Wave files kopen op Beatport, Junodownload etc.

Ben wel benieuwd wat PMX daarop te zeggen heeft.

nou, ik vind compressie in mastering eigenlijk heel lelijk. als het echt compressie nodig heeft, doe ik het zo neutraal mogelijk (weiss ds1), en m'n analoge dozen gebruik ik puur voor hun sound. meer dan 1 db zal je ze niet zien doen. op 'jullie' soort tracks is het ook bijna nooit nodig, producers denken daar altijd al hard genoeg over na tijdens de mix.

multiband gebruik ik al helemaal nooit, al heb ik naar mijn mening een van de beste (md4) in huis. heb de tubetech de deur uitgedaan, zou de maselec nog wel eens willen testen. brickwall gebruik ik wel, maar spaarzaam en verspreid. luidheid zit hem imho in het arrangement en goed eq-en. normalizen heeft geen plaats in muziek, enkel in sounddesign.

maar back ontopic: ik heb eigenlijk nog nooit iets anders dan wavs moeten aanleveren voor aggregators als cdbaby enzo. itunes wilde ook steeds wavs krijgen, ivm apple lossless wellicht.

Precies wat ik ook denk... Ben altijd van mening dat een goed gemixte tune niet veel meer nodig heeft. Ik denk dat veel mensen mastering zien als het 'verbeteren' van een mix. Maar volgens mij is het eigenlijk 'het geschikt maken voor een bepaald medium'. En een beetje verbetering. Alleen is verbetering altijd zo interpreteerbaar. Zoals je al zegt.. zo neutraal mogelijk.

Back