Hardware-instrumenten opnemen

DeejayTim

Stamgast
Beste leden,

Aangezien ik naast softwarespul ook hardwarespul wil gaan gebruiken (denk aan sequencers en synths) vraag ik mij af hoe je het beste tracks kan maken met zowel soft en hardware (technische kanten zoals recorden e.d.).

Ik weet dat je sowieso een degelijke mengtafel nodig hebt (even los van het aantal kanalen), maar hoe kun je nu tracks renderen met software en hardware instrumenten?

Mengtafel is niet echt nodig je kunt ook een audio-interface gebruiken met
veel inputs en outputs en dan een software Mixer gebruiken.

Wel als je de hardware synths spoor per spoor opneemt heb je niet eens veel inputs nodig. 1 stereopaar is genoeg. Enkel als je een band of bv een drumstel wil opnemen ga je meer inputs nodig hebben.

Je hebt nodig;
- een audio interface met midi (veronderstellend dat je hardware met midi werkt of je kan syncen met midi)
- een DAW (cubase, logic, sonar, protools of zo)
En dan lees je eens je handleiding van de DAW - staat er wellicht mooi in uitgelegd.

Wel als je de hardware synths spoor per spoor opneemt heb je niet eens veel inputs nodig. 1 stereopaar is genoeg. Enkel als je een band of bv een drumstel wil opnemen ga je meer inputs nodig hebben.

Je hebt nodig;
- een audio interface met midi (veronderstellend dat je hardware met midi werkt of je kan syncen met midi)
- een DAW (cubase, logic, sonar, protools of zo)
En dan lees je eens je handleiding van de DAW - staat er wellicht mooi in uitgelegd.

Oke, losse midi-interface heb ik, zat idd. al te kijken naar een externe geluidskaart/audio-interface.

DAW heb ik (keuze tussen Reason4 en FL 9).

Dus het makkelijkst is dat je je midi-signalen vanaf je DAW naar je hardware-instrumenten stuurt, de audio-uit van je hardware naar je audio-interface?

Laatst gewijzigd:
Ja - of je kan natuurlijk ook eens iets live inspelen. Je kan gewoon elk van je midi tracks een voor een laten spelen en opnemen op een audio spoor (een beetje als je "freeze" functie in je DAW voor softsynths). Als je al een losse midi-inteface hebt, moet dat natuurlijk niet meer op je audio interface zitten.

In reason (zonder "record" of zo) kan je wel geen audio opnemen, dacht ik (of is dat nu geintegreerd ?). FL wellicht wel? Je kan al eens proberen met je gewone geluidkaart ingang.

Let wel op dat je niet zo maar je hardware synths kunt bouncen tot een track samen met je softsynths. Je zult eerst de hardware instrumenten moeten opnemen. Als je een geluidskaart gebruikt met meerdere ingangen (bv motu of echo audifire) dan kun je simultaan meerdere losse kanalen opnemen. Dus dan hoef je niet eerst synth 1 op te nemen en dan 2, etc. Aannemende dat je de verschillende synths op losse sporen wilt opnemen voor verder bewerking. Als het dan audio sporen zijn kun je ze wel bounchen met je software instrumenten tot 1 track. Tijdens het maken van de track kun je natuurlijk gewoon via midi werken. Ik werk eigenlijk altijd zo. Drums haal ik altijd uit software sampler en de meeste synths uit hardware...gewoon omdat ik het leuk vind....en...natruulijk veeeeeeeel beter vind klinken :D

Back