Op -3db headroom afmixen

karstieman

Super K
Een aantal tracks van mij mogen op cd. Jippie !

Nu krijg ik van de mastering studio het verzoek om ze aan te leveren op -3db.
Betekent dit dat het maximale volume van de tracks -3db mag bedragen ? Of is dat het gemiddelde volume ?
Ik heb er geen ervaring mee, vandaar mijn vraag.

Zie de afbeelding hieronder.
Is de headroom het getalletje waar de pijl naar wijst ? ( ik werk met Cubase5 )

headroom.jpg

ja, als je peaked op -3db dan is er voldoende headroom. -3dbfs is veels te hard.

ja, als je peaked op -3db dan is er voldoende headroom. -3dbfs is veels te hard.

Ok, dan zat ik in ieder geval in de goede richting te denken.
Wat is -3dbfs ?

in principe maakt het piek level niets uit, zolang je maar niet clipt.

Ok, maar waarom vragen ze dan toch voor een mix met -3db headroom ?

omdat de ME graag nog wat speelruimte wil hebben

Aah, ok, dat klinkt logisch. Thx.

Raphie, Jij werkt toch ook met Cubase...?
Is er een manier om de headroom automatisch in te stellen, of is het echt een kwestie van de track afspelen en kijken wat de piek was ( en dit net zo lang aanpassen tot je je gewenste headroom hebt ? )

Desnoods HEEL LICHT een brickwall limiter gebruiken om er zeker van te zijn dat je niet boven de -3db komt.

Daarnaast is het een verzoek, geen vereiste van de master engineer.
Met -1 db kan ie net zo goed uit de voeten. Als ie headroom nodig heeft kan hij dat in zijn mastering chain inbouwen, en al helemaal als hij met software werkt.
Dus til er niet te zwaar aan, voordat je straks een dag kwijt bent omdat iedere opname die je maakt een piekje heeft van -1 of -4 db ipv -3 db.

ik zou gewoon het volgende doen:
speel je track zonder iets op de master, pak het meest luide gedeelte van je track en stel je masterfader daar op af dat deze piekt op -3db (drukken op de bd waarde reset deze) normaal gesproken zou de rest dan zachter moeten zijn.
zoals Niel al zei zou je er voor de zekerheid dan ook nog een limiter achter kunnen zetten om te zorgen dat wat onverwachte spikes niet er doorheen slippen.

Maar die limiter mag dan niet uitslaan als je track speelt (behalve op deze evt spikes natuurlijk), want dan verlies je weer dynamiek.

Aangezien -3dbFS een maximum is, mag alles eronder ook (zoals pmx al zei).
M.b.t. levels gelden maar twee regels om een mix digitaal aan te leveren voor mastering:

1. Grijp zelf zo weinig mogelijk in op dynamisch vlak (i.v.m. compressor op stereobus, brickwall-limiter op de stereobus, ...).

2. Zorg dat er niets clipt (in feite is een maximumpiek tot 0dBFS geen clip).
De zogenoemde headroom die je moet laten voor mastering is tegenwoordig meer een safety voor de limiter-happy fanatiekelingen, maar als je regel 1. in acht neemt is het eigenlijk overbodig.

Hoe doe je dat?

Speel heel de track af in Cubase, kijk in hoeverre je masterfader piekt (bv. +2dBFS) en zorg dan dat je hem minstens evenveel zachter zet om tot maximum -3dBFS te komen (in dit voorbeeld: 5 dB).

Op die manier moet je ook helemaal geen brickwall-limiter zetten om eventuele spikes die je uit het oog verloor te voorkomen.

Het is trouwens niet omdat het een brickwall-limiter is, dat hij niet lelijk kan reageren op spikes ...

die -3 db is denk ik een beetje bedoeld om je erover na te laten denken, want of het -3 of -16,333345 is doet er niet toe.

als ik een nummer binnenkrijg wat te heet is zet ik het gewoon zelf zachter, zodat het op een goede niveau mijn analoge chain in gaat. het is sneller als ik het doe, dan dat de klant er zelf over moet gaan nadenken en moeilijk moet gaan doen in zijn daw.

die -3 db is denk ik een beetje bedoeld om je erover na te laten denken, want of het -3 of -16,333345 is doet er niet toe.

Exact, maar die bedoeling komt niet altijd over.
Een 'klant' heeft meer (behoefte) aan een concrete richtlijn, wat deze vraag ook weer bevestigt. :)

ik dacht dat die richtlijn inmiddels wel globaal was (niet clippen, geen limiters op de eindbus) maar blijkbaar niet. als die -3 dbfs een reden heeft snap ik hem niet :)

Back