €2

Uitsolderen die handel, printplaat schoonmaken en doormeten

Terugsolderen al dan niet met overbruggingsdraadje erbij om defecte printbanen om te leiden.

Een setje draadjes in 10 verschillende kleuren kost ook iets van 2-3 eurys

Je gaat er allemaal niet van dood

Als je het niet zelf kan dan moet je naar een hersteller toe.
Hoe dan ook, het wordt solderen en uitmeten, het gaat zeker niet vanzelf weg door er eens op te wrijven ;)

Suc6

Ik vind het allemaal wel wat meevallen eerlijkgezegd. Die vlekken lijken wel alsof er iemand met een grote kwast Flux op heeft zitten smeren en het na het solderen niet heeft schoongemaakt. Voor de rest zie ik geen corrosie op de printplaat zelf, alleen de pinnetjes van de weerstanden.

Ik vind het allemaal wel wat meevallen eerlijkgezegd. Die vlekken lijken wel alsof er iemand met een grote kwast Flux op heeft zitten smeren en het na het solderen niet heeft schoongemaakt. Voor de rest zie ik geen corrosie op de printplaat zelf, alleen de pinnetjes van de weerstanden.
IDD, misschien wel gewoon te verwijderen met een beetje alcohol.

Back