Leren herstellen van audio apparatuur

Ik gebruik een 30-watt soldeerbout. Dat desolderen ga ik gewoon nog wat oefenen, het is wel al een paar keer goed gelukt.

Wat voor goedkope eenvoudige apparaatjes zijn er waar ik wat aan kan prutsen? Zijn goedkope dingetjes (radio's, lichtjes, etc.) van Kruidvat en Bart Smit misschien wat? Gitaarpedalen vind ik net iets te duur om mee te beginnen, zelfs 2dehands.

Laatst gewijzigd:
Dat desolderen met dat litze lukt alleen redelijk met enkelzijdige printen, wat je iig moet doen bij desolderen is wat verse tin toevoegen, klinkt gek maar zo geleid je de warmte beter.
Wat ik meestal doe is het defecte component er eerst uit solderen en dan pas het soldeer verwijderen, als je zeker weet dat het kapot is kan je bv een IC eerst eruit knippen en dan 1 voor 1 de pootjes eruit solderen, bij een zwaar component, pootjes recht maken , print op zijn kop en snel alle eilandjes verwarmen (tin toevoegen) en met een beetje mazzel valt het er zo uit.
Maar vooral veel oefenen en idd met ouwe zooi, en als je echt wil gaan repareren moet je je echt in electronica gaan verdiepen, best moeilijk maar wel leuk.

Maar vooral veel oefenen en idd met ouwe zooi, en als je echt wil gaan repareren moet je je echt in electronica gaan verdiepen, best moeilijk maar wel leuk.

Met ouwe zooi zoals versterkers wel ff een fan ofzo ernaast dat de dampen worden weggeblazen...in die ouwe zooi zit nog soldeer met lood erin....kan je nogal high van worden en is niet zo goed voor je luchtwegen.:eureka:

mss beetje laat! :o:

ook interessante site met cursus elektronica, is eig de basis:

http://users.khbo.be/peuteman/fotoelektronica.htm

is hier vroeger ook al gepasseerd dacht ik!

is eig volledige basiscursus elektronica. Het meeste heb je hiermee wel gezien denk ik, staan ook enkele zeer eenv audio schakelingen in als ik het mij goed herinner, zoals bv een mengpaneel!

Back