Rotary encoders voor Ensoniq ZR-76

Rainer

SoundCloud: Planeshifter
Ik ben op zoek naar vervanging voor de defecte rotary encoders van mijn Ensoniq ZR-76, het gaat om de selectiewielen voor de sound category en die voor het geluid zelf. Ook als je een idee hebt welke encoders hierin gebruikt zijn - met eventuele alternatieven ervoor - graag reageren! In de MR (keyboard) serie worden ze volgens mij ook gebruikt.

Alvast bedankt :-)

De ZR is nogal een 'uitdaging' zullen we maar zeggen om open te maken, maar ik heb hem weer eens uit elkaar gehaald om fotootjes te kunnen maken en misschien meer te weten te komen over de gebruikte encoders. Helaas staat er niets van een type-aanduiding op, maar wellicht herkent iemand het gebruikte type?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

@Mod: zou deze thread verplaatst kunnen worden naar forum "Zelfbouw, reparatie en onderhoud"? Thanks!

Attachments

• _MG_4163_DxO1024_raw.jpg
    _MG_4163_DxO1024_raw.jpg
    124,3 KB · Bekeken: 59
  • _MG_4161_DxO1024_raw.jpg
    _MG_4161_DxO1024_raw.jpg
    207,6 KB · Bekeken: 56
  • _MG_4164_DxO1024_raw.jpg
    _MG_4164_DxO1024_raw.jpg
    257,4 KB · Bekeken: 53
Ook tips over hoe ze schoon te maken worden erg gewaardeerd - ik heb hier "Contact Cleaner 390" van "Kontakt Chemie", is dat te gebruiken? Nog gaarder dan wat ze nu zijn kunnen ze niet bijna niet worden, dat staat vast :S

Juistem, als je ff zelf gaat kijken kom je er vanzelf achter wat je eraan kan doen! Heb het probleem met de encoders helemaal opgelost, je kan ze voorzichtig uit elkaar halen, en daar bleek dat de smeerolie die voor de as gebruikt is, in de encoder zelf op het koper terecht gekomen was. Hierdoor maakte hij niet meer goed contact, met het irritante verspringen tot gevolg. Ik zal zodirect nog een paar fotootjes posten wat ik precies heb gedaan. Hij werkt nu weer helemaal super! :okdan:

Afbeelding 1
De eerste afbeelding toont het uit elkaar halen van de encoder. Hij wordt van vier kanten met een klemmetje vastgehouden; het voorzichtig wegbuigen van de klemmetjes gaat vrij makkelijk.

attachment.php

Afbeelding 2
De uit elkaar gehaalde encoder laat zien dat het bovenste gedeelte, het gedeelte dat beweegt als je aan de encoder draait, uit een koperen geleiderplaatje bestaat dat steeds door een gatenpatroon wordt onderbroken.
Hier is ook te zien dat er een laagje olie over het koper heen zit - geen wonder dat het niet werkt! Het smeermiddel was dus in de encoder gaan lekken...

attachment.php

Afbeelding 3
Hier is te zien hoe de schoongemaakte onderkant eruit ziet. Ik heb dit met alcohol op een wattenstaafje gedaan, en daarna nog met "Contact Cleaner 390" van Kontact Chemie.
Ook heb ik overtollig smeermiddel van het plastic afgehaald met alcohol. Uiteraard heb ik er een beetje op laten zitten, hij moet natuurlijk niet gaan piepen ^^

attachment.php

Afbeelding 4
Ook de onderkant heb ik op dezelfde manier schoongemaakt. Kijk wel uit dat er niet allerlei pluizen achterblijven van het wattenstaafje!
De drie dunne koperen 'contact-armen' die de bovenkant aftasten terwijl je de encoder draait heb ik heel voorzichtig 1mm naar boven gebogen om er zeker van te zijn dat deze tegen de bovenkant aan zullen drukken.

attachment.php

Afbeelding 5
Zorg ervoor dat de vier lipjes die de bovenkant vastdrukten niet in de weg zitten als je de boel weer in elkaar zet. Ik verboog per ongeluk een van de dunne contact-armen en moest die weer rechtbuigen - ze gaan zo stuk, gelukkig was dit nu niet het geval. Het beste kan je eerst het plastic draaigedeelte weer op de onderkant laten aansluiten en dan het ijzeren gedeelte er op zetten. Vervolgens de lipjes voorzichtig weer vastdrukken - eerst van opzij van alle kanten, dan van bovenaf.
Dat ziet er beter uit! :biertje:

attachment.php

Attachments

• Fig. 1 - Ensoniq ZR-76 - Disassembling the rotary encoder.jpg
    Fig. 1 - Ensoniq ZR-76 - Disassembling the rotary encoder.jpg
    161,7 KB · Bekeken: 56
  • Fig. 2 - Ensoniq ZR-76 disassembled rotary encoder, with grease on bottom of the top part.jpg
    Fig. 2 - Ensoniq ZR-76 disassembled rotary encoder, with grease on bottom of the top part.jpg
    164,5 KB · Bekeken: 61
  • Fig. 3 - Ensoniq ZR-76 rotary encoder - cleaned conductor seen from the bottom.jpg
    Fig. 3 - Ensoniq ZR-76 rotary encoder - cleaned conductor seen from the bottom.jpg
    130,8 KB · Bekeken: 55
  • Fig. 4 - Ensoniq ZR-76 bottom part of the encoder, cleaned.jpg
    Fig. 4 - Ensoniq ZR-76 bottom part of the encoder, cleaned.jpg
    141,5 KB · Bekeken: 56
  • Fig. 5 - Ensoniq ZR-76 rotary encoder reassembled.jpg
    Fig. 5 - Ensoniq ZR-76 rotary encoder reassembled.jpg
    191,8 KB · Bekeken: 58
Back