Meer cpu/cubase hapert

BaSiQ

Italian hardstyle lover
Ik weet niet of er een algemeen cubase topic is hier, kon er zo snel geen vinden dus maak ik maar even een nieuw topic aan.

Ik heb de laatste tijd dat mn projecten haperen, cpu overload zeg maar.

Heb gemiddeld 25 kanalen (audio&midi) met op elk kanaal gemiddeld zo'n 3/4 inserts, daarnaast nog groepen, en 3 fx channels.

Kun je hier in cubase zelf iets aan doen? Freezen vind ik kut, als ik mn kanaal dan weer unfreeze klopt er niks meer van mn quantize.

Heb sx3 btw

als je het eerst niet had dan vermoed ik dat je een insert plugin gebruikt die vrij cpu intensief is. Als jij 3 tot 4 inserts op een spoor gooit, dan heb je dus tussen de 75 en 100 effect apparaten in gebruik per track. Dat is wel wat veel :D

ik denk niet dat er veel te doen aan is. Je zou je mix gedrag kunnen aanpassen door meer met subgroepen te gaan werken (dan heb je dus minder inserts nodig omdat je die niet meer op je andere sporen hoeft te gooien).

Ik ga ervan uit dat je niet delays en reverbs als insert gebruikt per spoor, dat je dat verschil wel weet. Maar bottomline is dat er weinig aan te doen is. Hooguit dus de cpu intensieve plugin achterhalen en die niet meer gebruiken.

sommige pluggins kan je instellen op wat voor kwaliteit ze gebruikt moeten worden, dat kan flink schelen, zeker met veel inserts.

Vergelijkbare pluggins gebruiken die hetzelfde doen/klinken maar minder cpu intensief zijn helpt. En gebruik maken van sub channels (bv fx channels) maakte hier ook heel veel uit.

Wat voor pluginns gebruik je in die track en wat zijn de specs van je daw ?

Thnx voor de reacties.

Ik heb snap inderdaad wel dat je reverb/delay enzo niet per kanaal moet gaan doen, heb er meestal 3 fx kanalen voor (1korte reverb, 1 lange(re) en 1 delay)

oke specs:

- core2 duo van pentium 2,4
- 2 gb ram ddr2
- hdd, doe alles op extern opslaan en ook importeren, en die is volgens mij 3200 rpm, misschien wat weinig? Zo'n lacie van 500 gb, 2 jaar oud ofzo.
- os xp

pluggins:

(voornamelijk)

VSTi:
rp predator (wordt veel gebruikt, meestal wel een stuk of 6 )
rp blue
veel gratis shit zoals doctor fusion (vreet volgens mij wel vrij veel, maar 1 kan denk ik geen kwaad)
athmospere (vreet ook vrij veel dacht ik)

VST:
Waves
antares
nog meer gratis shit. (hierbij weet je t natuurlijk nooit.)

ok, dat wordt upgraden (of een nieuwe PC)
indien upgraden:
2 > 8 GB
XP Win7n x64
Interne SATA-II HD's (extern USB kan echt niet voor Cubase projecten)

oke specs:
...

ja, dat lijkt me volkomen logisch dat het nu niet meer werkt, waves, antares en atmosphere zijn zware cpu belasters. Ik vind het al erg bijzonder dat je 75 fx als insert kan gebruiken met jouw computer specs, dat is bijna nauwelijks te geloven , dus daar mag je al erg blij mee zijn.

Maar het wordt dus tijd voor een 8 gig windows 7 64 bits machine met jouw eisen :D

oke thnx voor de tips, ga ff kijken wat ik nu ga doen.

Toch die upgrade misschien dan.

Back