midi uitleg voor keytar

fritskeytar

Nieuwkomer
Beste keyboard liefhebbers,

Mijn dochter (8jaar) is met een bandje gestart. Het gaat perfect met een shs 10 en een piano. Wat er nog aan ontbreekt zijn echte elec.gitaar geluiden. Is er iemand die me info/tips kan geven hoe dit werkt? Kan ik bijv een geluid downloaden ? Ik heb al een midi kabel gekocht.

B.v.d. Gr. Frits ;) :?

Waar wil je de geluiden mee maken? Wil je met de keytar een plugin op de computer aansturen? Als ik het zo bekijk is het niet mogelijk om nieuwe patches te downloaden en die op de keytar te zetten.

Nouja als hij een midi IN op zn computer heeft kan ie in principe ook gewoon ergens een gitaarvst downloaden..

... die gitaargeluiden stuurt naar de shs-10. ...

Je bedoelt het andersom toch ;)

Met een beetje geluk bedoel je met "piano" een keyboard of synthesizer. Als deze een midi-in heeft, sluit je de midi-out van de shs-10 (dat is ook de enige midi-aansluiting) aan op de midi-in van synth of keyboard, gitaargeluidje op de synth of keyboard selecteren en gaan.

Als het een echte piano is, gaat dit niet en heb je een synth of keyboard met gitaargeluiden nodig.
Een laptop met softsynth kan ook, maar is minder handig en minder 8-jarigenproof :)

De speelwijze op een gitaar zul je nooit na kunnen doen op toetsen, dus het zal nooit helemaal als een echte gitaar klinken.

Hallo,

Bedankt voor de tips. Inmiddels kan ik de shs 10 op een piano (roland 2000) via midi spelen. Ik mis nog steeds het gitaar geluid maar ben al weer wat verder zo. Weet iemand misschien of je wel in de roland 2000 geluid kunt stoppen ?

B.v.d. GR. Frits

ah een mede shs10 bespeler! In mijn MacBook zitten trouwens flink wat %^)(&* rockgitaargeluiden, dus dat is altijd leuk om tijdens optredens te gebruiken (ja okee, "het is geen echte gitaar" maar behalve gitaristen maakt de rest vd wereld zich daar niet echt druk om heh) Ik heb even gegoogeld met de term "Roland 2000" en het dichtsbijzijnde beest was een EM 2000, bedoel je die misschien? Daar zit volgens mij gewoon el. gitaargeluiden in (maar het kan ook dat je een andere Roland hebt, maar dan moet je even wat meer info geven dan wat we nu hebben) Maar aangezien het een wat ouder keyboard is kun je er verder geen nieuwe geluiden in stoppen helaas

Het snelst en ook goedkoopste manier op gitaargeluiden te krijgen is volgens mij gewoon een gitaar en een distortionpedaaltje voor Sinterklaas, maarja als je toch keytar wil spelen... euh ja wellicht hebben anderen daar een tip voor, want het lijkt me nou niet echt een goed plan om een nieuwe module [geluidenkastje] "alleen voor de gitaargeluiden" te kopen?!

Back