een tape recording methode

liquidthrust

Onverbloemd
Ik zou graag op tape willen opnemen (ben een groentje op dit vlak). Ik heb nu een analoge mackie mixer die ik wil aansluiten op een oude Uher 4400 report monitor recorder. Wat niet meteen een waardige studio recorder is, (het is allesinds niet gemaakt met de intentie als studio recorder) Maar het heeft allesinds reel to reel, wat naar mijn weten zuiverder klinkt dan wanneer je iets opneemt met een gewone cassette. Mijn vraag is, is dit werkelijk te doen? Ik wil graag de tape sound ..zoals velen, maar zonder de hele heisa van het constant spoelen van de tape, en time marks, enz.. dus gewoon mn mixer op de uher aansluiten en de record out van de uher door (optioneel?) een geluidskaart (is dit werkelijk nodig?) en dan naar de computer en gewoon opnemen met pakweg garageband ofzo zonder te hoeven editen op de computer zelf want ik ben niet echt een voorstander van digitaal. Alhoewel ik heb nog verhalen gelezen over gewoon opnemen op cassette en vervolgens de ruis wegnemen op computer.. how?
:kimono:

Beter, slechter, zuiverder... Het zijn onderhoudsgevoelige machines, er is zoveel dat het geluid kan beïnvloeden... Opname snelheid, bandbreedte, staat van de koppen, spanning van de band, wow, flutter, azimuth, etc, etc... Een goed cassette deck in top staat zal allicht zuiverder of beter kunnen klinken dan een slecht onderhouden Uher.
Maar laat je dat niet weerhouden om te doen wat je wil doen, het zal prima kunnen werken... Gewoon uitproberen en kijken of het bevalt, toch? Zo ben ik zelf althans begonnen, voor de lol ooit een Philips kwart spoor gekocht en dat beviel me zo goed dat ik er steeds serieuzer mee door ben gegaan.

dankje! hm dan lijkt het me beter om een modernere tape deck te vinden, moet je ook geluk hebben dat het magnetisme van de koppen nog degelijk aanwezig is. Hoe zit het dan met een geluidskaart, als ik die tussen mijn tape deck en computer hang, neemt die dan niet de hele warmte van het geluid weg? zo'n interface lijkt me zo klinisch.

dankje! hm dan lijkt het me beter om een modernere tape deck te vinden, moet je ook geluk hebben dat het magnetisme van de koppen nog degelijk aanwezig is. Hoe zit het dan met een geluidskaart, als ik die tussen mijn tape deck en computer hang, neemt die dan niet de hele warmte van het geluid weg? zo'n interface lijkt me zo klinisch.

Als je een 'warm' signaal van je taperecorder in je interface stopt, heb je als het goed is een 'warme' digitale opname.

Als het goed is (en je een goede interface hebt) neemt je interface exact dat op wat je erin stopt. Dus stop je er warm signaal in, dan krijg je er ook warm signaal uit. Het punt is dat als het goed is, je interface niets toevoegt. En dat is wat anderen vanuit de tijd van het werken met taperecorders missen, de toevoeging van vervorming of bandverzadiging, door sommigen warmte genoemd.

Nu moet ik wel toevoegen dat bijvoorbeeld opnames met een Revox wel heel erg lekker klinken! :P Maar eigenlijk heb je gewoon een niet meer zuiver signaal. Maar dat is dus wat sommigen willen, en dat is helemaal OK.

Een geluidskaart is een extra schakel en zal het geluid beïnvloeden. Of dat effect te verwaarlozen is of niet... Probeer het gewoon, dan kun je het voor jezelf bepalen.

Nu niet meteen op zoek gaan naar een 'moderner tape deck'. Gewoon eerst met deze proberen, kijken wat het oplevert. Veel mankementen aan een recorder kun je al zien (rubber aandrukrollen die uitgedroogd zijn, of zo versleten zijn dat ze glanzen, capstan as die ongelijk loopt, koppen zo versleten zijn dat ze zijn gaan openen, tape die ongelijk over de spoelen wordt getrokken, bewegende onderdelen die stroef lopen, etc, etc) en horen (dof geluid, geluid met een onregelmatige pitch, extreem veel ruis, etc, etc).
Een 'moderne' recorder kan ook in slechte staat zijn, leeftijd maakt niet uit. Sterker nog, oudere recorders zijn vaak makkelijker te onderhouden en kunnen dus alleen daarom al een slimmere, beter klinkende keus zijn.
Een goed onderhouden of gereviseerde half spoor consumenten recorder kost al snel honderden euros, een studio recorder nog veel meer. Dus voordat je dat gaat uitgeven, kun je beter eens de Uher aansluiten en zien of het echt iets voor je is en of je er wel tijd, geld en moeite in wil steken.

I'll give it a shot ;)

En als het je bevalt voor zoiets gaan!

studer-a800-24track.montreal.frisson.jpg

:okdan:

een Uher 4400 is alleen geschikt voor spraak.
het loopwerk is dermate slecht wat betreft wow en flutter, zeker nu die dingen 30 jaar oud zijn, dat je daar niets fatsoenlijks mee kan opnemen.
ik heb er een stuk of 10 versleten, allemaal even slecht voor dit soort toepassingen.

een gemiddelde akai van een tientje bij de kringloop zal het een stuk beter doen.
of een teac / tascam.
sony is qua loopwerk ook redelijk slecht ( de oudere types dan)
philips lijkt vaak ook nergens op.

:koffie:

Back