Op -3db headroom afmixen

karstieman

Super K
Een aantal tracks van mij mogen op cd. Jippie !

Nu krijg ik van de mastering studio het verzoek om ze aan te leveren op -3db.
Betekent dit dat het maximale volume van de tracks -3db mag bedragen ? Of is dat het gemiddelde volume ?
Ik heb er geen ervaring mee, vandaar mijn vraag.

Zie de afbeelding hieronder.
Is de headroom het getalletje waar de pijl naar wijst ? ( ik werk met Cubase5 )

headroom.jpg

ja, als je peaked op -3db dan is er voldoende headroom. -3dbfs is veels te hard.

ja, als je peaked op -3db dan is er voldoende headroom. -3dbfs is veels te hard.

Ok, dan zat ik in ieder geval in de goede richting te denken.
Wat is -3dbfs ?

in principe maakt het piek level niets uit, zolang je maar niet clipt.

Ok, maar waarom vragen ze dan toch voor een mix met -3db headroom ?

omdat de ME graag nog wat speelruimte wil hebben

Aah, ok, dat klinkt logisch. Thx.

Raphie, Jij werkt toch ook met Cubase...?
Is er een manier om de headroom automatisch in te stellen, of is het echt een kwestie van de track afspelen en kijken wat de piek was ( en dit net zo lang aanpassen tot je je gewenste headroom hebt ? )

Desnoods HEEL LICHT een brickwall limiter gebruiken om er zeker van te zijn dat je niet boven de -3db komt.

Daarnaast is het een verzoek, geen vereiste van de master engineer.
Met -1 db kan ie net zo goed uit de voeten. Als ie headroom nodig heeft kan hij dat in zijn mastering chain inbouwen, en al helemaal als hij met software werkt.
Dus til er niet te zwaar aan, voordat je straks een dag kwijt bent omdat iedere opname die je maakt een piekje heeft van -1 of -4 db ipv -3 db.

ik zou gewoon het volgende doen:
speel je track zonder iets op de master, pak het meest luide gedeelte van je track en stel je masterfader daar op af dat deze piekt op -3db (drukken op de bd waarde reset deze) normaal gesproken zou de rest dan zachter moeten zijn.