Hand Crafted Labs en IGS Audio

koediman

--<{(OoO)}>--
Van de zomer heb ik flink geinvesteerd in outboard spul, speciaal voor mastering doeleinden. aangezien ik erg tevreden ben met bepaalde spullen wil ik dat graag hier ook even vertellen zodat anderen er wellicht ook wat aan hebben.

Laat ik beginnen met de S2 leveler van Hand Crafted Labs uit de Oekraine. Ding zit megastevig in elkaar, ziet er ook top uit. Het zou een imitatie van de Teletronix LA2A moeten zijn maar aangezien ik het origineel nooit gebruikt heb kan ik niets zeggen over hoe goed hij erop lijkt.
Wel weet ik nu dat het een ongelofelijk brute limiter is. Beetje te bruut voor masteringwerk wat mij betreft maar dat is geen tegenvaller want nu wordt hij tijdens het mixen gebruikt. In mijn muziek vooral prettig op snare en bas. schijnt ook goed te zijn voor vocalen/gitaren maar die gebruik ik nooit dus ook daar kan ik geen mening over geven.

Als tweede wil ik IGS audio (nogmaals?) onder de aandacht brengen. Ik had enkele jaren geleden al een 2176 gekocht die bij mij direkt m'n "compressor to go" is geworden. Wat een ontzettend brute bak is dat toch!! Nu was ik dus in de markt voor een masteringcompressor en volgens velen zou een vari-mu model daar het best geschikt voor zijn. Wegens het succes van die 2176 in m'n studio heb ik dus zonder aarzelen het varimu model van IGS aangeschaft. Aangezien deze een enorm stuk subtieler is als de 2176 was ik "slightly underwhelmed" toen ik er voor het eerst een beatje doorheen gooide. Nu ik sinds een tijdje serieus m'n muziek ben gaan masteren met het ding is m'n mening echter totaal veranderd. Wat een bak!!! Alles klinkt veel vetter/voller en gewoon mooier als je het door deze compressor haalt. Zoals gezegd, op een subtiele manier maar o zo duidelijk als je de tracks vergelijkt na masteren met software of nu met hardware. Software geeft je uiteraard veel meer mogelijkheden maar door die uitgebreidheid ga je ook veel sneller de mist in. Ik ben nu totaal verslingerd aan de varimu en ga nooit meer terug.

Moet er wel bij zeggen dat ik speciaal voor mastering ook een hardware EQ gekocht heb (niet bij een bedrijf maar bij een particulier die een WSW EQ in een 19" rack voor me heeft gefabriceerd). Ook die EQ is erg subtiel en niet te vergelijken met software.

Tenslotte, communicatie met Albert van HCL en Igor van IGS verliep super. Allebei erg aardige gasten die me ook erg goed advies gegeven hebben tijdens de aankoop. Speciale dank gaat uit naar Igor (IGS) die me ook nog eens flink gematst heeft met de prijs.
Ondanks deze aardige kontakten is het niet zo dat ik hier extra lovend over de spullen ben. Ik ben echt razend enthousiast en kan iedereen aanraden bij deze gasten te kopen aangezien ze prima kwaliteit leveren voor prijzen ver onder wat doorsnee producenten van gelijkwaardig spul vragen.

Ziet er gaaf uit alleen IGS-audio site in 't oostbloks zijn daar ook prijzen van en of engelse vertaling??

grt Gert-Jan

Hoi Koedi,

Ik heb net twee topics doorgelezen waar o.a. jij iets verteld over de IGS2176 en de varimu.
Ben zelf nu ook op zoek naar een drum compressor/limiter die het geluid voller, ronder en indien nodig vuiger kan maken.
Ik vraag me af:
Wat op het moment je mening is over deze twee?
Welke je zal adviseren om als eerste te nemen en waarom?
Welke varimu heb je?

Op het moment lijkt de 2176 mij het leukst om als eerste te nemen......

Groeten Bruce

Back