Vleugel opnemen...welke microfoons?

Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben:
mijn vriendin wil graag proberen om opnames te maken van haar vleugel. Nou kan ik wel helpen met het opnemen op zich en het uitzoeken van een interface voor haar laptop, maar van microfoons heb ik helemaal geen verstand.

Ik dacht aan een simpele setup met 2 microfoons (het moet allemaal in de slaapkamer passen en die vleugel is al best groot ;)), via bijv. een Focusrite Saffire 6 USB (http://www.feedback.nl/computer-audio/focusrite/saffire-6-usb). Totale budget is denk ik iets van 300-400 euro voor de hele setup.

Kan iemand met vertellen wat voor microfoons ik hiervoor zou moeten gebruiken?

ik deed dit altijd met 2 neumann u 87..
en nog was het resultaat van een (behoorlijke) digitale samplepiano veel beter..
het ligt natuurlijk ook aan
het merk vleugel
de ruimte en accoustiek
het aantal bijgeluiden

Heb behoorlijk wat mics getest op de vleugel van HKU.
Destijds vond ik het heerlijk werken met 2 Schoeps microfoontjes. Type weet ik even niet uit m'n hoofd, maar volgens mij waren het deze:
http://www.audioartworld.com/pages/gearlinkpage.html

Je had ze in rondom en near. Near was prettig een directe sound te krijgen zonder al teveel ruimte. Rondom zorgde wel voor een wat natuurlijker karakter, maar wel meer ruimte.

We namen op met de klep open. Klep eraf halen is ook een optie.

Natuurlijk is dit wel een duur segment microfoons, maar ook met goedkopere condensators kun je goed opnemen. Denk aan Rode NT5 of zelfs met 2 grootmembraams als de NT1 kom je best een heel end!

En oh ja, ik ben voorstander van het opnemen in een A-B opstelling. Heb ook een X-Y opstelling geprobeerd op de vleugel, maar dan krijg je wel een vrij smal stereobeeld (maar minder faseproblematiek bij mono).

Gewoon lekker experimenteren, superleuk dit!!!

Uiteindelijk resultaat hangt enorm van de vleugel af.

Ik neem een steinway B vleugel op met 2x KM84I met klep open en mics op statief ongeveer 1 meter uit de kast.
Mics X/Y voor een faserein geluidsbeeld of 20 CM uit elkaar kijkend naar midhoog snaren en midlaag snaren onder hoek van 90 graden uit elkaar voor een supervette vleugelsound voor POP.

Te dicht in de kast klinkt de vleugel gecomressed (natuurlijke comressie in de kast) en te ver er uit klinkt hij dun.

ABBA deed er mono een U87 bij op 1 meter afstand (en LPF tot 400Hz).

Als je een yamaha vleugel hebt iets dichter er in, en als je een bosendorfer of steinweg (die bestaan ook) er juist iets extra uit.

De beste vleugel voor muziekopname is de Steinway B Studiovleugel.

Good luck!

Laatst gewijzigd:
Met een budget van 300 a 400 euro zit je echt aan de krappe kant om er ook nog 2 goede microfoons bij te kopen... Ik zou voor grootmembraam microfoons gaan... de enige 'budget' microfoons die echt goed klinken die ik ken zijn deze...
http://www.feedback.nl/recording-microfoons/akg/c-214
en vergeet niet dat je ook nog 2 stands en kabels nodig hebt...
Waar zijn de opnames voor bedoelt?

Kijk ook eens naar Oktava microfoons. Met een beetje geluk zijn er leuke exemplaren op bv ebay te vinden. Denk dan aan de Mk012 of de mk319. Verder hebben musicstore en thomann mics met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Het is allemaal geen Neumann of Schoeps, maar voor een krap budget wel en overweging.

zeer bedankt voor de info jongens.
Ik had er misschien nog even bij moeten zeggen het niet direct de bedoeling is om te proberen om "professionele" opnames te maken, maar dat het meer gewoon als experiment bedoeld is en tegelijk een soort oefen-hulp (zodat ze dus wat ze speelt later weer terug kan horen). Dus het zou leuk zijn als er nog een beetje aardige kwaliteit uit te halen valt, maar ik snap dat dit altijd beperkt zal zijn met dit budget en de beperkingen van de ruimte.

Ik geloof niet zo in dat grootmembraam verhaal. Het kan juist heel goed met 'klein'membramen ! Omdat de geluidsgolven minder massa in beweging hoeven te zetten heb je een betere freq. respons over het hele spectrum, ook het laag. Dat is ook waarom bijv DPA (bruel en kjaer) superkleine kapsels gebruikt, nadeel is wel dat ze relatief meer ruis hebben.

Back