Afbeelding 1
De eerste afbeelding toont het uit elkaar halen van de encoder. Hij wordt van vier kanten met een klemmetje vastgehouden; het voorzichtig wegbuigen van de klemmetjes gaat vrij makkelijk.
Afbeelding 2
De uit elkaar gehaalde encoder laat zien dat het bovenste gedeelte, het gedeelte dat beweegt als je aan de encoder draait, uit een koperen geleiderplaatje bestaat dat steeds door een gatenpatroon wordt onderbroken.
Hier is ook te zien dat er een laagje olie over het koper heen zit - geen wonder dat het niet werkt! Het smeermiddel was dus in de encoder gaan lekken...
Afbeelding 3
Hier is te zien hoe de schoongemaakte onderkant eruit ziet. Ik heb dit met alcohol op een wattenstaafje gedaan, en daarna nog met "Contact Cleaner 390" van Kontact Chemie.
Ook heb ik overtollig smeermiddel van het plastic afgehaald met alcohol. Uiteraard heb ik er een beetje op laten zitten, hij moet natuurlijk niet gaan piepen ^^
Afbeelding 4
Ook de onderkant heb ik op dezelfde manier schoongemaakt. Kijk wel uit dat er niet allerlei pluizen achterblijven van het wattenstaafje!
De drie dunne koperen 'contact-armen' die de bovenkant aftasten terwijl je de encoder draait heb ik heel voorzichtig 1mm naar boven gebogen om er zeker van te zijn dat deze tegen de bovenkant aan zullen drukken.
Afbeelding 5
Zorg ervoor dat de vier lipjes die de bovenkant vastdrukten niet in de weg zitten als je de boel weer in elkaar zet. Ik verboog per ongeluk een van de dunne contact-armen en moest die weer rechtbuigen - ze gaan zo stuk, gelukkig was dit nu niet het geval. Het beste kan je eerst het plastic draaigedeelte weer op de onderkant laten aansluiten en dan het ijzeren gedeelte er op zetten. Vervolgens de lipjes voorzichtig weer vastdrukken - eerst van opzij van alle kanten, dan van bovenaf.
Dat ziet er beter uit!